رئیس‌کل دادگستری کردستان:مسئولان کشوری و استانی باید نگاه جامع و عملیاتی‌تری نسبت به مرز ملی باشماق مریوان داشته باشند.

به گزارش رکنا از کردستان؛ _مریوان، حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسن حسینی در معیت دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان و معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کردستان پیش از ظهر امروز پس از بازدید از مرز بین‌المللی باشماق مریوان، در جلسه کمیته ارتقای ایمنی و امنیت مرز باشماق حضور و به بررسی مشکلات این مرز پرداختند.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسینی، رئیس‌کل دادگستری استان کردستان در این جلسه با تسلیت ایام شهادت مظلومانه حضرت فاطمه زهرا(س) و شهادت حاج قاسم سلیمانی، اظهار داشت: مسئولان کشوری و استانی باید نگاه جامع و عملیاتی‌تری نسبت به مرز ملی باشماق مریوان داشته باشند.

وی افزود: مرز باشماق مریوان به‌عنوان دومین مرز مهم کشور وضعیت مناسبی ندارد و متاسفانه از بی‌نظمی و مشکلات عدیده‌ای رنج برده که این وضعیت به هیچ وجه شایسته استان کردستان و کشورمان نیست.

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان با اشاره به اینکه حدود 10 سال از رسمی و بین‌المللی شدن مرز باشماق می‌گذرد، گفت: با گذشت این همه سال و برگزاری جلسات متعدد در سطح ملی و استانی، همچنان مشکلات عدیده‌ای بصورت حل نشده باقی مانده است.

وی تصریح کرد:از نظر دستگاه قضایی استان مشکلات مرز باشماق و راهکارهای حل و رفع آنها به واضح روشن است، اما عدم انجام تکالیف قانونی و کم‌کاری از سوی تعدادی از مراجع و نهادهای ملی و استانی باعث شده پیشرفت چشمگیری در جهت رفع مشکلات این مرز رقم نخورد.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسینی بر عزم دستگاه قضایی بر رفع مشکلات مرز باشماق از دو حوزه دادستانی مریوان با نظارت دادستانی مرکز استان و سازمان بازرسی کردستان خبر داد و بیان داشت: دستگاه قضایی استان با قاطعیت با دستگاه‌هایی که در این راستا مرتکب کم‌کاری، قصور و یا ترک فعل و یا حتی سوء استفاده شوند، برخورد خواهد کرد.

وی بر حل مشکلات مرز باشماق توسط مدیران اجرایی استان و شهرستان در دو بخش تاکید کرد و ادامه داد:در بخش اول که شامل اجرایی شدن طرح توسعه مرزی است، متاسفانه علی‌رغم گذشت نزدیک به 10ماه از شروع عملیات اجرایی آن،تاکنون حدودا 8 درصد پیشرفت داشته و با توجه به تامین اعتبار اجرای این طرح، باید از همین امروز ادامه اجرای پروژه با جدیت و سرعت احیاء شود.

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان عنوان کرد: در خصوص تملک اراضی مورد نیاز طرح نیز که دارای معارض است، استانداری کردستان باید با فوریت نسبت به تامین اعتبار لازم اقدام کند تا دستگاه قضایی بلافاصله دستور تملک و رفع تصرف را صادر کنند.

وی افزود: در بخش دوم باید تا زمان اجرایی شدن کامل طرح توسعه این مرز، وضعیت موجود مرز باشماق که مشکلات آن احصاء شده توسط همه دستگاه‌های مرتبط اعم از اجرایی، انتظامی و امنیتی ساماندهی شده و از وضعیت فعلی خارج شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسینیاعلام کرد:دستگاه قضایی استان اعم از دادستانی و سازمان بازرسی، کم‌کاری در دو بخش اول و دوم را رصد کرده و با متخلفان برخورد قانونی خواهد کرد.

رئیس کل دادگستری استان کردستان با تعیین ضرب‌الاجل برای ساماندهی این مرز یادآور شد: با توجه به اینکه در سفرهای استانی رئیس جمهور و رئیس قوه قضاییه،مرز باشماق مریوان یکی از موضوعات اصلی و مهم خواهد بود، باید مدیران اجرایی استان و شهرستان با فوریت در جهت توسعه مرز و رفع مشکلات آن اقدام کنند.

محمد جباری، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان نیز در این جلسه بحث مرز باشماق را از مصادیق بارز حقوق عامه خواند و اظهار داشت:مشکلات این مرز ملی باید یکبار برای همیشه حل و فصل شود.

وی وجود سردخانه مناسب، انبار و آزمایشگاه در مرز باشماق را ضروری دانست و تصریح کرد: باید شیوه نامه ورود و خروج به کشور همسایه ساماندهی شود و افرادی که می‌خواهند تردد کنند کارت مخصوص تردد داشته باشند.

جباری از دستور و تأکیدرئیس‌کل دادگستری استان کردستان بر رفع تصرف اراضی مرز باشماق خبر داد و افزود: در این راستا از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.

 

عبدالحکیمی /کردستان

 

کدخبر: 757597 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟