چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سهم کردستان از لایحه بودجه سال آینده است

به گزارش رکنا از کردستان؛  بهرام نصراللهی‌زاده روز سه‌شنبه در نشست خبری تشریح ویژگی‌های لایحه بودجه ۱۴۰۱ اظهار داشت: علاوه بر اعتبار یاد شده، ۲ هزار میلیارد تومان هم به صندوق پیشرفت و عدالت استان اختصاص یافته که در مجموع ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه سال آینده به استان اختصاص یافته است.

وی با اشاره به بخش‌های مختلف بودجه استان گفت:  یک بخش از اعتبارات به عنوان اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای است که به صورت سرجمع در اختیار استان قرار گرفته و در خود استان و از طریق شورای برنامه ریزی استان توزیع می شود.

وی افزود: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ اعتبارات استانی کردستان ۲ هزار و ۳۳۸ میلیارد و ۸۰۹ میلیون تومان است که این عدد در سال‌جاری یک هزار و ۹۲۸ میلیارد تومان است و در لایحه سال آینده ۲۱.۳ درصد رشد دارد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان سهم کردستان از محل ۲ درصد آمد ناشی از فروش نفت را ۵.۵ درصد برابر با ۳۷۰ میلیارد تومان  اعلام و اظهار داشت: این عدد شاخص خوبی از محل درآمدهای نفتی برای استان است.

نصراللهی‌زاده سهم کردستان از محل قانون استفاده متوازن کشور را هزار و ۹۰ میلیارد تومان برابر با ۳.۴ درصد برشمرد و افزود:  در ستون استانی  ۸۴۱ میلیارد تومان و اجرای طرح‌های هادی روستایی هم ۳۷ میلیارد و ۵۱۸ میلیون تومان اعتبار برای استان دیده شده است.

وی به پروژه های استانی ملی شده هم اشاره کرد و گفت:  کردستان۳۳ طرح در این بخش دارد که یک‌هزار و ۴۰۶ میلیارد تومان اعتبار در لایحه بودجه برای ان پیش بینی شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان اضافه کرد: از این ۳۳ طرح و پروژه ۲۰ طرح ملی است که وزارتخانه‌ها متولی آن بوده و تخصیص اعتبار هم توسط سازمان برنامه و بودجه کشور انجام می شود.

نصراللهی‌زاده اعتبار لحاظ شده در لایحه بودجه ۱۴۰۱ برای این ۲۰ طرح را یک‌هزار و ۱۷۱ میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: ۱۳ طرح از این تعداد استانی است و برای اجرا و تکمیل آن اعتباری بیش از ۲۳۵ میلیارد تومان در لایحه بودجه اختصاص یافته است.

وی سهم استان از اعتبارات عمرانی، استانی، ملی و مشترک را سه هزار و ۹۴۵ میلیارد تومان با ۱۵ درصد رشد برشمرد و گفت: این در حالی است که بودجه عمرانی کشور رشدی نداشته است.

نصراللهی‌زاده اضافه کرد: هشت پروژه مشترک با استانهای دیگر کشور داریم که در مجموع ۵۶۴ میلیارد تومان اعتبار در قانون بودجه دارد که ۲۰۰ میلیارد تومان آن سهم کردستان است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان تاکید کرد: این اعتبارات به غیر از اعتبارات ملی متمرکزی است که در اختیار برخی نهادها و سازمانه‌ها از جمله سازمان توسعه و نوسازی، شرکت گاز، بنیاد مسکن و توسعه اماکن ورزشی است.

نصراللهی زاده از افزایش ۲۱ درصد ی اعتبارات هزینه ای دستگاه های اجرایی استان از جمله هزینه های جاری و حقوق پرسنل اشاره و اظهار داشت: این عدد برای استان در لایحه بودجه سال آینده ۷۳۸ میلیارد تومان است که رشد آن در مقایسه با افزایش پنج درصدی کشور، رقم قابل توجهی است.

وی به راه اندازی صندوق پیشرفت و عدالت در استانهایی با اعتبار اولیه ۲ هزار میلیارد تومان اشاره کرد و افزود: ایجاد صندوق استانی پیشرفت و عدالت با مدیریت استانی از بی‌سابقه‌ترین رویکردهای لایحه بودجه است که برای حمایت از تولید و ایجاد اشتغال فعالیت خواهد کرد .

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان اضافه کرد: این صندوق سازوکارهای بانکی را ندارد و منابع و توزیع ان استانی است ودر جهت ایجاد عدالت و کاهش نابربرای جغرافیایی کمک شایانی خواهد داشت  واهرمی برای حمایت سازنده از تولید است.

نصراللهی‌زاده افزود: با اضافه کردن سهم ۲هزار میلیارد تومانی استان در صندوق پیشرفت و عدالت، استان در لایحه بودجه سال آینده در کل ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد کل اعتبار دارد.

وی گفت: ۲ هزار پروژه نیمه تمام در استان داریم و برای همین در چند سال گذشته، پروژه جدیدی( غیر از آنهایی که ضرورت داشت) تعریف نشده و بر اساس اولویت این پروژه‌ها در حال تکمیل بوده و اعتبار مورد نیاز برای تکمیل آنها برابر با سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان تاکید کرد: کردستان از استان‌های موثر در جهش اقتصادی است که در چند سال اخیر منابع دولت به ایجاد و تاسیس زیرساخت ها اختصاص یافته و حالا نوبت بهره‌برداری از آن رسیده و تبیین و برجسته‌سازی نقش استان در رشد اقتصادی پیش بینی شده در لایحه بودجه سال آینده، نیازمند همکاری تنگاتنگ دستگاه های اجرایی و فعالان اقتصادی استان است.

سهم کردستان از لایحه بودجه سال آینده چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است. 

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان در ادامه به ویژگی ‌های لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و اظهار داشت: این لایحه از چند جهت مهم است که ویژگیهای خاصی دارد و تغییرات اساسی در آن دیده می‌شود که متفاوت از سالهای گذشته است.

نصراللهی زاده به تغییر ریل بودجه در لایحه سال آینده اشاره و تاکید کرد: در سالهای گذشته، لایحه بودجه  پروژه محور بود و بر اجرا و یا تکمیل کارهای عمرانی و زیرساختها تمرکز داشت که امسال با هدفگذاری ویژه، رویکرد لایحه بودجه مبتنی بر رشد اقتصادی است.

وی اضافه کرد: دولت برای سال آینده رشد هشت درصدی اقتصادی را هدفگذاری و از بودجه به عنوان ظرفیتی برای ساماندهی این هدف با توزیع در بین چهار بخش کشاورزی، صنعت، معدن و خدمات استفاده کرده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان، ویژگی دیگر لایحه بودجه را تمرکززدایی و تفویض اختیار به استانها دانست و گفت:یکی از اشکالات عمده در گذشته، تمرکز بیش از حد در مرکز کشور بود ولی در لایحه بودجه سال آینده مقرر شده که خود استانها متولی رشد اقتصادی خود باشند و هم خلق منابع و تصمیم‌گیری و سیاستگذاری کنند .

تلاش برای عدالت محوری و اصلاح نابرابری‌های جغرافیایی دیگر ویژگی مهمی بود که نصراللهی زاده به آن اشاره و اظهار داشت:تولید ثروت در استانها فاصله فاحشی داشت که برای جبران آن، لایحه بودجه ۱۴۰۱ به سمت عدالت حرکت داده شده است.

وی ادامه داد: تلاش برای ثبات اقتصادی و کنترل تورم با ابزارهای کارآمد و بسترسازی برای برای رشد اقتصادی از دیگر ویژگیهای لایحه بودجه سال آینده است.

افزایش ۲۹ درصدی  حداقل حقوق کارکنان دولت و میانگین ۱۰ درصدی بصورت پلکانی ،معافیت حقوق زیر پنج میلیون تومان از پرداخت مالیات ، افزایش سطح پوشش بیمه کشاورزی از ۱۸ به ۲۵، گازرسانی به مناطق محروم با ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار، اختصاص ۱۵۰ هزار میلیارد تومان منابع پشتیبان برای تحقق رشد هشت درصدی اقتصادی، رتبه بندی معلمان با ۲۵ میلیارد تومان، اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانان با ۱۲ هزار، اختصاص ۳۲ هزار میلیارد برای پاداش پایان خدمت بازنشستگان  و تشکیل صندوق مسکن محرومین با اعتبار اولیه پنج هزار میلیارد تومان از دیگر بخش های لایحه بودجه ۱۴۰۱ کشور بود که رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان به آن اشاره کرد.

وی به نقش ارزشمند رسانه ها در انعکاس عملکرد و یادآوری کاستی‌ها اشاره کرد و افزود: رسانه‌ها برای پیشرفت و توسعه استان، همپای دستگاهای اجرای ایفای نقش می‌کنند و در حال حاضر اطلاع‌رسانی به صاحبنظران و عموم مردم از نظر کمی و کیفی و ابعاد و جهت‌گیری و ویژگیهای آن مهم است.

 

عبدالحکیمی /کردستان

 

کدخبر: 758957 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟