برداشت ۴٢ هزار تُن آلو از شهرستان های نیشابور و زبرخان آغاز شد

به گزارش خبرنگار رکنا از خراسان رضوی، محمدعلی فرهمند راد در آغازین روزهای برداشت آلو در شهرستان زبرخان و نیشابور گفت: سطح محصول آلو ٣ هزار و ٩۵٧ هکتار با متوسط تولید ١٢ تُن و رکورد ٨۴ تُن در هکتار می باشد که ٢٧ درصد باغات شهرستان مختص میوه های هسته دار است و از این مقدار ۶۵ درصد به آلو اختصاص یافته است که تولید این محصول ۴٢ هزار تُن تَر، که ٩٠ درصد آن فرآوری و ١٠ درصد تازه خوری می شود. 

وی افزود: میزان آلوی خشک تولیدی نیز ١١ هزار تُن می باشد که آلوی تولیدی به دو صورت سنتی و صنعتی فرآوری می شود و با عنوان آلوی نیشابور و زبرخان شهره آفاق است و مورد تقاضای کشورهای بسیاری قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه کیفیت بالا، رنگ و طعم، وضعیت آلوی زبرخان را در سطح بالایی قرار داده به طوریکه این محصول جایگاه واقعی خودش را در سطح ملی و صادرات پیدا کرده است اظهار داشت: در شهرستان زبرخان بیش از ١٠ رقم آلو شناسایی شده است که شمس، طرقبه، قطره طلا، درگزی، سانتارزا و بخارا از مهمترین ارقام آن می باشند. 

رئیس جهاد کشاورزی نیشابور تصریح کرد: شهرستان نیشابور و زبرخان علیرغم جایگاه بسیار مناسب کشت آلو از نظر سطح زیرکشت، تولید، اشتغال‌زایی و ارز آوری برای کشور بدلیل اینکه  محصول تولیدی خارج از استانداردهای مربوطه فرآوری و صادر می‌شود، دچار اُفت و خیزهای مقطعی و شوک های ناگهانی به اقتصاد این محصول در زمان تولید می شود. 

فرهمند راد ادامه داد: باید در جهت ممانعت از فرآوری غیربهداشتی آن و نظارت و کنترل بر قیمت های محصولات خشکباری منطقه پیشنهاد ایجاد و احداث شهرک فرآوری آلو در مرکز تولید آلوی شهرستان می شود تا بتوان زیرساخت‌های لازم برای عرضه آلوی خشک به بازار بورس کالای کشاورزی را فراهم کنیم. 

وی با اشاره به اینکه حدود ۴ هزار نفر بصورت دایم در شهرستان مشغول به کار می باشند، اعلام کرد: بالغ بر ٧ هزار تُن آلوی خشک شهرستان توسط واسطه ها و دلالان به کشورهای هندوستان، بنگلادش و پاکستان صادر می‌شود.

نیشابور/ قاسم آبادی

کدخبر: 734137 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟