انتشار ۲۰هزار عنوان کتاب در معرفی اهل بیت(ع) به زبان اردو

به گزارش رکنا از قم، حجت الاسلام مهدی مهدوی پور روز چهارشنبه در «نشست بررسی اولویت ها و راهکارهای نشر معارف اهل بیت(ع) در عرصه بین الملل» در قم افزود: ۵۰ هزار کتاب خطی که بسیاری از آنها در رابطه با مکتب اسلام و اهبیت(ع) در شبه قاره هند در دسترس است که هنوز به چاپ نرسیده است.

وی اضافه کرد: مردم شبه قاره نسبت به باورهای خود حساس بوده و اعتقاد عمیقی دارند و لازم است تا در تدوین کتب اقتضائات این سرزمین کاملا مورد توجه باشد و انتشار برخی کتب سبب مشکلات قومی و مذهبی در این کشور نشود.

مهدوی پور تصریح کرد: آموزه های اهل بیت(ع) باید به زبان آکادمیک و تئوری های عقلانی عرضه شود تا در مجامع علمی هندوستان مورد استقبال مردم، اساتید و دانشجویان این کشور قرار بگیرد.

نماینده ولی فقیه در شبه قاره هند ادامه داد: در شبه قاره مبحث عرفان یک پدیده غالب است و به همین دلیل مساله عزدارای در هند با هویت شیعه عجین شده و اصل سوگواری در این کشور متفاوت از برخی کشورهای دیگر است.

مهدوی پور تاکید کرد: با توجه به روحیه عرفانی مردم شبه قاره هند اگر معارف و ادعیه اهل بیت(ع) به زبان اردو ترجمه شود با استقبال زیادی از جانب مردم این سرزمین رو به رو خواهد شد.

وی اظهار داشت: مجموعه ادعیه اهل بیت(ع) توسط یکی از نهادهای علمی کشور در ۱۲ جلد جمع آوری شده که با توجه به روحیه عرفانی مردم هندوستان می توان این آثار را به زبان اردو و زبان های محلی هندی ترجمه کرد و در اختیار مردم این کشور قرار داد.

نماینده ولی فقیه در شبه قاره هند با بیان اینکه پاسخ به شبهات در تدوین کتاب های جدید باید مورد توجه باشد، بیان داشت: کتاب هایی که منتشر می شود باید ناظر به مسائل روز باشد، جنس برخی از شبهاتی که در فضای مجازی پراکنده می شود بیش از این سابقه نداشته است.

مهدوی پور ادامه داد: از آنجایی که فرهنگ عزاداری مورد قبول مردم هندوستان است از ظرفیت عاشورا و اربعین لازم است تا برای فرهنگ سازی مکتب اهل بیت(ع) بیش از گذشته استفاده شود.

وی با تاکید بر ضرورت معرفی عناصر اصلی فرهنگ شیعی در این کشور، خاطرنشان کرد: در جامعه هندوستان برغم بالا بودن احساسات دینی اما معرفت دینی پایین است و لازم است تا با فرهنگ سازی درست شیعیان این کشور از برخی عادات و رسوم اشتباه خود جدا شوند.

نشست بررسی اولویت‌ها و راهکارهای نشر معارف اهل بیت(ع) در عرصه بین الملل با تاکید بر مناطق شبه قاره هند، جنوب شرق آسیا و آمریکای لاتین با حضور جمعی از اندیشمندان و شخصیت‌های بین‌المللی در مجمع جهانی جهانی اهل بیت(ع) در قم برگزار شد.

نظری / قم 

 

کدخبر: 751800 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟