افزایش ۱۷۰ درصدی تردد ترانزیت از مرز باشماق/ کردستان در حوزه ساخت راه از میانگین کشوری عقب است.

به گزارش رکنا از کردستان؛ محمدراشد مدرس‌گرجی در نشست خبری با اصحاب رسانه در سنندج اظهار کرد: ۸ هزار کیلومتر راه در کردستان وجود دارد که ۶ هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی و مابقی بین شهری است.

وی گفت: ارزش ریالی شبکه راه‌های استان ۱۰ هزار میلیارد تومان است که برای نگهداری از این شبکه باید سالانه ۴ درصد از کل ارزش اختصاص پیدا کند.

وی تصریح کرد: عمر زیادی از آسفالت جاده‌های استان به ویژه در بخش روستایی گذشته است که تاکنون نزدیک به ۱۰۰ کیلومتر روکش آسفالت انجام شده است.

وی گفت: در مسیرهای بین شهری ۳۰۰ کیلومتر از راه‌ها خرابی شدید و ۴۰۰ کیلومتر خرابی متوسط دارد هر کیلومتر روکش آسفالت با توجه به تورم‌ها حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان هزینه نیاز دارد که بخشی از اعتبارات از محل اعتبارات ملی و بخشی به صورت استانی تامین می‌شود.

وی اظهار کرد: در حوزه ساخت راه‌ها نسبت به میانگین کشوری عقب هستیم و رسیدن به این شاخص بهره‌مندی موجب شده بیشترین اعتبار به ساخت اختصاص داده شود.

وی عنوان کرد: این مهم موجب شده که در ترمیم و بازسازی راه‌های روستایی روند کندتری را طی می‌شود.

مدرس‌گرجی افزود: از ۶ هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی در استان کردستان، ۳ هزار و ۱۶۰ کیلومتر آسفالت است که ۲۰۰ کیلومتر آن در بازه زمانی یک تا دو سال گذشته که اداره کل حمل و نقل جاده ای به عنوان متولی ساخت جاده های روستایی تعیین شده، انجام گرفته است.

وی گفت: جاده دسترسی۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار در سطح کشور آسفالت و بهسازی شده که این رقم در کردستان حدود ۶۰ درصد است.

به گفته وی، مجموع اعتبارات آسفالت راه روستایی در سال جاری در استان ۴۰۰ میلیارد تومان است که ۵۰ درصد از این میزان تخصیص پیدا کرده است.

وی اذعان کرد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، در تلاش هستیم تا پایان امسال حدود ۳۰۰ کیلومتر از راه‌های روستایی در استان را بهسازی و آسفالت کنیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان اضافه کرد: در حوزه ایمن‌سازی در راستای رفع نقاط پرتصادف، خط‌کشی و ایجاد روشنایی ۳۹ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی تصریح کرد: کل عملیات آسفالت گردنه صلوات‌آباد توسط راهداری استان با ۲۰ میلیارد تومان اعتبار انجام شده است.

مدرس‌گرجی گفت: در کل استان ۳۴۰ کیلومتر بزرگراه داریم که ارتقای راه‌ها از فرعی و اصلی به بزرگراه در اولویت قرار دارد و در این راستا از تمام ظرفیت‌ها در سطح استان استفاده می شود.

 

وی در ادامه اضافه کرد: به دلیل افزایش تصادفات جاده‌ای در استان، هوشمندسازی جاده‌ها در دستور کار قرار گرفت و اکنون ۳۳ دوربین در جاده‌های اصلی و شریانی فعال است.

مدرس‌گرجی اضافه کرد: ۱۰ دوربین جدید نصب و در حال فعال شدن است و برای مسیر جدید سنندج به مریوان و گردنه صلو‌ات‌آباد هم مجوز ۱۴ دوربین ثبت تخلفات رانندگی اخذ کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: براساس استانداردها باید هر ۲۰ کیلومتر یک دوربین فعال داشته باشیم.

وی در ادامه افزود: یکی از دلایل تخریب جاده‌ها اضافه تناژ ماشین‌های باری است که یک دستگاه توزین سیار در مسیر کامیاران کرمانشاه مستقر شده است.

مدرس‌گرجی در مورد اقدامات انجام شده در مرز باشماق به عنوان دومین مرز رسمی کشور هم گفت: نخستین اتفاق مثبت که در این زمینه انجام گرفت، ساماندهی این مرز بود.

وی اضافه کرد: سازمان حمل و نقل و جاده‌ای ۷ هکتار زمین در این محدوده دارد که ۱۸ کیلومتر به ان اضافه شد و ساماندهی کل این میزان را در دستور کار قرار دادیم و کار مطالعاتی برای اجرای این مهم در سطح استان انجام شد.

وی گفت: برای ساماندهی مرز باشماق ۳۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که قرارداد ۶۰ میلیارد تومان در فاز یک این طرح امضا شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان گفت: تردد ترانزیتی در مرز باشماق طی ۸ ماهه امسال افزایش ۱۷۶ درصد رشد داشته است.

وی عنوان کرد: در هشت ماهه امسال در مجموع یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مسافر توسط ناوگان حمل و نقل عمومی جابجا شده است که نسبت به مدت زمان مشابه ۱۳ درصد رشد داشته است.

مدرس‌گرجی اضافه کرد: در مجموع ۱۶ هزار راننده در حوزه حمل و نقل جاده ای در استان فعال هستند.

وی در مورد نقاط پر حادثه در استان هم گفت: از ۲۴ نقطه پر حادثه ۱۳ نقطه اصلاح شده است.

مدرس‌گرجی در بخش دیگری از سخنانش گفت: آزادسازی ۱۰ زندانی جرایم مالی از حرکات بسیار خوبیبود که در استان انجام شد و خوشبختانه با بهره‌گیری از توان مجموعه حمل و نقل از بخش دولتی و خصوصی توانستیم این اتفاق خوب را رقم بزنیم.

 

عبدالحکیمی /کردستان

 

کدخبر: 754365 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟