آیین نکوداشت آیت الله محمد باقر ملکی میانجی در قم برگزار شد

به گزارش رکنا از قم، استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این آیین خاطرنشان کرد: آن فقیه بزرگوار علم را با عمل، دانشمندی را با پرهیزکاری و خصلت‌های نیکوی اخلاقی را نیز به صورت مسجم در رفتار و گفتار خود داشت.

حجت‌الاسلام محمد تقی سبحانی افزود: مرحوم میانجی حقیقتا پیش از آنکه سخن بگوید چهره، لبخند و نوع استقبال و رفتارش درس آموز بود.

وی بیان کرد: در این نشست، اندیشه‌ها و دانش این مَرد بزرگ عرضه خواهد شد و آثاری که از او به دست ما رسیده و توفیق احیای آن را داشتیم نیز رونمایی و معرفی می‌شود، امیدواریم که این آثار که تاکنون مورد توجه محققان و اندیشمندان قرار گرفته، از این پس بیشتر، دقیق‌تر و عمیق‌تر مطالعه و مورد استفاده و تحقیق قرار گیرد.

وی افزود: آنچه که از مجموعه آثار این شخصیت برداشت می‌شود این است که یک نگاه جامع به عرصه‌های مختلف دانش و توجه به ابعاد گوناگون معرفت دینی در حوزه فقه، فلسفه، کلام و همچنین معارف الهی را به صورت توامان با خود دارد.

استاد یار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بُعدِ دیگر زندگی مرحوم میانجی را رفتار عملی و زندگی او با مردم، خدمتگزاری و توجه به نقش عدالت در زندگی انسانی و ایمانی دانست و گفت: تواضع، ادب و احترام در مقابله اندیشه‌های دیگران از ویژگی‌های این شخصیت است، با آنکه در سنگر دفاع از مردم ذره‌ای کوتاهی نمی‌کرد، اما اگر اندیشه‌ای را ناموافق با معارف الهی می‌دانست به نقد و بررسی آن می‌نشست.

وی یادآور شد: در سراسر آثار آن حتی کلمه و جمله‌ای بی ادبی و حتی تندی به دیگران دیده نمی‌شود، وقتی از اندیشمندان و بزرگان یاد می‌کند، این کار را در کمال ادب انجام، ولی در عین حال نقد عالمانه خود را نیز ارائه می‌دهد.

آیت الله محمد باقر ملکی میانجی فقیه و مفسر قرآن کریم و از مفاخر علمای آذربایجان و پژوهشگران مسائل اعتقادی و شناختی و مباحث نظری مکتب تفکیک بود که در محضر استادان بزرگ آن مکتب، بر این مبانی واقف و معتقد شد و در مجموعه آثار مفید، نوشته‌ها و درس‌های خویش نیز به ترویج و تثبیت آن همت گماشت.

او در نیمه خردادماه ۱۳۷۷ در ۹۲ سالگی درگذشت و پیکرش در آرامگاه شیخان قم به خاک سپرده شد.

نظری/ قم

 

کدخبر: 746858 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟