هر دقیقه ۱ معتاد در ایران جان می‌دهد/نقش موثر رسانه در آگاهی‌بخشی و آموزش جامعه

به گزارش خبرنگار رکنا از لرستان، آمارهای رسمی وزارت بهداشت و درمان و ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان‌گر وجود ۴ میلیون و پانصد هزار نفر مصرف کننده مواد مخدر در کشور است که از این تعداد ۱ میلیون و سیصد هزار نفر به صورت تفننی مواد مصرف می‌کنند.

بر اساس آمار ۶۵ درصد زندانیان را معتادان تشکیل می‌دهند، همچنین بر اساس آمار خسارت‌های ناشی از مصرف و قاچاق مواد در ایران سالانه بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان که با توجه به رشد نرخ تورم، این رقم هر ساله رو به افزایش است.

 *علل گرایش جوانان به مواد مخدر*

از جمله عوامل گرایش به اعتیاد میتوان به فقر، بیکاری، نبود برنامه صحیح جهت پرکردن اوقات فراغت، نابرابری‌های اقتصادی و اقتصادی و در دسترس بودن مواد مخدر اشاره کرد. 

معمولا در مناطق حاشیه‌نشین بسیاری از این عوامل قابل رویت است و به همین‌ خاطر اعتیاد به مواد مخدر و خرید و فروش آن در این مناطق روز به روز رو به افزایش است. 

اعتیاد پایه‌های اعتقادی افراد را سست می‌کند و از کراهت فحشا و بزهکاری در نزد افراد می‌کاهد و با خود عوارضی همچون فحشا، کلاهبرداری، سرقت و جنایت، طلاق و اختلافات خانوادگی را خواهد آورد. 

 *هر دقیقه ۱ معتاد در ایران جان می‌دهد* 

طبق آخرین آمارها در ایران در هر ۱ دقیقه یک نفر بر اثر اعتیاد به مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهد، این تراژدی تلخ زمانی به وقوع می‌پیوندد که حدود ۱۳ میلیون نفر روزانه بیش از ۲ تن مواد مخدر در کشور مصرف می‌شود.

 

 *نقش رسانه‌ها در پیشگیری از اعتیاد*

 طبق نظریه کارشناسان به طور متوسط هر فرد معتاد در طول زندگی خود ۱۰ نفر را به کام اعتیاد می‌کشاند که البته با توجه به رشد فزاینده نرخ بیکاری در سال‌های اخیر، افرادی که در دام اعتیاد گرفتار می‌شوند اغلب جوانان بیکار و فاقد مهارت اجتماعی هستند که به دلیل نداشتن برنامه‌ای صحیح جهت پرکردن فراغت و نابرابری‌ها اقتصادی (فقر) راه تباهی را در پیش می‌گیرند.

رسانه‌ها ابزاری با ارزش در افزایش سطح آگاهی، افشاگری و اعتراض علیه فساد و تباهی هستند. هر جامعه‌ای با توسل به این ابزار می‌تواند راه سعادت و پیشرفت جامعه خود را هموار سازد.

قدرت رسانه به حدی است که می‌تواند در خصوص مشکلات اجتماعی به افراد جامعه هشدار داده و با آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی شفاف افراد را در برابر خطرات آسیب‌های اجتماعی بیمه کند و از سوی دیگر نهاد و سازمان‌های اجرایی را در امر مبارزه با این بلای خانمان‌سوز یاری کند.

رسانه‌ها بایستی با ترتیب دادن برنامه‌های مختلف در خصوص اعتیاد و پیامدهای جبران ناپذیر آن، جوانان را از مضرات، خطرات و آسیب‌های مصرف مواد آگاه سازند و در پیشگیری از آن تعلیم دهند.

رسانه‌‌ها باید جوانان را از پیامدهای اجتماعیبهداشتیِ گرفتار شدن در دام اعتیاد آگاه سازند و با آفات بهداشتی و روانی اعتیاد، احتمال ابتلا به بیماری‌هایی نظیر ایدز و نیز اثرات اجتماعی آن نظیر محرومیت از حقوق و منزلت اجتماعی، طرد شدن از جامعه و خانواده آشنا کنند.

مهدی زکی‌پور| لرستان 

کدخبر: 702845 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟