۵۸ میلیارد ریال زکات در ایلام جمع آوری شد

به گزارش خبرنگار رکنا در ایلام   قنبر موسی نژاد روز سه شنبه در نشست شورای زکات ایلام اظهار داشت: زکات واجب در ۲ بخش زکات فطریه و زکات غلات توسط مردم، موسسات خیریه و دستگاه ها پرداخت شده که از مجموع زکات واجب جمع آوری شده در کل استان ، ۲۸ میلیارد ریال به زکات فطریه و ۱۹ میلیارد ریال به زکات غلات اختصاص دارد.

وی افزود: همچنین در بحث زکات مستحب، در ۲ بخش انعام چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال و در بخش پروژه ها که اعتبار آن به احداث مساجد و حسینیه ها اختصاص دارد بیش از ۶ میلیارد ریال پرداخت شده است.

مدیرکل کمیته امداد ایلام ادامه داد: از مجموع زکات پرداخت شده در پنج ماهه نخست امسال ۶۲ درصد سهم روستاییان و ۳۸ درصد نیز سهم مناطق شهری است که این آمار نشانگر این است که در مناطق روستایی بیش از مناطق شهری به مسایل دینی، شرعی و تبلیغات زکات توجه شده است.

موسی نژاد به عملکرد شهرستان ها در بحث رشد زکات نیز اشاره کرد و گفت: شهرستان های ملکشاهی با ۱۷۴ درصد، آبدانان با ۶۰ درصد و بدره نیز با ۴۰ درصد به ترتیب بیشترین رشد در بین ۱۱ شهرستان های استان در مقایسه با سال گذشته را به خود اختصاص دادند.

وی بیان داشت: همچنین منطقه شهری یک ایلام، شهرستان دهلران و بخش زرین آباد به ترتیب ۲۶ درصد، سه درصد و یک درصد سیر نزولی زکات را داشتند. 

دبیر شورای زکات استان ایلام اظهار داشت: ۵۷ درصد جمعیت شهرستان آبدانان و ۵۰ درصد مردم سیروان در پنج ماهه نخست سال‌جاری زکات پرداخت کردند که این نشان از توجه ویژه مسوولان فرهنگی، دستگاه های اجرایی و تبلیغات محیطی و اطلاع رسانی دقیق در این شهرستان ها است.

موسی نژاد در ادامه به تشریح اقدامات انجام شده در استان از محل پرداخت زکات نیز اشاره کرد و افزود: از مجموع زکات پرداخت شده در پنج ماهه نخست سال‌جاری برای ۶ نوعروس جهیزیه کامل تهیه کرده و هزینه درمان ۷۵۰ نفر نیازمند و مددجو استان پرداخت شده است.

وی اضافه کرد: همچنین از محل پرداخت زکات، هفت میلیارد ریال کمک هزینه تحصیلی به دانش آموز و دانشجویان پرداخت شده و ۳۶ واحد مسکونی مددجویان احداث شده است.

به گفته مدیرکل کمیته امداد ایلام، کمک به زندانیان، کمک هزینه معیشت به چهارهزار و ۵۰۰ نفر، کمک موردی به ۲ هزار و ۷۰۰ نفر و ۳۲ طرح اشتغالزایی نیز از محل منابع پرداخت زکات استان پرداخت شده است. 

ایلام/ کوثر موسوی

 

 

کدخبر: 718534 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟