۱۲۹هزارتن کالا از پایانه های مرزی آذربایجان غربی ترانزیت شد

به گزارش رکنااز ارومیه ،ارسلان شکری اظهار داشت: با وجود افزایش بالغ بر ۹۷ درصدی ترانزیت ورودی در چهارماهه نخست سال جاری از پایانه‌های مرزی استان نسبت به مدت مشابه سال قبل در تناژ ترانزیت ورودی نزدیک به ۷۱ درصد کاهش داشته ایم به طوری که تناژ ترانزیت ورودی در چهار ماهه نخست سال جاری نزدیک به ۱۳۵۰۰ تن اما در مدت مشابه سال ۹۹ این مقدار افزون بر ۴۵ هزار تن بوده است.

شکری خاطرنشان کرد: بیشترین رشد تناژ ترانزیت خروجی از پایانه‌های مرزی استان متعلق به پایانه مرزی بازرگان با نزدیک به ۱۵۲۲ درصد رشد و بیشترین رشد تناژ ترانزیت ورودی هم به همین پایانه مرزی با نزدیک به ۲۲۵ درصد افزایش تعلق دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی ادامه داد: با توجه به بازگشایی مرزها و انجام ترانزیت کالا با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، شاهد رشد چشمگیر میزان ترانزیت ورودی و خروجی کالا در مرزهای استان هستیم.

شکری با بیان اینکه ۶۴ درصد تجارت زمینی شامل صادرات و واردات کشور از مرزهای گسترده این استان صورت می‌گیرد، افزود: از ۹ مرز بین المللی آذربایجان غربی، ۶ مرز رسمی زمینی بوده که نشان از سهم ۲۳ درصدی استان از مجموع مرزهای زمینی فعال کشور است.

وی اضافه کرد: سالانه بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالای ترانزیتی از مرزهای آذربایجان غربی به ویژه پایانه مرزی بازرگان جابجا می‌شود که رتبه سوم کشوری در این ارتباط از آن پایانه مرزی بازرگان است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: سالانه ۱۲ میلیون تن کالا توسط ناوگان حمل و نقل بار استان جا بجا می‌شود که از این میزان، سه تا سه و نیم تن سیمان است.

شکری، با بیان اینکه این استان چهار درصد کل راه‌های کشور را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: ۲۶ هزار دستگاه انواع کامیون یعنی حدود پنج درصد کل کامیون‌ها و ناوگان حمل و نقل کشور هم در آذربایجان غربی قرار دارد که توسط ۳۲ هزار راننده در سطح استان کار حمل و نقل بار را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه علاوه بر این دوهزار و ۷۰۰ دستگاه ناوگان عمومی با چهار هزار راننده نیز در بخش حمل و نقل مسافر فعال هستند، اضافه کرد: سالانه پنج تا شش میلیون نفر توسط ناوگان حمل نقل عمومی جابجا می‌شوند که این تعداد به دلیل محدودیت‌های کرونایی در دو سال گذشته کمتر شده است.

شکری، با اشاره به وجود پنج مرز رسمی در استان گفت: مرز کیله سردشت هم به عنوان ششمین مرز رسمی استان توسط هیئت دولت تصویب شده که پس از اقدامات طرف مقابل، نهایی می‌شود.

آذربایجان‌غربی/ معجنی 

کدخبر: 711729 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟