آغاز واکسیناسیون مادران باردار در گیلان

به گزارش رکنااز رشت، دکتر آبتین حیدرزاده با بیان اینکه به تمام مادران باردار واجد شرایط که تمایل به انجام واکسیناسیون داشته باشند، واکسن سینوفارم تزریق می شود، شرایط این مادران را تشریح کرد.

وی اظهار داشت : همه مادران باردار با سن ۳۵ سال و بالاتر، مادران در همه گروه های سنی شاغل در حوزه بهداشت و درمان، مادران باردار دارای همسرشاغل در بخش های کرونا و یا مراکز بهداشتی مدیریت کرونا، مادران در همه گروه های سنی شاغل در گروه های شغلی اولویت دریافت واکسن مطابق دستورالعمل های واکسیناسیون کشوری، واجد دریافت واکسن کرونا می باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه افزود: مادران باردار با نمایه توده بدنی ۳۵ یا بالاتر، مادران با بارداری های دوقلویی و چندقلویی، بارداری با IVF، مادران باردار با بیماری زمینه ای ( بیماری قلبی، بیماری فشارخون، دیابت، دیابت بارداری، بیماری کلیوی، آسم، مصرف داروهای ایمونوساپرسیو، پیوند اعضا، سیروز کبدی، آنمی سیکل سل) و مادران باردار دارای سایر بیماری های زمینه ای (به تصویب کمیته دانشگاهی واکسیناسیون مادران باردار) می توانند واکسن کرونا را دریافت نمایند.

دکتر حیدرزاده در ادامه با اشاره به چگونگی اطلاع مادران باردار برای دریافت واکسن کرونا تصریح کرد : مادران باردار واجد شرایط ابتدا از سوی مرکز خدمات جامع سلامت تحت مشاوره قرار می گیرند و در صورت تمایل، واکسینه می شوند.

وی با بیان این مطلب که انجام واکسیناسیون این افراد طبق برنامه زمانبندی و بعد از صدور معرفینامه از سوی پزشک مرکز خدمات جامع سلامت خود، صورت می گیرد، گفت ؛

واکسیناسیون مادران باردار روستایی تا اطلاع ثانوی در مرکز خدمات جامع سلامت روستایی و مادران باردار شهری در شهر محل سکونت خود و در مرکز ویژه واکسیناسیون مادران باردار (که مراکز مجزا و غیر کووید است) انجام می شود‌.

معاون بهداشتی دانشگاه با تاکید بر اینکه تفاوتی برای انجام واکسیناسیون بین مادران باردار تحت نظر بخش دولتی و خصوصی وجود ندارد ، گفت: آن دسته از مادران باردار واجد شرایط که مراقبت های دوران بارداری خود را صرفا از بخش خصوصی دریافت می کنند هم می توانند با مراجعه به مرکز خدمات جامع سلامت منطقه خود و تشکیل پرونده بهداشتی، واکسینه شوند.

دکتر حیدرزاده یاد آور شد : مادران زیر ۱۸ سال مجاز به تزریق واکسن نیستند و صدور مجوز تزریق واکسن برای مادران باردار دارای سایر شرایط حاد یا بیماری های زمینه ای و مادران متقاضی واکسن آسترازنکا، به عهده کمیته دانشگاهی واکسیناسیون مادران باردار است.

لازم به ذکر است؛ مادران باردار با سن حاملگی بالای ۱۲ هفته مجاز به تزریق واکسن هستند و اولویت تزریق واکسن با مادران باردار ۲۸ هفته و بالاتر است.مادران زایمان کرده تا ۴۲ روز پس از زایمان هم مشمول دریافت واکسن می باشند.

رشت /مرجان گودرزی 

کدخبر: 713274 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟