ضرورت بسیج همگانی برای مقابله با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

 به گزارش خبرگزاری رکنا در اردبیل ؛معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اردبیل در نشست ستاد کنترل و پیشگیری از بیماری آنفلوانزای پرندگان گفت: استفاده از ظرفیت پایگاه‌های بسیج و مشارکت بسیجیان، تشکل‌های مردمی، شورا‌های اسلامی روستا‌ها و دهیاران در آموزش و آگاه‌سازی روستاییان در پیشگیری از شیوع این بیماری در بین طیور بومی و روستایی ضروری است.

رضا قاسمیان ضمن قدردانی از تلاش‌های شبانه‌روزی دامپزشکی در پایش این بیماری و انجام مراقبت‌های ویژه برای مدیریت آن، افزود: اطلاع‌رسانی گسترده با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع و همکاری‌های بین بخشی در این راستا باید تقویت شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اردبیل همچنین گفت: اعتبار لازم برای کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این استان تامین شده است و تا چند روز آینده پرداخت می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل نیز در این نشست اظهار کرد: با وجود ۴۷۸ واحد مرغداری گوشتی، ۴۷ واحد پرورش مرغ مادر گوشتی، ۲۸ واحد پرورش مرغ مادر تخم‌گذار، پنج کارخانه جوجه‌کشی، چهار کشتارگاه صنعتی طیور و صد‌ها کارخانه، کارگاه، سردخانه، صنایع جانبی وابسته و سیستم عظیم حمل و نقل دام و طیور، فراورده‌های خام و نهاده‌های دامی یکی از استان‌های مطرح کشور در صنعت مرغداری و پرورش طیور مطرح است.

 

بهلول تکلوی به تولید ۱۱ درصد جوجه یک‌روزه کشور در استان اردبیل و صادرات آن به سایر استان‌ها و حتی کشور‌های خارجی اشاره کرد و افزود: سالانه به طور متوسط ۵۰ هزار تن گوشت مرغ در این استان تولید می‌شود که حدود ۳۰ هزار تن مصرف داخلی است و مابقی به استان‌های دیگر صادر می‌شود.

وی با اشاره به درگیری یکی از مزارع پرورش طیور مادر گوشتی در استان گیلان با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، بیان کرد: اگرچه این بیماری از نظر ماهوی ویروسی به شمار می‌رود، اما در عمل بیماری مدیریتی است؛ از این رو هرگونه اهمال و سهل‌انگاری کنترل آن را دشوار می‌کند و تهدید صنعت طیور و به دنبال آن تهدید امنیت غذایی را در پی خواهد داشت.

ضرورت بسیج همگانی برای مقابله با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل افزود: نمونه‌هایی از بروز آنفلوانزای فوق حاد پرندگان حدود ۲ ماه پیش در طیور روستایی و بومی قره‌آغاج و ملالار شهرستان انگوت مشاهده شد که با تشخیص به‌هنگام در آزمایشگاه و نسبت به معدوم‌سازی بهداشتی اقدام لازم صورت گرفت.

وی گفت: با این اقدام از گسترش بیماری به سایر واحد‌ها جلوگیری شد و با توجه به اینکه در نمونه‌گیری از شعاع ۱۰ کیلومتری روستا‌های درگیر هیچ مورد مشکوکی یافت نشد، بیماری مختومه اعلام شده بود.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل بیان کرد: در صورت جهش ویروس بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به نوع مشترک بیماری بین انسان و دام، این بیماری می‌تواند بسیار مهلک و کشنده‌تر از شیوع ویروس کرونایی باشد که در حال حاضر با اپیدمی آن در جامعه مواجه هستیم.

وی در ادامه خواستار برگزاری نشست‌های منظم ستاد استانی با هدف آماده‌باش کامل برای مقابله با این بیماری، تشکیل ستاد‌های شهرستانی به ریاست فرمانداران در راستای بالا بردن ضریب حساسیت و همکاری نیروی انتظامی برای کنترل ورود و خروج طیور زنده از استان اردبیل به عنوان یکی از عوامل تهدیدات اصلی در بروز آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شد.

 

تکلوی تاکید کرد: خوشبختانه در حال حاضر مشکلی از نظر آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان اردبیل وجود ندارد و چنین نشست‌هایی در راستای اهمیت تامین امنیت غذایی و بالا بردن سطح هوشیاری و با هدف پیشگیری از شیوع احتمالی این بیماری تشکیل می‌شود.

آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به عنوان یکی از بیماری‌های شایع حیوانی دارای سه نوع C ,B ,A است که نوع نخست در بین پرندگان تنها به بروز بیماری منجر می‌شود، اما سایر حیوانات از جمله خوک، اسب و همچنین انسان را می‌تواند درگیر کند.

ویروس عامل این بیماری که توانایی تغییر و جهش دارد، در صورت ابتلای انسانی به دلیل سرعت انتشار بالا می‌تواند خود را با میزبان جدید سازگار سازد و جامعه را نیز با خطر همه‌گیری نوع جدیدی از بیماری روبه‌رو کند.

تماس با پرندگان وحشی و آبزی آلوده یا از طریق کفش، لباس، خودرو، آب، دان و مدفوع و بستر آلوده یا حتی سگ و گربه به عنوان ناقلان مکانیکی می‌تواند زمینه سرایت ویروس را فراهم کند و مرغ و خروس، بوقلمون، مرغ شاخدار، پرندگان زینتی، پرندگان وحشی و شترمرغ از گونه‌های حساس به بیماری هستند.

خودداری از شکار و نگهداری پرندگان مهاجر یا بومی آبزی در کانون‌های بحران، جلوگیری از رهاسازی مرغ‌های بومی و سایر ماکیان برای چرای آزاد و خودداری از تهیه گوشت مرغ از مرکز‌های غیرمجاز یا عرضه‌کنندگان دوره‌گرد از دیگر توصیه‌های کارشناسان امر برای جلوگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است.

 

کدخبر: 756785 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟