تجهیزات مترو قم داخلی سازی شد

به گزارش رکنا از قم، پروژه کلان مترو را می‌توان شاخص‌ترین، هزینه‌برترین، مهم‌ترین و به‌نوعی یکی از طولانی‌ترین پروژه‌های کلان‌شهر قم دانست.

موضوع تحریم در سال‌های گذشته اگرچه برای مردم و کشور مشکلاتی را به همراه داشته ولی برای پروژه مترو آورده مناسبی و آن‌هم استفاده از ظرفیت‌های داخلی و تکیه به توان جوانان این کشور را به ثمر رسانده است.

در همین راستا مسئول روسازی پروژه مترو قم در گفت‌وگو با خبرنگار شهرنیوز، با اشاره به فرآیند داخلی سازی تجهیزات روسازی مترو اظهار داشت: با نگاهی به تاریخچه روسازی به‌ویژه در زمینه تأمین کراس آورها، باید گفت در سال ۹۵ زمانی که بحث خرید این اقلام مطرح بود، مقرر شد طبق اسناد قراردادی این تجهیزات با یک برند خارجی خریداری شود.

محمدجواد جعفری با بیان اینکه در سال ۹۶ با توجه به شرایط پروژه، تصمیم بر این شد که برای خرید تجهیزات، برندهای داخلی با کیفیت جایگزین تجهیزات کراس آور در حوزه روسازی خارجی شوند، گفت: در خصوص کراس آور کار سخت بود، چراکه این محصول در انحصار و محدود به چند شرکت در دنیاست که می‌توانستند یک بسته کامل کراس آور را تولید کنند.

وی ادامه داد: مثلاً قطعه‌ای مانند فلاگ(قطعه مرکزی) را فقط یک شرکتی در فرانسه تولید می‌کرد و آن را به شرکت‌هایی در دنیا داده تا با اضافه کردن مابقی قطعات یک بسته کامل کراس آور را تولید کنند.

مسئول روسازی پروژه مترو قم تصریح کرد: برای داخلی سازی کار دشواری پیشرو بود که ابتدا بررسی شد چه شرکت‌هایی در کشور توانایی ساخت قطعات سوزن کراس آور را داشته و پس از بررسی‌ها، متوجه شدیم شرکت‌های تولیدکننده در ایران محدود اما بزرگی وجود دارند که عموماً زیرمجموعه راه‌آهن بوده و فقط قطعات جزئی از سوزن کراس آور را تولید می‌کردند.

وی با تأکید بر اینکه با یکی از این شرکت‌ها یعنی صنایع گسترش ریلی ایران (ایرید) وارد مذاکره شده و درخواستمان را ارائه کردیم، عنوان کرد: در سال ۹۷ پیشنهادات شرکت ایرید موردبحث و بررسی قرار گرفت که نهایتاً این شرکت طرحی را از شرکت فولاد طبرستان دریافت و بر این مبنا برای نخستین بار در خاورمیانه از طریق ریخته‌گری، این فلاگ هسته مرکزی کراس آور تولید کرده و تحویل پروژه مترو شد.

جعفری اذعان کرد: چون این طرح برای نخستین بار بود که در کشور انجام می‌شد، نیاز به یک حمایت مالی داشت که شرکت ایرید از سازمان قطار شهری شهرداری قم خواست این موضوع را مورد بررسی قرار دهد.

وی با اشاره به حمایت‌های شهرداری قم و سازمان قطار شهری یادآور شد: مجموعه سازمان قطار شهری و شهرداری قم اسناد را مورد بررسی قرار دادند و پس از تجزیه‌وتحلیل و مهندسی، با اعتماد به طرح بومی‌سازی این تجهیزات، اواسط سال ۹۸ یک قرارداد تقریباً ۲ میلیون یورویی با صنایع گسترش ریلی انعقاد شد.

مسئول روسازی پروژه مترو قم خاطرنشان کرد: نخستین قطعه تیکه مرکزی در شرکت فولاد طبرستان ساخته شد و با رویکرد سخت‌گیرانه کیفیت این محصول با آزمایش‌های متعدد داخلی و بین‌المللی مورد پایش قرار گرفت که پس از بررسی‌ها مشخص شد، سختی اولیه قطعه مرکزی این کراس آور بیشتر از نمونه‌های خارجی است که نهایتاً در اواخر سال ۹۸ مجموعه کامل کراس آور در شرکت گسترش صنایع ریلی تولید شد.

به گفته وی، می‌توان گفت برای نخستین بار در ایران و حتی در خاورمیانه مجموعه کامل سوزن کراس آور شامل زبانه، پیچ‌ها، پابندها تا تیکه مرکزی و سوزن به سفارش سازمان قطار شهری و شهرداری قم به دست تولیدکنندگان داخلی ساخته شد.

جعفری ادامه داد: این اتفاق مهم از شروع تولید تا تحویل نخستین محصول در کارگاه پروژه مترو قم ظرف کمتر از ۹ ماه صورت گرفت که در نهایت ۱۹ عدد سوزن و شش کراس آور وارد پروژه مترو قم شد.

وی با تأکید بر اینکه موضوع مهمی که در این خصوص صورت گرفت، این بود که عرفاً در قطار شهری‌ها از زمان سفارش تا تحویل برای یک کراس آور حدود ۸ ماه طول می‌کشد اظهار داشت: سفارش، تولید و تحویل ۱۹ سوزن و شش کراس آور برای پروژه مترو قم کمتر از ۹ ماه زمان برد.

مسئول روسازی پروژه مترو قم اضافه کرد: باید گفت تأمین تجهیزات روسازی به این شیوه از چند جنبه برای ما سودآور بود؛ جنبه نخست اینکه باعث عدم خروج ارز از کشور شد، جنبه دوم کیفیت بالایی که این تجهیزات دارند و جنبه سوم کمتر شدن زمان تولید و تحویل قطعات است.

نظری / قم

 

کدخبر: 756270 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟