جهان در موضوع کووید-۱۹ با اینفودمی بسیار سنگینی روبه‌روست

در باتلاقی که کروناویروس جدید و همدستانش برای بشر درست کرده‌اند، درهای نجات احتمالاً تا مدت طولانی باز نمی‌ماند.

از نخستین روزهای علنی شدن شیوع کروناویروس جدید با وجود شواهدی که نشان می‌داد خطری بزرگ در پیش است خیلی ها در حد لازم آن را جدی نگرفتند، اما در مقابله با این ویروس یک ساعت هم اهمیت دارد و دو ماه، زمان بسیار زیادی برای فرو رفتن در باتلاق است.

پیشرفت تدریجی کروناویروس به‌ویژه با پدید آمدن و تکثیر واریانتهایی که ضریب تکثیر بیشتر و گریز بیشتری از آنتی‌بادی دارند برای همیشه برای ما فرصت مقابله و نجات باقی نمی‌گذارد و ممکن است در زمانی نه‌چندان دور به جایی برسد که پیشگیری از یک فاجعۀ عظیم ممکن نباشد.

 طرفداران شبه‌علم و ضدعلم با روش کشیدن مار به جای نوشتن مار عمق و وسعت فاجعه را افزایش داده‌اند.

برای سد کردن راه این همدستان کروناویروس که جان و مال و روان مردم را مورد تعرض قرار داده‌اند نیاز به تلاش چشمگیر تعداد کثیری از افراد آگاه است که این مشکل و تبعات آن را درک می‌کنند.

در مواردی می‌بینیم که حتی کسانی که وظیفه‌شان رفع ابهاماتی‌ست که شبه‌علم پدید آورده، خود تحت تأثیر آن قرار گرفته‌اند و به گسترش آن کمک می‌کنند.نمونه‌اش را در موضوع چسبیدن کلید و قاشق به بدن ببینید.

 تغییر این شرایط نیاز به تلاش جدی تعداد کثیری از کسانی دارد که اطلاعات درست را از نادرست تشخیص می‌دهند. اطلاعات نادرست و گمراه‌کننده طوری بر فضای مجازی و گفت‌وگوهای بیرون از فضای مجازی حاکم شده که غلبه بر آنها بسیار دشوار است و در حال دشوارتر شدن.

 

 

کدخبر: 712790 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟