اعزام اکیپ های مایه کوبی دامپزشکی همدان به جنوب کشور

به گزارش رکنا به نقل از روابط عمومی دامپزشکی استان همدان، محمود رضارسولی اظهار کرد: واکسیناسیون دام‌ها به منظور پیشگیری از انتشار و انتقال بیماری‌های واگیر در دام‌های عشایر علیه انواع بیماری‌های دامی، صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به انواع واکسن‌های دامی استفاده شده در این طرح، گفت: این اکیپ ها به مایه‌کوبی دام‌های عشایر علیه بیماری‌های آبله، شاربن، طاعون نشخوارکنندگان کوچک، تب برفکی و بروسلوز خواهند پرداخت.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه خدمت‌رسانی به قشر زحمتکش عشایر از اولویت‌های دامپزشکی است، افزود: دامپزشکی همدان در چند سال گذشته با اعزام گروه‌های واکسیناسیون به مناطق عشایری نسبت به مایه‌کوبی دام‌ها در این مناطق اقدام کرده است.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه عشایر همدان در فصل سرما و به منظور زمستان گذرانی دام‌های خود را به استان‌های گرمسیر خوزستان و لرستان مهاجرت می‌دهند دامپزشکی استان همدان نیز در همین راستا سالهاست به منظور پیشگیری از انتشار و انتقال بیماری‌های واگیر دامی به همدان و استان‌های مسیر کوچ در فصل قشلاق، دام‌های عشایر را علیه انواع بیماری‌ها با اعزام اکیپ‌های فعال مایه‌کوبی می‌کند.

رسولی در ادامه عنوان کرد: امسال نیز همچون سال‌های گذشته با برنامه‌ریزی و هماهنگی با ادارات کل دامپزشکی استان‌های قشلاقی و تجهیز این اکیپ‌ها، آنها را به این استان‌ها برای واکسیناسیون دام‌های عشایر اعزام کردیم.

وی گفت: با وجود کمبودهای فعلی در اعتبارات با توجه به اهمیت ارتقای سلامت جامعه و صیانت از سرمایه‌های دامی، اعزام اکیپ های مایه‌کوبی به مناطق اسکان عشایر در استان‌های خوزستان و لرستان انجام گرفته است.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه در این طرح حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نوبت سر از دام های عشایر استان همدان تحت پوشش قرار می‌گیرند، تصریح کرد: طی مدت ۴۵ روز پرسنل دامپزشکی استان همدان به صورت فشرده در دو نوبت صبح و عصر اقدام به مایه‌کوبی این دام‌ها می‌کنند.

وی گفت: کارشناسان دامپزشکی اعزام شده، کلاس‌های آموزشی نیز برای عشایر تشکیل می‌دهند تا در کنار عملیات واکسیناسیون، آموزش لازم برای جلوگیری از انتشار بیماری‌های دامی انجام شود.

 

 
 

 

کدخبر: 752599 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟