شناسایی کانون‌های بیماری آنگارای طیور در خراسان رضوی

به گزارش خبرنگار رکنا ، محمد رشتی‌باف افزود: لازم به هشدار موکد است که با شیوع بیماری ویروسی آنگارا در این مرغداریها، اگر اقدامات پیشگیرانه بهداشتی و عملیات قرنطینه‌ به موقع و در حد لازم اجرا نشود این بیماری و تلفات سنگین‌ آن به دیگر واحدهای مرغداری سرایت خواهد کرد.

وی ادامه داد: بر این اساس اقدامات فوری پیشگیرانه از شیوع بیماری آنگارا توسط همه دست‌اندرکاران صنعت مرغداران در سطح خراسان رضوی برای مواجه نشدن با تلفات طیور بسیار ضروری است.

معاون اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: لازم است برای جلوگیری از انتقال و انتشار ویروس آنگارا به دیگر واحدهای پرورش مرغ در سطح استان، مرغداران شرایط بهداشتی قرنطینه‌ای را با شدت و وسواس در واحدهای تحت مدیریت خود اجرا کنند.

وی احتمال انتشار ویروس آنگارا را بین واحدها مرغداری "بسیار زیاد" توصیف و بیان کرد: هم‌اینک هیچگونه دارو یا واکسنی برای مهار این بیماری وجود ندارد.

رشتی‌باف به توصیه‌های بهداشتی پیشگیرانه اشاره و بیان کرد: مرغداران می‌بایست برای پیشگیری از شیوع ویروس آنگارا "کاهش تراکم جوجه‌ریزی به خصوص در واحدها و مناطق پرتراکم، قرنطینه کامل واحد با ممنوعیت ورود و خروج افراد، خودروها، کود" و دیگر عوامل مشابه انتقال ویروس را با جدیت اعمال کنند.

وی افزود: همچنین دست‌اندرکاران واحدهای آلوده یا مشکوک به آلودگی به ویروس آنگارا ملزم هشتند همه لاشه‌های تلف شده را در عمق چهار متری زمین مدفون کرده و سطح آن را با آهک بپوشانند.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی "پرهیز جدی از پراکندن لاشه‌های تلف شده در محیط، اقدام به ضدعفونی مداوم محوطه اطراف مرغداری با مواد مناسب و موثر، گزارش سریع هرگونه تلفات طیور به شبکه دامپزشکی و همچنین اجرای دقیق برنامه‌های پیشنهادی اداره‌کل دامپزشکی در خصوص واکسیناسیون گله‌های پرورشی" را از دیگر اقدامات لازم و مورد تاکید برای پیشگیری از گسترش ویروس آنگارا در مرغداری‌های این استان برشمرد.

کدخبر: 741467 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟