به گزارش رکنا، علیرضا حیدری  با اشاره به اینکه براساس پایش‌های انجام شده در واحدهای صنعتی طیور بیماری خاصی در استان شیوع پیدا نکرده است اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون تنها یک کانون بیماری نیوکاسل در یکی از مرغداری‌های سنقر و کلیایی در هفته گذشته گزارش شده است.

حیدری با بیان اینکه تلفات طیور این مرغداری به منظور جلوگیری از سرایت آلودگی به خارج از مرغداری به صورت بهداشتی معدوم شده است عنوان کرد: این واحد 20 هزار قطعه‌ای درگیر بیماری نیوکاسل شد که با کمک صندوق بیمه خسارت پرداخت شد.

وی افزود: علاوه بر مرغ‌های تلف شده، مرغ‌های زنده نیز با استفاده از روش انسانی و گاز خفه و در چاله‌ای دفن و در نهایت آهک‌پاشی شدند زیرا این اقدام سبب ممانعت از شیوع بیماری می‌شود.

رئیس اداره طیور دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه افزایش قیمت مرغ ارتباطی با افزایش تلفات مرغ در مرغداری‌ها ندارد گفت: تلفات مرغداری‌ها افزایش پیدا نکرده است.

حیدری با بیان اینکه افزایش قیمت مرغ ناشی از افزایش قیمت نهاده‌ها است افزود: قیمت تمام شده هر قطعه مرغ برای مرغدار بین 9000 تا 10 هزار تومان است و تهیه نهاده‌ها مهمترین مشکل پیش روی مرغداری‌ها محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مشکل کمبود واکسن برای مرغداری‌ها یک مشکل کشوری است بیان کرد: با توجه به تحریم بانک‌ها، واردات واکسن طیور از کشورهای اروپایی مشکل است و البته برخی از واردکنندگان به دنبال اندیشیدن تدابیری برای دور زدن تحریم‌ها هستند.

رئیس اداره طیور دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه اکنون بیشتر از واکسن‌های داخلی یا واکسن کشورهای دیگر برای مرغداری‌ها استفاده می‌شود عنوان کرد: هرچند این واکسن‌ها نیز جایگزین واکسن‌های شرکت‌های آمریکایی و فرانسه محسوب می‌شوند اما از نظر کیفیت با یکدیگر متفاوت هستند.

وی با اشاره به افزایش دوره‌های آموزشی گفت: در این دوره‌ها روی افزایش امنیت زیستی تأکید می‌شود زیرا چنانچه واحدی امنیت زیستی را رعایت کند با واکسن‌های داخلی از جمله واکسن مؤسسه رازی نیز می‌تواند از بروز بیماری نیوکاسل جلوگیری کند.

حیدری با بیان اینکه با رعایت اصول بهداشتی، قرنطینه مرغداری و کنترل تردد افراد و سایر طیور و ضدعفونی تمام وسایل داخل مرغداری می‌توان کمبود واکسن را جبران کرد افزود: در زمینه طیور هر ساله در فصل گرما با بیماری نیوکاسل و کمپلکس‌های تنفسی مواجه هستیم.

وی بیان کرد: به مرغداری‌ها توصیه می‌شود در این فصل امنیت زیستی و رطوبت سالن را افزایش دهند زیرا افزایش دما سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند و به تبع احتمال بروز بیماری افزایش می‌یابد.

حیدری با اشاره به اینکه مرغ‌های بومی و موجود در روستاها در برابر بیماری نیوکاسل مقاوم هستند گفت: در روستاها تلفاتی ایجاد نمی‌شود اما مرغداری‌های حاشیه روستاها در صورت عدم رعایت قرنطینه و بهداشت با بروز بیماری مواجه می‌شوند.

تلفات مرغداری‌های استان کرمانشاه سالانه 5 درصد است

وی با بیان اینکه در صورت بروز بیماری باید به منظور جلوگیری از شیوع به سرعت به دامپزشکی اطلاع داده شود عنوان کرد: میزان تلفات عمومی در واحدهای مرغداری استان سالیانه 4.6 تا پنج درصد است و این میزان تلفات برای مرغداری‌ها عادی و هر سال نیز به همین صورت بوده است.

رئیس اداره طیور دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه استان کرمانشاه به دلیل مرزی بودن با مشکلاتی در زمینه بیماری‌های طیور مواجه است گفت: احتمال اینکه ترددهای مرزی بیماری را وارد کشور کند وجود دارد زیرا اطلاعاتی از وضعیت بهداشتی موجود در عراق وجود ندارد.

حیدری با بیان اینکه ویروس از طریق باد، وسایل نقلیه، جابه‌جایی، افراد و کود به راحتی از نقطه‌ای به نقطه دیگر منتقل می‌شود افزود: چنانچه بیماری در کشور عراق شایع باشد می‌تواند به ایران نیز سرایت پیدا کند اما با رعایت اصول امنیت زیستی می‌توان بروز بیماری را کنترل کرد.

وی با بیان اینکه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سال 95 و 96 در روستاها شیوع پیدا کرد اما هیچکدام از واحدهای صنعتی با رعایت اصول امنیتی زیستی دچار این بیماری نشدند گفت: در زمینه بیماری نیوکاسل در سال گذشته سه کانون و امسال تاکنون یک کانون در استان گزارش شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 489394 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟