23 تن چوب قاچاق در قروه کشف و ضبط شده است

به گزارش خبرنگار رکنا از سنندج، بهزاد شریفی پور، ازکشف و ضبط 23 تن چوب قاچاق و فاقد مجوز قطع و حمل با توقیف 8 دستگاه کامیون حامل چوب آلات غیرمجاز در 7 ماهه نخست سال جاری در شهرستان قروه خبر داد وگفت: در همین زمینه 3 فقره پرونده برای 31 اصله درخت مطابق ماده 42 قانون حفاظت و بهره برداری برای اشخاصی که بدون مجوز قانونی اقدام به قطع درختان می کنند، تشکیل شده است.  

شریفی پور در ادامه با اشاره به موضوع مواد ۵۵قانون حفاظت و بهره برداری و ماده ۶۹۳ قانون مجازات اسلامی، افزود: تعداد 78 فقره پرونده تخریب و تصرف برای متخلفان و متجاوزان به اراضی ملی به مساحت 131 هکتار تشکیل و ارجاع به دادسرا و دادگستری در این مدت صورت گرفته است.

او سپس به اجرای حکم رفع تصرف، خلع ید و قلع و قمع و آزاد سازی اراضی ملی به تعداد 31  فقره به مساحت 22  هکتار در اجرای دستور اجرای احکام کیفری و مدنی دادگستری شهرستان اشاره کرد.

مطابق اظهارات شریفی پور در سال جاری جهت تثبیت مالکیت دولت بر عرصه های ملی و منابع طبیعی در 24 پلاک شهرستان به مساحت 32 هزار و 736 هکتار کاداستر اراضی ملی انجام و سند به نام دولت به نمایندگی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری صادر شد.

او در ادامه گفت که در 11 پلاک به مساحت 20 هزار و 178 هکتار پروژه رفع تداخلات اراضی ملی و مستثنیات اشخاص انجام و نهایی شده و تعداد 7 پلاک هم به مساحت 17 هزار و 199 هکتار در دست اقدام قرار دارد.

رئیس منابع طبیعی قروه با بیان اینکه 120 نفر از همیاران طبیعت و 40 نفر از محافظان افتخاری طبیعت در سامانه ثبت نام و اعلام همکاری داشته اند، تصریح کرد: گشت زنی مستمر در عرصه های طبیعی و پایش معادن و سایر طرح های واگذاری اراضی ملی جهت جلوگیری از دست اندازی و تعدی به منابع ملی از دیگر موارد صورت گرفته برای حفاظت از منابع طبیعی است.

بهزاد شریفی پور همچنین از کنترل و اطفای حریق در مراتع شهرستان به تعداد 4 مورد در مساحت 19 هکتار خبر داد و عنوان کرد: در اجرای مصوبات ستاد بحران شهرستان قروه تعداد 400 دستگاه آتشکوب در دو سال گذشته تهیه و در اختیار تیم های اطفای حریق قرار گرفته است.

او با تأکید بر آموزش و فرهنگسازی در راستای حفاظت از منابع طبیعی، بیان کرد: با آموزش و ترویج فرهنگ صیانت از اراضی ملی در سال جاری شاهد کمترین میزان حریق در اراضی ملی بوده به طوی که در 4 ماه گذشته هیچ گونه آتش سوزی در مراتع شهرستان پیش نیامد.   

براساس سخنان شریفی پور در این مدت حدود 200 مورد ادوات و ماشین آلات در حین تخریب اراضی ملی و در اجرای دستورات قضایی و گزارشات مردمی و یگان حفاظت استان توقیف شده است.

او در ادامه از گشت های مشترک مربوط به جلوگیری از تغییر کاربری اراضی ، تخریب و تصرف اراضی ملی و ساخت و سازهای غیر مجاز و گشت زنی به طور مرتب در محدوده و حریم شهر ها و روستاها گفت که نتیجه این بازرسی ها منجر به تشکیل چندین فقره پرونده شده اند.

شریفی پور با اشاره به اینکه حوزه استحفاظی شهرستان به دو بلوک تقسیم بندی شده، یادآور شد: کشیک مداوم و شبانه روزی جهت جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی، جلوگیری از قطع و حمل چوب آلات غیر مجاز و جنگلی با پایش شبانه روزی کامیون ها و خودروهای حامل مقطوعات چوبی، جلوگیری از ورود دام مهاجر استان های همجوار و دام فاقد پروانه و یا مازاد بر پروانه چرای دام به مراتع ملی شهرستان، پیشگیری و کنترل و اطفای حریق در مراتع انجام می شود.

 

عبدالحکیمی/ کردستان

 

کدخبر: 737082 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟