برگزاری اولین وبینار آموزشی طرح گسترش سواد آبی در استان قزوین در سال تحصیلی 1401-

به گزارش رکنا قزوین، در ابتدای این وبینار دکتر عابدینی نماینده سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش در طرح سواد ابی و یکی از مولفین کتاب انسان و محیط زیست نکاتی را پیرامون اهداف تالیف این کتاب و اقدامات صورت گرفته در سطح ملی جهت اجرای هرچه بهتر طرح های گسترش سواد آبی بیان داشت و در ادامه نیز از فعالیت های خوب استان قزوین تقدیر نمود.

در ادامه، مهندس خواجوی، مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای قزوین، ضمن بیان اقدامات و برنامه ریزی های انجام شده در آن شرکت به منظور اجرای طرح گسترش سواد آبی و تایید تاثیر گذار یودن آموزش ها در راستای ارتقای آگاهی های عمومی، بر تلاش دبیران نسبت به استفاده از اقلام آموزشی و انتقال مباحث صحیح به دانش آموزان تاکید نمود.

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای اظهار داشت تم امسال طرح گسترش سواد آبی، آب و تغییر اقلیم از تر سالی تا خشکسالی است لذا محتوا باید حول این محور تولید شود البته نباید سایر چالش های حوزه آب مانند مباحث مرتبط با فرونشست، حفر چاه غیر مجاز، افت سطح آبهای زیرزمینی و ... فراموش شود چراکه مشکلات و موضوعات مربوط به حوزه منابع آبی همانند حلقه های یک زنجیره هستند و لازم است برای رسیدن به شرایط مطلوب در همه زمینه ها ورود نماییم.

مهندس خواجوی تقویت احساس مسئولیت در دانش آموزان و حساس کردن این قشر را نسبت به مسائل و موضوعات مرتبط با منابع آبی را از جمله اهداف این طرح برشمرد و ابزار امیدواری نمود با استفاده از توان و تجربه معلمین بتوانیم گام های موثری را در راستای ارتقا سواد آبی و نهادینه کردن فرهنگ مصرف صحیح استفاده آب در استان برداریم.

دکتر محجوب مدیر مدیر دفتر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای قزوین نیز در این وبینار آموزشی گفت: امروز دانش بشری تاثیر اقدامات انسان ساز در پدیده تغییر اقیلم را اثبات کرده است و چاره ای جز سازگاری با شرایط طبیعت نداریم. گزارش های نهادهای جهانی نیز بر لزوم راهکارهای منطبق بر طبیعت و آموزش همگانی به عنوان دو اهرم حیاتی در کنترل و  بهبود شرایط موجود تاکید دارند. وی افزود: ارتقاء سواد آبی با پروژه هایی همچون داناب و کتاب انسان و محیط زیست، نقطه عطف حرکت بین بخشی وزارت نیرو و وزارت آموزش و پرورش در جهت افزایش دانش و آگاهی بخشی در حوزه منابع آب می باشد.

در بخش آموزشی برنامه نیز علاوه بر پخش کلیپ های تصویری، انیسه دارآفرین سرگروه آموزشی کتاب انسان و محیط زیست اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین و مهندس حاتمی کارشناس شرکت مشاور آبکاوان آبانگاه، ارائه های تخصصی و آموزشی در رابطه با شرایط کنونی آب استان، چالش ها و راهکارها، آب و تغییر اقلیم و همچنین چگونگی اجرای آموزش های طرح سوادآبی در مدارس، مباحثی را برای حاضرین ارائه نمودند.

در پایان و در بخش پرسش و پاسخ، دبیران سوالات خود را طرح نموده و گفتگوهایی در رابطه با موضوعات مطروحه انجام گردید.

طرح های سواد آبی شامل طرح انسان و محیط زیست و طرح دانش آموزی نجات آب با همت و حمایت شرکت آب منطقه ای استان قزوین و همراهی و همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان در حال اجرا می باشند.

 

کدخبر: 752095 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟