آیت الله اعرافی: کردستان می تواند الگوی همزیستی و تعامل مطلوب در دنیا باشد

به گزارش خبرنگار رکنا از سنندج، آیت‌الله علیرضا اعرافی روز پنجشنبه در نشست با نهادهای فرهنگی کردستان اظهار داشت: نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی باید در تدوین برنامه هفتم توسعه تلاش کنند تا برنامه‌هایی برای استان در زمینه تقویت زیرساخت هایی که منجر به توسعه پایدار می شود به ویژه در حوزه علم و فرهنگ در نظر گرفته شود.

وی از انقلاب اسلامی به عنوان یک انقلاب تمدنی و جهانی نامبرد و افزود: ذات اندیشه ای انقلاب اسلامی متعالی است و در فرهنگ و سنت تاریخی اسلامی و ایرانی ریشه دارد که اگر به درستی به جهان عرضه شود، خریداران بسیاری دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه ایران اسلامی از یک منظر محور مقاومت در جهان است، افزود: ایران اسلامی زیربنای جریان بسیاری قوی یک اندیشه نو و معرفتی در دنیا شده است و در کنار آن نمادی از نظامی مقاوم، شجاع و پیشرو به شمار می رود که همین مسوولیت در این نظام را سنگین‌تر کرده است.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه کردستان می تواند الگویی از همزیستی و تعامل مطلوب را در ایران عرضه کند که در دنیا اثرگذار باشد، ادامه داد: تلاش مسوولان این استان برای هم‌افزایی فارغ از ممیزات زبانی و مذهبی، کاری خوب و اثرگذار است که دنیا می تواند از آن بهره‌برداری کند و نگاه مسوولان کشور هم باید چنین نگاهی باشد.

وی تاکید کرد: اگر زیرساختهای اقتصادی تقویت نشود، سایر حوزه های فرهنگی و سیاسی نیز تحت تاثیر آن قرار می گیرد و برای همین توجه به این بخش نباید مغفول واقع شود.

عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی،  با بیان اینکه در کار پیشرفت و تعالی، نهادهای آموزش و پرورش، دانشگاه، حوزه و نهادهای رسانه‌ای و فرهنگی نقش اول را ایفا می کنند اضافه کرد: اگر آموزش و پرورش قوی و سازنده باشد، پایه کار در دست ما خواهد بود و باید نقطه اصلی سرمایه گذاری بر این نهاد متمرکز شود.

 آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه همه نهادها باید پیوست آموزش و پرورش داشته باشند، یادآور شد: اضلاع دیگر پایه ریزی علم و دانش و فرهنگ دانشگاه و حوزه است که کم کاری هریک مانع از توسعه خواهد شد.

وی اظهار داشت: کردستان در شورای عالی انقلاب فرهنگی از نظر آسیب‌های اجتماعی وضعیت حادی ندارد ولی باید تلاش کرد تا همان میزان کم هم متوقف شود چرا که امکان معالجه آن وجود دارد.

عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه علمای شیعه و سنی علاوه بر مطالبه گری باید پاشخگو هم باشند، اضافه کرد: رسالت ویژه علما این است تا با مطالبه برنامه ریزی و زیرساخت راه را برای توقف آسیبهای اجتماعی هموار کنند .

وی تاکید کرد: داشتن برنامه منسجم از الزامات کار فرهنگی است و باید گامهای بزرگتری در استان برداشته شود و در کنار آن هم باید از تهران کمکهای بزرگی به این بخش اختصاص یابد.

آیت‌الله اعرافی بر لزوم دارا بودن برش استانی در سندهای راهبردی کشور را یادآور شد و گفت: در شورای عالی انقلاب فرهنگی ۲۰ سند و در دیگر نهادها هم اسنادی وجود دارد که با رویکرد برنامه ای و برش استانی می شود تا آمار درست و تجزیه و تحلیل آن برنامه ریزی درست تری داشت.

وی از استاندار کردستان خواست تا با جمع بندی مسائل و مشکلات دانشگاههای استان زمینه انعکاس آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی فراهم شود  تا با بررسی راهکارهای حل این مشکلات فرتهم شود.

آیت‌الله اعرافی بومی گزینی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی را نیازمند اصلاح دانست و گفت: این طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد که با توجه به مشکلاتی که مطرح است باید در آن بازنگری شود.

عبدالحکیمی/ کردستان

 

کدخبر: 736836 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟