وقتی مُهر محرمانه برای نامزدهای انتخاباتی معنایی ندارد/
اینجا تبلیغات زود‌هنگام تخلف نیست!!!

به گزارش خبرنگار رکنا از خرم‌آباد، این درحالی است که به جرات می توان گفت تبلیغات برخی از نامزدهای انتخابات شوراهای شهر در لرستان غریب به یکسال است که در بستر مجازی شروع شده و این تبلیغات پس از اعلام تایید صلاحیت کاندیداها، بصورت علنی ادامه دارد.

بی شک همگی مُهر محرمانه را گوشه برگ تایید صلاحیت کاندیداهای شورای شهر دیده اید و این قانون گذاران حوزه شهری که در این ایام خودشان مصداق بارز قانون شکنان هستند و بدون توجه به مُهر محرمانه این نامه را در تمام کانال ها و گروه های تبلیغاتی خود منتشر کرده و چنان از تایید صلاحیت خود مسرور هستند که گویی انتظارش را نداشته اند.

حال اگر بخواهیم از دهن کجی نامزدهای محترم شوراهای شهر در لرستان به نامه محرمانه بگذریم، قانون شکنی بعدی، تبلیغات علنی برخی از این نامزدها در رسانه های مکتوب است که متاسفانه گاهی برخی از مدیران رسانه های محلی بدلیل بی اطلاعی از قانون تبلیغات انتخابات از ابتدای سال شروع به چاپ عکس و پوستر نامزدها با عنوان کاندید ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر نموده اند که خود تخلفی دو وجهی برای رسانه و کاندید محسوب می شود.

البته به این لیست می توان به چاپ تقویم، اوقات شرعی، زندگینامه، بروشور، بولتن و ... نیز اشاره کرد و گویی که مهلت قانونی تبلیغات برای برخی از کاندیداها در لرستان ماه هاست و بدون اینکه تاثیری در سرنوشت صلاحیت آنها داشته باشد به کار خود ادامه می دهند و این امر اجهافی در حق سایر نامزدها بشمار می آید.

البته شاید هم خیال این نامزدهای انتخاباتی متخلف از عدم برخورد هیات های اجرایی و نظارت آنچنان گرم است که برای قانون تبلیغات انتخابات تره هم خرد نمی کنند و آنگونه که دوست دارند رفتار می کنند.

تبلیغات زودهنگام در روند تایید صلاحیت ها تاثیرگذار است

البته فرماندار خرم آباد در واکنش به تبلیغات زودهنگام برخی از نامزدهای انتخاباتی شورای شهر در این حوزه انتخابیه با تذکر به داوطلبین گفت: تبلیغات زود هنگام داوطلبین تخلف محسوب می شود و قطعا در روند تایید صلاحیت افراد لحاظ خواهد شد.

جعفر طولابی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار رکنا در خرم‌آباد با بیان اینکه هرگونه فعالیت تبلیغاتی داوطلبان انتخابات قبل موعد مقرر تخلف محسوب می شود افزود: چنانچه کسی رعایت نکند، این تخلفات در روند بررسی صلاحیت افراد در حوزه هیات های اجرایی و نظارت لحاظ خواهد شد.

وی با اشاره به این مطلب که وضعیت تایید یا رد صلاحیت داوطلبان انتخاب هنوز مشخص نیست اظهار داشت: مراحل تایید صلاحیت ها هنوز طی نشده است و تا زمان اتمام بررسی صلاحیت ها توسط هیات های اجرایی و نظارت و اعلام موعد مقرر و مهلت قانونی تبلیغات، هرگونه فعالیت تبلیغاتی ممنوع است و قطعا اقدامات متخلفین در روند تایید صلاحیت آنها تاثیر خواهد داشت.

طولابی تصریح کرد: برخی از داوطلبین ممکن است در مرحله بررسی هیات اجرایی تایید شوند و در هیات نظارت رد شوند و حتی برعکس هم ممکن است اتفاق بیفتد، پس تا زمان اعلام نهایی تایید صلاحیت ها، مردم خیلی به شایعات توجه نکنند.

فرماندار خرم آباد در ادامه ضمن اینکه از داوطلبان خواست که به قانون تمکین کنند و قانون را رعایت کنند گفت: چنانچه مشخص شود فردی قانون را رعایت نکرده است در هر مرحله ای که باشد، تخلفش در بررسی صلاحیت فرد لحاظ خواهد شد و ممکن است مشکل ساز شود، بنابراین خواهشمندیم همه قانون را محور کار قرار دهد.

طولابی در پایان اظهار داشت: داوطلبی که قصدش خدمت به مردم است و می خواهد در جایگاه نمایندگی مردم در شورای شهر خدمت کند اگر قانونمند نباشد و قانون را رعایت نکند، چگونه انتظار دارد مردم بعنوان منتخب به او اعتماد کنند و یک فرد متخلف را انتخاب نمایند.

وی اظهار داشت: طبق ماده ۶۱ آئین‌نامه اجرایی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و ماده ۶۲ از آئین‌نامه اجرایی انتخابات شوراهای اسلامی روستا «مدت فعالیت تبلیغات انتخاباتی برای کلیه نامزد‌ها یکسان بوده و ۸ روز قبل از روز اخذ رای آغاز می‌شود و تا ۲۴ ساعت قبل از روز اخذ رای ادامه خواهد داشت.

طولابی با بیان اینکه گزارش‌هایی مبنی بر انجام تبلیغات زودهنگام دریافت کرده ایم افزود: طبق ماده ۶۲ از آئین‌نامه اجرایی تبلیغات انتخابات شوراهای اسلامی شهر و ماده ۶۳ از آئین‌نامه اجرایی انتخابات شوراهای اسلامی روستا؛‌ دیوارنویسی، فعالیت انتخاباتی کارمندان در ساعات اداری، استفاده از وسایل و امکانات وزارتخانه‌ها، ادارات، شرکت‌های دولتی و مؤسسات وابسته به دولت و شهرداری‌ها و شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به آنها و نهادهای مؤسساتی که از بودجه عمومی(به هر میزان) استفاده می‌کنند و همچنین در اختیار گذاشتن وسایل و امکانات مزبور ممنوع است و مرتکبان تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

فرماندار خرم‌آباد همچنین یادآورشد: طبق تبصره ۳ از بند ۱۱ ماده ۶۲ آیین‌نامه اجرایی انتخابات شوراهای اسلامی شهر، استفاده از امکانات تبلیغی موسساتی که به نحوی از بودجه عمومی استفاده می‌کنند ولی با رعایت ضوابط و انعقاد قرارداد اخذ وجه از اشخاص حقیقی و حقوقی برای آنها کارهای تبلیغاتی انجام می‌دهند، مثل نشریات وابسته به دولت، درتبلیغات انتخاباتی بلامانع است.

وی تصریح کرد: به منظور آگاه‌سازی مردم و برای جلوگیری از سو استفاده‌های احتمالی از اسامی شخصیت‌های برجسته دینی و رجال سیاسی اعلام می‌دارد، طبق ماده ۶۴ آیین‌نامه اجرایی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و ۶۵ آیین‌نامه اجرایی انتخابات شوراهای اسلامی روستا، انتشار اعلام نظر شخصیت‌ها (بدون ذکر عنوان و مسئولیت‌ آنان)، مجامع، احزاب و گروه‌های مجاز، در تأیید نامزد انتخاباتی باید مستند به مدرک کتبی و امضا شده مربوط به تایید و حمایت باشد و نامزد انتخاباتی در صورتی که بخواهد از تایید مراجع یاد شده در صدر این نام‌ها استفاده کند باید مستندات و مدارک آن را ارائه کند.

طولابی گفت: با عنایت به ماده ۶۷ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی و انتخاب شهرداران مصوب سال ۱۳۷۵، مواردی همچون خرید و فروش رای، تقلب و تزویر در آرا، اخلال در امر انتخابات، ایجاد رعب و وحشت در فرایند انتخابات و رای با شناسنامه جعلی و جعل عنوان از مصادیق تخلف و جرم انتخاباتی هستند که متخلفان از کلیه جرایم و تخلفات انتخاباتی به مجازات‌های فصل نهم قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و سایر قوانین از جمله قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات) محکوم خواهند شد.

به هرحال امیدواریم متولیان امر و هیات های نظارت بر انتخابات شوراهای شهر در لرستان، با نظارت دقیق و برخورد با متخلفین و قانون شکنان هم در راستای انجام وظایف قانونی خود کوشا باشند و هم مانع از ضایع شدن حقوق نامزدهایی که به قانون احترام می گذارند شوند، تا خدایی ناکرده بی قانونی به یک رسم در انتخابات های لرستان تبدیل نشود.

خرم‌‌آباد، امین پارسا 

کدخبر: 684806 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟