حفظ جنگل ها و منابع طبیعی میراثی برای آیندگان

به گزارش خبرگزاری رکنا از سمنان؛ بیست و یکم شهریور ماه سال جاری خبری بر روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت که از آتش سوزی در منطقه حفاظت شده پرور در شهمیرزاد سمنان خبر داد.

بر این اساس امروز شهرستان مهدیشهر در استان سمنان میزبان فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور بود.

 رضا اکبری در مهدیشهر گفت: منابع طبیعی سرمایه ملی، راهبردی و میراث گرانبهاست و حفاظت از این ثروت ملی مستلزم نگاه ملی و فراملی است. باید در کنار حفاظت به امر مدیریت در حفاظت توجه بیشتری داشته باشیم و بکارگیری از ظرفیت و پتانسیل نیروی مردم و جوامع محلی و سایر دستگاه‌ها و همیاران طبیعت در ادامه این مسیر بسیار مهم است. 

وی  با اشاره به کاهش ۴۴ درصد تعداد و ۳۰ درصدی مساحت آتش سوزی‌ها در عرصه های طبیعی کشور گفت : برای مدیریت و پیشگیری اطفای حریق مراحل چهار گانه پیشبینی ، پیشگیری ، کشف و اطفا را اجرا می کنیم که در مرحله پیش بینی ، نقشه ریسک حریق تدوین شده و پیشبینی می کند در ۲۴ ساعت آینده در چه عرصه های طبیعی امکان وقوع آتش سوزی وجود دارد و تیم های اطفا در این مکان ها مستقر می شوند.

اکبری همچنین به ایجاد هزار و  ۱۰۰ بلوک بندی دیده بانی عرصه های طبیعی در کشور اشاره کرد و گفت : سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور برای اطفای حریق های احتمالی به ۲۹ فروند بالگرد و ۲ فروند هواپیمای آب رسان مجهز است.

وی افزود: با پیگیری های انجام شده داوطلبانی که در رابطه با حفاظت از عرضه‌های منابع طبیعی و اطفای آتش سوزی‌ها جنگل‌ها با این سازمان همکاری می‌کنند برابر ماده ۲۰ قانون مدیریت بحران کشور، به عنوان فداکار خدمت شناخته شده و از امتیازات ویزه ای نظیر حمایت قضایی و بیمه‌ای برخوردار می شوند.

سرهنگ اکبری حفظ آب، خاک و پوشش گیاهی را از مأموریت اصلی این سازمان دانست و افزود: هر کشوری برای دارا بودن استقلال نیازمند اقتصاد درون زا و امنیت غذایی و زیستی مناسب است که پایه و اساس این استقلال به منابع طبیعی وابسته است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور به بهره برداری از شبکه ارتباط بیسیم دیجیتالی جنگل بانان در چهار استان کشور اشاره و اظهار امیدواری کرد: این سیستم هوشمند که دارای گستردگی ملی و موقعیت یاب  است به زودی در استان سمنان هم راه اندازی شود.

منطقه حفاظت شده پرور در سی کیلومتری شهر شهمیرزاد در دامنه رشته کوه البرز در شمال استان سمنان واقع شده است.

حسن رستم زاده/سمنان

 

کدخبر: 720870 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟