زمستان امسال قطعی گاز نخواهیم داشت

به گزارش رکنا،

مدیرعامل شرکت گاز استان گلستانعلی طالبی  در خصوص راهکارهای کاهش مصرف گاز با شروع فصل زمستان  اظهار کرد: امسال به دلیل سردی زودرس هوا امکان افزایش مصرف گاز نسبت به تاریخ مشابه سال گذشته وجود دارد و امیدواریم با مدیریت شهروندان شاهد روندی کاهشی باشیم.

وی افزود: دمای مناسب برای منزل در زمستان بنابر استانداردهای تعریف شده حداکثر 22 درجه سانتی‌گراد است که برای رسیدن به این دمای مطلوب باید برخی اقدامات مانند پوشیدن لباس گرم در منزل را انجام دهیم. همچنین دمای آسایش تعریف شده در زمستان بین 18 الی 22 درجه است.

مدیر عامل شرکت گاز استان درباره راهکارهای بهینه‌سازی مصرف گاز عنوان کرد: راهکارهای کوتاه مدت یا همان راه‌های مدیریت مصرف برخی اقدامات ساده را شامل می‌شود. یکی ازاین راهکارها تنظیم دمای منزل در درجه‌های پایین‌تر است زیرا به ازای هر ۲ درجه سانتی‌گراد کاهش دما مصرف گاز ۵درصد کاهش می‌یابد. از دیگر راه‌های کاهش مصرف می‌توان به بستن کانال‌های کولر اشاره کرد زیرا گرمای منزل از راه این کانال‌ها خارج می‌شود. استفاده از پرده های ضخیم در زمستان  نیز می تواند از اتلاف گرما از پنجره ها جلوگیری نمایید.

طالبی تصریح کرد: استفاده از بخاری‌های دارای ترموستات نیز در مدیریت مصرف گاز موثر است به این دلیل که برخی بخاری‌های قدیمی ترموستات نداشته و افراد با افزایش بیش از حد دمای منزل پنجره‌های خود را باز می‌کنند زیرا گرمای بیش از حد نیز آسایش را به‌ همراه ندارد. بنابراین اگر بخاری دارای ترموستات باشد دمای آن تنظیم می‌شود و از حد معمول بالاتر نمی‌رود.

وی با اشاره  به طرح تشویقی در نظر گرفته شده برای مشترکین گاز خاطر نشان کرد: مشترکینی که مصرف آن‌ها طی یک ماه تا ۲۰۰ متر مکعب باشد قبوض آن‌ها رایگان خواهد بود. همچنین اگر مصرف گاز آن‌ها نسبت به سال گذشته کمتر باشد به ازای هر درصد کاهش، گازبها نیز به‌ همان میزان کاهش خواهد یافت.اما متاسفانه از 610هزار مشترک 100هزار مشترک الگو مصرف رعایت کردند .

طالبی گفت: همچنین شرکت گاز طرحی از سال گذشته برای مشترکین دارای موتورخانه اجرا کرده است و در حال حاضر نیز ادامه دارد. اما متاسفانه  حدود 40درصداستان از این طرح فقط استقبال کردند  هدف از این طرح مشترکین هزینه کمتری برای مصرف گاز پرداخت می‌کنند و در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی خواهد شد. امیدواریم با اصلاح موتورخانه‌ها بین ۱۰ الی ۱۵ درصد مصرف این دسته از مشترکین را کاهش میابد .

 

وی با اشاره به تبعات استفاده از وسایل گازسوز غیر استاندارد عنوان کرد: این وسایل از دو جنبه یکی از نظر نداشتن ایمنی و دوم از نظر مصرف بیش از حد یعنی راندمان انرژی پایین غیر مجاز هستند. بخاری‌های با رده انرژی پایین بین ۵۰ الی ۶۰ درصد راندمان دارند. در صورتی‌که راندمان بخاری‌هایی با برچسب انرژی A و B بالای ۸۰ درصد است.

طالبی  گفت: وزارت نفت به دنبال اجرای برخی راهکارهای حمایتی برای افزایش تولید تجهیزات با راندمان بالاست که پس از نهایی شدن در استان گلستان  نیز این راهکارها پیاده سازی خواهد شد.

وی  تصریح کرد: وسایل گرمایشی مانند آبگرمکن همواره و در طول سال مورد استفاده هستند. دوران پیک مصرف گاز در زمستان و در وسایلی مثل بخاری، پکیج، موتورخانه و... است. همچنین حدود ۵۰ درصد از مشترکین از بخاری به‌ عنوان وسیله گرمایشی استفاده می‌کنند به‌ همین دلیل بخاری و پکیج بیشترین وسایل مصرفی در زمستان هستند.

طالبی ادامه داد: در سال گذشته در روزهای اوج مصرف حدود 12میلیون مترمکعب  از مصرف گاز استان در بخش خانگی و تجاری بوده است. بنابراین عمده گاز مصرفی استان صرف گرمایش واحدهای مسکونی می‌شود و صرفه‌جویی در منازل کمک موثری برای روزهای سرد سال است.

وی خاطر نشان کرد: از مردم خواهشمندیم در راه اندازی وسایل گرمایشی در منازل نکات ایمنی را رعایت کرده و به مسائل پیش پا افتاده بی‌اعتنایی نکنند. همچنین دودکش بخاری‌ها و شلنگ‌های گاز را بررسی کنند.

گرگان/کرامتی

کدخبر: 734036 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟