بیش از ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی زراعی کردستان زیرپوشش بیمه قرار گرفت.

 

 

به گزارش رکنا از کردستان؛ محمدفرید سپری  گفت: با اشاره به اینکه بیشترین محصول زراعی که زیر پوشش بیمه قرار گرفته مربوط به گندم است، اظهار داشت:تاکنون ۱۱۸ هزار هکتار گندم دیم و ۴۴۱ هکتار گندم آبی در استان بیمه شده است.

وی اضافه کرد: از مجموع اراضی زیرکشت گندم و استان ۷۲ هزار هکتار گندم و ۴۲۱ هکتار جو در قالب طرح جهش تولید زیر پوشش بیمه قرار گرفته‌اند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان میزان سطح زیرکشت جو دیم و آبی را هم به ترتیب ۹۱۱ هکتار و ۲۸ هکتار اعلام کرد و گفت: از دیگر سطح محصولات زراعی  بیمه شده استان هم ۳۲۹ هکتار کلزا و ۳۵ هکتارماشک است.

سپری با اعلام اینکه کشاورزان هنوز برای بیمه کردن محصولات زراعی خود فرصت دارند،  افزود: یک هزار میلیارد ریال غرامت گندم دیم در سطح استان به خسارت دیدگان سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ پرداخت شده که از این میزان ۶۸۶ میلیارد ریال آن مربوط به طرح جهش تولید بوده است.

وی یادآور شد: بیمه کردن باغات بیشتر در فصل بهار انجام می شود ولی از ابتدای فصل زراعی جاری تاکنون ۲۵ هکتار باغ هم در استان بیمه شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار داشت: بیمه محصولات کشاورزی یکی از اساسی ترین راهکارهای حمایتی در راستای جبران ضرر و زیان وارده ناشی از وقوع مخاطرات طبیعی است.

سپری افزود: بیمه کشاورزی به عنوان چتر حمایتی نقش بسزایی در تبدیل مدیریت بحران به مدیرت ریسک ایفا می کند و موجب آرامش خاطر و پشتوانه مالی برای بهره برداران این بخش را فراهم می کند.

وی افزایش ضریب نفوذ بیمه محصولات کشاورزی در سطح استان را ضروری خواند و گفت: می طلبد کشاورزان و بهره برداران استان باید در این زمینه تلاش بیشتری کنند تا شاهد شکوفایی این بخش و نیل به کشاورزی پایدار باشیم.

کردستان یک میلیون و ۱۷۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که از این میزان سالانه ۷۷۳ هزار هکتار آن به زیرکشت محصولات زراعی می رود و ۳۵۰ هزار هکتار آن هم آیش بوده و ۵۲ هزار هکتار را هم باغات تشکیل داده است.

از ۷۷۳ هزار هکتار اراضی زیرکشت محصولات کشاورزی کردستان ۶۷۸ هزار هکتار آن دیم و ۹۵ هزار هکتار آن هم آبی است.

کردستان سه میلیون و ۱۹۹ هزار واحد دامی، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۲۵۷ هزار کندوی زنبور عسل دارد و جمعیت بهره بردار کشاورزی آن ۱۱۵ هزار نفر است که سالانه حدود سه میلیون تُن محصولات کشاورزی تولید می کنند بیش از ۴۰۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی استان کردستان گندم است و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود ۶۰ هزار تن است.

 

عبدالحکیمی/ کردستان

 

کدخبر: 748141 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟