ایمن‌سازی رایگان طیور خراسان رضوی علیه بیماری نیوکاسل

به گزارش خبرنگار رکنا از مشهد، شهرام شرقی رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی  خراسان رضوی با اشاره به اجرای طرح ایمن‌سازی رایگان طیور بومی استان علیه بیماری نیوکاسل همزمان با هفته پدافند غیرعامل گفت: در این عملیات که در سراسر استان اجرا خواهد شد بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه طیور بومی روستا‌های استان علیه بیماری نیوکاسل به صورت رایگان واکسینه خواهند شد.

او افزود: بیماری نیوکاسل از نوع بیماری‌های واگیردار ویروسی طیور است و در صورت بروز، خساراتی، چون تلفات، کاهش رشد و کاهش تولید تخم مرغ را در گله‌های صنعتی و بومی بر جای خواهد گذاشت.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی ادامه داد: امکان گردش ویروس عامل این بیماری در بین طیور بومی و صنعتی وجود دارد و باعث ماندگاری ویروس فعال در جمعیت پرندگان منطقه می‌شود که واکسیناسیون یکی از راه‌های اصلی پیشگیری از بروز بیماری و کم کردن و دفع ویروس از پرندگان بیمار است.

شرقی بیان کرد: علائم بیماری نیوکاسل به سه شکل گوارشی با علایم زخم در دستگاه گوارش و اسهال بیشتر به رنگ سبز، عصبی با علایم افتادگی بال‌ها، خواب آلودگی، گوشه‌گیری، کم تحرکی و پیچش گردن و تنفسی با علایم صدا‌های غیرطبیعی تنفسی و سختی در تنفس خود را نشان می‌دهد.

او با اشاره به اینکه از تمامی پرورش دهندگان طیور سنتی و صنعتی خراسان رضوی می‌خواهیم در صورت مشاهده علائم یادشده مراتب را با سامانه پیامک ۳۰۰۰۰۱۵۱۲ در میان بگذارند، تصریح کرد: ۱۰ درصد جمعیت دام کشور به ظرفیت ۱۵ میلیون راس متعلق به خراسان رضوی است. و سالانه ۷۶ هزار تن گوشت قرمز، ۱۵۳ هزار تن گوشت سفید و ۱۴۰ هزار تن تخم‌مرغ در این استان تولید می‌شود و خراسان رضوی ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی در تولید گوشت قرمز، گوشت سفید و تخم‌مرغ رتبه‌های نخست تا سوم کشور را به خود اختصاص داده است.

کدخبر: 736388 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟