طرح ارتقا تصفیه خانه فاضلاب سنندج با ۱۰۰ میلیارد تومان تکمیل می‌شود

به گزارش رکنا از کردستان؛ عباس موقوفه گفت: طرح ارتقای تصفیه خانه فاضلاب سنندج شامل ۷۸ درصد بخش مایع، ۱۵ درصد بخش لجن و هفت درصد کارهای عمومی و محوطه سازی است.

وی با بیان اینکه بخش مایع آن در صورت تزریق اعتبار تا پایان امسال به بهره برداری می رسد، افزود: بخش لجن آن نیز با تخصیص اعتبار مورد نیاز، تا آخر شهریور سال آینده تکمیل خواهد شد.

سرناظر طرح ارتقا کیفی آب ورودی به سد ژاوه یادآور شد: در بخش تصفیه بیولوژیکی (در بخش مایع) کارهای ساختمانی مخازن هوادهی، ته نشینی ثانویه و ایستگاه‌های پمپاژ آن و لوله گذاری های مربوطه به پایان رسیده است که با تزریق ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد ریال این بخش نیز کاملا در مدار بهره برداری قرار می گیرد.

موقوفه اضافه کرد: در بخش لجن که شامل احداث یک واحد پروسس لجن و یک واحد هاضم بی هوازی و توسعه فیلتر پرس است، ساختمان پروسس لجن حدود ۸۰ درصد پیشرفت دارد و عملیات توسعه فیلتر پرس نیز انجام شده است فقط کارهای احداث ساختمان هاضم در مرحله خاکبرداری باقی مانده که این بخش نیز با تزریق اعتبار ۵۰۰ میلیارد ریالی تا پایان شهریورماه ۱۴۰۱ قابل بهره برداری است.

وی اظهار داشت: شرکت توسعه منابع آب و نیرو ایران در راستای حذف آلاینده های رودخانه قشلاق عهده دار ۲ عامل مهم آلاینده، یکی شیرابه محل دفن پسماند و دیگری توسعه و ارتقا تصفیه خانه فاضلاب موجود شهر سنندج شد.

سرناظر طرح ارتقای کیفی آب ورودی به سد ژاوه در خصوص شیرابه محل دفن پسماند زباله شهر سنندج که بیش از ۲۸ سال است به داخل رودخانه قشلاق سرازیر می شود نیز گفت: با احداث سازه‌های آبگیر و بیش از ۸.۵ کیلومتر لوله گذاری، این منبع آلاینده مهم را از رودخانه حذف و به تصفیه خانه هدایت کرده است که با رقیق سازی و تغییر و ارتقا در فرآینده های تصفیه، شیرابه را براحتی تصفیه می کند.

تصفیه‌ خانه فاضلاب سنندج در ابتدا برای جمعیت ۴۶۵ هزار نفری این شهر و با ظرفیت ۹۹ هزار و ۳۶۰ مترمکعب در شبانه روز ایجاد شد که قرار است به ۱۵۰ هزار مترمکعب در شبانه روز برای جمعیت ۷۰۰ هزار نفری ارتقا یابد.

 

عبدالحکیمی /کردستان

 

کدخبر: 755745 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟