با مساعدت و همراهی مشترکین در مدیریت مصرف گاز،زمستان قطعی گاز نخواهیم داشت

به گزارش رکنا،علی طالبی درخصوص راهکارهای کاهش مصرف گازباشروع فصل زمستان اظهارکرد:امسال به دلیل سردی زودرس هوا ،حجم مصرف گازنسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته وامیدواریم با مدیریت شهروندان شاهد روندی کاهشی باشیم.

وی اظهار داشت:مشترکان باید توجه داشته باشند که همه ساله و با آغاز فصل سرما می‌توانند با اعمال برخی اقدامات ساده  از جمله درزبندی پنجره‌های ساختمان وکانال‌های کولر، عایق بندی لوله‌ها و مخازن موتورخانه‌ها، خاموش کردن بخاری دراتاق‌هایی که مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، استفاده نکردن از شومینه به علت مصرف بالا، ،پوشیدن لباسهای مناسب زمستانه ،استفاده از پرده‌های ضخیم برای پنجره‌ها و تنظیم درجه حرارت خانه بین ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد میزان مصرف خود را تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش دهند.

وی با اشاره به طرح تشویقی در نظر گرفته شده برای مشترکین گاز خانگی خاطر نشان کرد: براساس بخشنامه آذرماه هیات وزیران، واحدهای خانگی که مصرف ماهانه آنها در ماه‌های سرد سال (دی ماه تا نیمه اول فروردین) کمتراز ۲۰۰ متر مکعب باشد قبض رایگان و همچنین برای واحدهای خانگی که مصرف خود را نسبت به میانگین مصارف ماههای مشابه سال های ۹۶ و ۹۷ بیش از ۱۰درصد کاهش دهند گازبهای آنها با ۱۵ درصد تخفیف محاسبه خواهد شد.

مدیر عامل شرکت گاز استان عنوان کرد: همچنین واحدهای خانگی که مصرف ماهانه آنها ۱۵ درصد بیشتر از میانگین مصرف در ماه های مشابه سالهای ۹۶ و ۹۷ باشد گاز بهای آنها با ۱۵ درصد اضافه بها محاسبه می‌شود.

. وی در خصوص طرح اصلاح و بهینه سازی موتورخانه واحدهای مسکونی و تجاری گفت:در سال گذشته همزمان با ابلاغ و اجرای طرح ملی اصلاح و بهینه‌سازی موتورخانه، شرکت گاز استان گلستان نیز در راستای مسئولیت اجتماعی، آمادگی خود را در اجرای مطلوب این طرح، اعلام کرده و اطلاع رسانی جامعی را نیز جهت دعوت از متقاضیان گرامی انجام داده است.

طالبی با اشاره به اینکه متاسفانه حدود 40 درصداستان ازاین طرح استقبال کردند ادامه داد:این طرح در سال جدید نیزبصورت رایگان  اجرا می شود و درهمین رابطه مشترکین دارای موتورخانه می توانند با مراجعه به سایت شرکت ملی گاز ایران و ثبت نام از خدمات این طرح شامل سه اقدام مهم سرویس و تنظیم مشعل، عایق کاری تأسیسات و نصب دستگاه ضد رسوب مغناطیسی بهره مند شوند.  

 وی با اشاره به تبعات استفاده از وسایل گازسوزغیراستاندارد عنوان کرد:این وسایل از دو جنبه یکی از نظر نداشتن ایمنی و دوم از نظر مصرف بیش ازحد یعنی راندمان انرژی پایین غیرمجازهستند ،بنابراین مشترکین گرامی توجه داشته باشند که  بخاری‌های با رده انرژی پایین بین  ۵۰ الی ۶۰ درصد راندمان دارند در صورتی‌که راندمان بخاری‌هایی با برچسب انرژی A و B  بالای ۸۰ درصد است.

وی  تصریح کرد: وسایل گرمایشی مانند آبگرمکن همواره و در طول سال مورد استفاده  قرار می گیرند ،ضمن اینکه دوران پیک مصرف گاز در زمستان و در وسایلی مثل بخاری، پکیج، موتورخانه و... بوده و حدود ۵۰ درصد ازمشترکین از بخاری به‌ عنوان وسیله گرمایشی استفاده می‌کنند به‌ همین دلیل بخاری و پکیج بیشترین وسایل مصرفی در زمستان هستند.

طالبی ادامه داد: عمده گاز مصرفی استان در ایام سرد ،صرف گرمایش واحدهای مسکونی و تجاری می‌شود بطوری که درسال گذشته در روزهای اوج مصرف ،حدود 12میلیون مترمکعب گاز در استان در این بخش مصرف شده است. بنابراین صرفه‌جویی این بخشها کمک موثری برای روزهای سرد سال بهمراه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت گاز استان گلستان درخاتمه ضمن تشکرازهمراهی مشترکین در زمینه مدیریت مصرف ایمن و بهینه از گاز طبیعی از مشترکین  گاز خواست تا با صرفه‌جویی و مدیریت مصرف گاز، ضمن کاهش هزینه‌های خانوار، شرایط را برای توزیع پایدار و مطمئن گاز در فصول سردبرای تمام نقاط استان فراهم کنند.

کرامتی/گرگان

کدخبر: 735363 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟