۶۰ درصد از جامعه هدف بنیاد شهید کردستان دز سوم واکسن کرونا را هم دریافت کرده‌اند

به گزارش رکنا از کردستان؛ محمد احمدی معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید در سنندج اظهار داشت: ارتقا خدمات با بهینه‌سازی در محورهای کمی، کیفی، سرعت در تأمین، سهولت دسترسی، حفظ شان و منزلت، به موقع بودن خدمات و طراحی سیستم نظارت از اولویت‌های بنیاد در کردستان است.

وی حفظ و ارتقاء سطح سلامت گروه هدف، رضایت‌مندی ایثارگران و مدیریت بهینه هزینه‌های سلامت جامعه هدف از جمله مهم‌ترین این اهداف است.

وی عنوان کرد: مشکلات درمانی ایثارگران همواره جز مهم‌ترین دغدغه‌های بنیاد بوده است هدف اصلی این معاونت حفظ و افزایش سلامت جسمی و روحیخانواده شاهد و ایثارگران است و برای ارائه خدمات مناسب درمانی به ایثارگران تلاش می‌کنیم تا از تمامی ظرفیت‌های موجود در داخل و خارج از بنیاد استفاده کنیم.

به گفته احمدی، همزمان با شیوع ویروس کرونا ستادی در کردستان تشکیل شد که در قالب این ستاد برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پیشگیری از ابتلای به کرونا بیش از 22 هزار و 200 تماس تلفنی با جامعه هدف برقرار شده است.

 

وی ادامه داد: در اجرای مرحله اول واکسیناسیون کرونا والدین شهدا و جانبازان بالای 70 درصد جانبازی و شیمیایی حاد واکسینه شدند، در مرحله دوم نیز جانبازان بالای 25 درصد و جامعه هدف بالای 50 درصد در اولویت دوم قرار گرفت و در مرحله سوم تمام هم جانبازان زیر 25 درصد جانبازی و خانواده شهدای بالای 18 درصد واکسینه شدند.

احمدی خاطرنشان کرد: کسانی که به دلایل مختلف قادر به مراجعه حضوری  برای دریافت واکسن کرونانبودند با معرفی به دانشگاه علوم پزشکی و ارسال تیم‌ها در منزل واکسینه شده‌اند و در مجموع 90 تا 95 درصد از جامعه هدف بنیاد شهید در کردستان دو دز واکسن خود را دریافت کرده‌اند.

وی یادآوری کرد: 60 درصد از جامعه هدف بنیاد شهید در کردستان دز سوم واکسن کرونا را هم دریافت کرده‌اند و حدود 30 درصد هم به تدریج دز سوم واکسن خود را دریافت می‌کنند.

 

معاون درمان بنیاد شهید کردستان اضافه کرد: طرح پایش سلامت از برنامه‌های مهم بنیاد شهید است که از آبان ماه دوباره کلید خورده و والدین شهدا، جانبازان 70 درصد قطع نخاع و کسانی که بیماری‌های صعب‌العلاج دارند و زمین گیر هستند در منزل ویزیت و درمان می‌شوند.

وی همچنین گفت: طرح پایش سلامت معکوس روال عادی درمان است بطوری‌که در این طرح پزشکان که خود از جامعه ایثارگری، جانباز یا فرزند شهید هستند به منظور ویزیت، پیگیری روند درمان و ارجاعات تخصصی در منزل بیمار حضور یافته و نحوه مراقبت در منزل، مصرف منظم داروها و آموزش مراقبت از بیمار را پیگیری خواهند کرد و چکاب کامل جانبازان بالای 70 درصد و حاد به مدت سه روز در بیمارستان خاتم در تهران انجام شده و اقدامات درمانی مورد نیاز به این عزیزان ارائه می‌شود.

 

وی در ادامه افزود: برگزاری کمیسیون‌های پزشکی ویژه مصدومین و جانبازان جنگ تحمیلی و کمیسیون پزشکی مختص خانواده‌ها به صورت مستمر در بنیاد شهید استان برگزار می‌شود.

احمدی تصریح کرد: کمیسیون پزشکی ویژه جانبازان که به دلیل شیوع کرونا و محدودیت‌ها، تقریبا تعطیل شده بود اما این کمیسیون در ماه جاری به صورت حضوری و با رعایت کامل پروتکل‌های کرونایی آغاز شد.

وی اضافه کرد: در این کمیسیون به پرونده 239 جانباز و تعدادی متقاضی حق پرستاری رسیدگی شد که بعد از انجام معاینات، با درخواست 35 نفر از این افراد موافقت و پرونده‌ها برای لحاظ درصد به تهران معرفی شده است.

وی ادامه داد: کمیسیون خانواده هم تحت عنوان ماده 22 و ماده 26 برای خانواده‌های زیرپوشش بنیاد شهید استان برگزار شد که ماده 26 آن شامل همسران، والدین شهید و فرزندان شهدا که زمین‌گیر و داری بیماری صعب‌العلاج هستند در این کمیسیون مورد بررسی و هزینه مراقبت و نگهداری در منزل را بر اساس نوع بیماری اختصاص داده می‌شود.

اجمدی عنوان کرد: حق پرستاری، مراقبت و نگهداری جامعه هدف زمین‌گیر و دارای بیماری‌های صعب‌العلاج بنیاد شهید و امور ایثارگران به استناد بند ب ماده ۸۷ قانون برنامه ششم و مواد ۲۲ و ۲۶ قانون جامعه خدمات‌رسانی است و برای فرزندان، والدین و همسران شاهد به همراه افراد تحت تکفل جانبازان و آزادگان لحاظ می‌شود.

وی یاداوری کرد: در همین راستا همه افراد بالای 75 سال به این کمیسیون معرفی و با پرداخت هزینه مراقبت و پرستاری 90 درصد موافقت شد و در قالب ماده 22 که مختص افراد تحت تکفل جانبازان و داری بیماری صعب‌العلاج و زمین‌گیر هستند نیز هزینه مراقبت و پرستاری لحاظ می‌شود.

وی افزود: تهیه و توزیع وسایل و تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای در بین جامعه هدف نیازمند خصوصاً جانبازان ۷۰ درصد، قطع نخاع و والدین شاهد و همچنین ساخت انواع اندام‌های مصنوعی، ارتز و پروتز برای جانبازان قطع عضو از دیگر خدمات بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کردستان است که براساس تجویز پزشک تهیه و در اختیار جامعه هدف قرار می‌گیرد.

 

احمدی عنوان کرد:  توزیع دارو، وسایل مصرفی درمانی، سمعک، عینک، تخت تشک مواج و روهو و خوشخواب، کپسول اکسیژن و اکسیژن ساز و ویلچر از سرفصل اعتبارات متمرکز و سایر منابع بنیاد تهیه و در اختیار جامعه هدف قرار گرفته است.

 

عبدالحکیمی /کردستان

 

 

کدخبر: 752628 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟