دغدغه والدین خراسان رضوی برای سرویس مدرسه در بلاتکلیفی بازگشایی مدارس

به گزارش خبرنگار رکنا از مشهد، هم‌اکنون در پی واکسیناسیون دانش‌آموزان علیه ویروس کرونا زمزمه شروع آموزش حضوری هر روز پرطنین‌تر می‌شود بطوریکه چند تاریخ نظیر اول یا نیمه آبان برای بازگشایی مدارس اعلام شد، اما شرایط شیوع این ویروس مانع تحقق قطعی و عمومی این امر بوده است.

هشتم آبان ماه امسال نیز رئیس‌جمهوری در نشست ستاد ملی مقابله با کرونا بر تداوم واکسیناسیون دانش‌آموزان و دانشجویان تاکید و بیان کرد: وزارت بهداشت با همکاری وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند تا مدارس و دانشگاه‌های کشور از نخستین روز آذر ماه در چارچوب شیوه‌نامه‌های بهداشتی بازگشایی شوند.

گرچه بطور معمول همزمان با شروع فصل مدرسه، رفت و آمد فرزندان بین خانه و مدرسه یکی از امور نیازمند مدیریت و ساماندهی بوده، اما این امر به خاطر شرایط خطرناک ناشی از شیوع کرونا و نگرانی از چگونگی رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در فضای تنگ خودرو‌ها با انبوه دانش‌آموزان سوار بر آن‌ها به دغدغه‌ای برای والدین مبدل شده است.

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش اوایل آبان ماه امسال نیز اعلام کرد: در مناطقی که بازگشایی مدارس آغاز شده یا قرار است به زودی آغاز شود، خانواده‌ها می‌توانند برای ثبت‌نام دانش آموزان به منظور استفاده از سرویس‌های رفت و آمد اقدام کنند، آمادگی از سوی مدارس وجود دارد که خدمات لازم برای رفت و آمد دانش آموزان را به خانواده‌ها ارائه دهند و داشتن کارت واکسن برای رانندگان سرویس‌های مدارس نیز از الزامات است.

احمد محبی مدیرعامل سازمان تاکسیرانی مشهد در خصوص نحوه ساماندهی سرویس مدارس در سال تحصیلی گفت: هنوز زمان دقیق بازگشایی مدارس مشخص نشده، اما تمهیدات لازم در کارگروه ماده ۱۸ سرویس حمل و نقل دانش‌آموزان و شهرداری در خصوص سرویس مدارس فراهم شده و شرکت‌هایی در این زمینه گزینش و در کارگروه مربوطه مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

او با اشاره به معرفی این شرکت‌ها به اداره کل آموزش و پرورش استان برای تامین سرویس مدارس افزود: سامانه سپند ظرفیت خوبی برای ساماندهی سرویس مدارس است که از سال ۹۷ توسط وزارت کشور راه‌اندازی و ابلاغ شده و باید در آموزش و پرورش استفاده می‌شد، اما تاکنون بطور کامل مورد استفاده قرار نگرفته است.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی مشهد ادامه داد: شرکت‌های حمل و نقل مورد تایید از طریق شهرداری در این سامانه نام‌نویسی کرده‌اند، اما این سامانه باید توسط مدیران مدارس و والدین دانش‌آموزان نیز مورد استفاده قرار گیرد.

محبی بیان کرد: والدین باید مشخصات دانش‌آموز خود را در این سامانه ثبت کنند و مشخصات مدارس نیز باید توسط مدیران مدارس در این سامانه ثبت شود تا بتوان از ظرفیت این سامانه استفاده کرد.

معرفی شرکت‌های حمل و نقل به مدارس

زهرا اسماعیلی رئیس انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز گفت: سرویس‌های مدارس برای فعالیت آمادگی لازم را دارند.

او افزود: امسال به منظور رفاه حال دانش آموزان، به جای قرارداد یک ساله قرارداد سه ماهه برای پرداخت هزینه سرویس مدارس منعقد می‌شود.

رئیس انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: همچنین اگر مدارس تعطیل شوند و خدمات سرویس ارائه نشود، مدارس وجه دریافتی را به میزان روز‌هایی که سرویس دهی نمی‌شوند، برگشت خواهند داد.

اسماعیلی بیان کرد: هر سرویس مدرسه مجاز به ارائه خدمت به سه نفر در خودرو سواری است و خودرو حمل و نقل عمومی نیز با ۵۰ درصد ظرفیت می‌تواند سرویس‌دهی کند.

او تصریح کرد: در مقطع متوسطه نیز برای رفت و آمد دختران دانش‌آموز از رانندگان زن استفاده خواهد شد و در دوره دوم مقطع ابتدایی نیز تاکید بر استفاده از رانندگان زن برای سرویس مدرسه دختران است.

شهرداری ثبت سرویس مدارس را با جدیت دنبال کند

ایمان فرهمندی رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد نیز گفت: آموزش و پرورش باید مدارس را به ثبت‌نام در سامانه سپند مجاب کند و شهرداری هم باید ثبت سرویس مدارس را با جدیت دنبال نماید و اولیای دانش‌آموزان با تکیه بر ظرفیت سامانه سپند درخواست سرویس کنند.

او افزود: سپند، سامانه ملی است که در تمامی شهرستان‌ها فعال شده و مدارس، ضمن ثبت مشخصات مدرسه، فهرست دانش‌آموزان را در این سامانه بارگذاری می‌کنند و شهرداری‌ها شرکت‌های مورد تایید را در این سامانه به اطلاع عموم می‌رسانند و اولیا نیز می‌توانند براساس مدرسه و نشانی منزل، سرویس رفت و آمد دانش‌آموز را انتخاب کنند.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد ادامه داد: سرویس مدارس از نظر آثار تربیتی، ایمنی و راحتی دانش‌آموزان از اهمیت ویژه برخوردار است از این رو در آیین‌نامه سرویس مدارس، کارگروهی متشکل از آموزش و پرورش، شهرداری و انجمن اولیا و مربیان در نظر گرفته شده که نماینده سازمان تاکسیرانی و نماینده شهرداری در این مجموعه حضور دارند.

فرهمند بیان کرد: این کارگروه، ضوابط و اصول مربوط به شرکت‌ها، رانندگان و ناوگان خدمات‌رسان را تعیین می‌کند که ضوابط ثابت است و هرسال تایید و تاکید می‌شود همچنین تعرفه خدمات سرویس مدارس پس از بررسی کارشناسی توسط این کارگروه برای تصویب به شورای شهر ارسال می‌شود.

او تصریح کرد: در سال‌های اخیر ساماندهی سرویس مدارس به موضوع ملی تبدیل شده و به همین دلیل سامانه یکپارچه "سپند" تعریف و راه‌اندازی شده است که این سامانه، پایش ناوگان دانش‌آموزی، سرویس مدارس و خدماتی را که به دانش‌آموزان ارائه می‌شود از نظر تربیتی و ایمنی بطور پیوسته رصد می‌کند.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد تاکید کرد: در سامانه سپند، دسترسی‌هایی هم برای مراجع قانونی و بالادستی از قبیل آموزش و پرورش و شهرداری به منظور کنترل و نظارت وجود دارد.

کدخبر: 735410 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟