کسری آب و شرایط بحرانی در دشت اردبیل

به گزارش خبرگزاری رکنا در اردبیل "   فیروز ندائی، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: در سطح کشور از ۶۰۹ دشت موجود، بیش از ۴۲۱ دشت ممنوعه است که اردبیل نیز جز دشت‌های ممنوعه کشور محسوب می‌شود که البته پتانسیل احیا شدن را دارد.

او تصریح کرد: ۱۹ درصد این دشت‌ها فاقد ظرفیت لازم در مسیر احیاست و به نظر می‌رسد با برداشت بیش از صد درصد از این دشت‌ها امکان احیای آن‌ها وجود ندارد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: در ۵۰ سال اخیر کسری آب در دشت اردبیل به حدی بالا بوده که ۷۰۰ میلیون متر مکعب برابر ۱۰ سد مخزنی یامچی کسری منابع آب به ثبت رسیده و ما با اجرای طرح‌های تعادل‌بخشی سعی کردیم تا کسری آب دشت اردبیل را در ۱۴ میلیون متر مکعب کنونی نگه داریم.

ندائی افزود: بر اثر بی‌توجهی دشت اردبیل با خطرات و آسیب‌های جدی روبه‌رو شده به گونه‌ای که ۳۰۰ حلقه چاه اوایل دهه ۶۰ هم اکنون در محدوده دشت اردبیل به بیش از دو هزار چاه رسیده که عمده مشکلات مربوط به افت منابع آب است که هم اکنون در ۷۰ یا ۸۰ متر کشاورزان و روستاییان ما به منابع آب دسترسی پیدا می‌کنند.

دشت اردبیل در شرایط بحرانی

او افت سطح آب‌های زیرزمینی را خطرناک برای آیندگان و پرتنش برای نسل‌های بعدی اعلام کرد و ادامه داد: از سال ۹۵ کل محدوده مطالعاتی دشت اردبیل ممنوعه شده، ولی ما با اقدامات غیر سازه‌ای نظیر نصب کنتور‌های هوشمند و کار‌های رسانه‌ای سعی کردیم تا جلوی افت دشت اردبیل و کاهش منابع را بگیریم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل افت آب پشت سد یامچی، سبلان، قوری چای و ارس را بین ۲۰ تا ۵۰ درصد یادآور شد و بیان کرد: این کاهش منابع آب سد‌ها زمینه‌ای را فراهم کرده تا ما نتوانیم برای کشاورزان تأمین آب را انجام دهیم چرا که اولویت تأمین آب شرب است.

 

 

 

کدخبر: 707124 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟