لاله های واژگون در لرستان می گریند! + عکس

به گزارش خبرنگار رکنا در لرستان، لاله های واژگون که از اواخر فروردین کم کم میهمان طبیعت لرستان می شوند تا پایان اردیبهشت در کوهپایه های اشترانکوه خودنمایی می کنند.

متاسفانه در سالهای گذشته بدلیل بهره برداری های غلط و چیدن این گل توسط گردشگران، شاهد کاهش جمعیت این گل در اکثر مناطق شهرستان ازنا هستیم.

گردشگرانی که کمر همت به انقراض لاله ها بسته اند!

چیدن لاله های واژگون توسط گردشگران و دخالت انسانی در چرخه طبیعی رویش این لاله ها را با مشکل روبرو کرده است و با توجه به گزارش های مردمی از منطقه ازنا، حضور گردشگران غیربومی و بعضا بومی و چیدن لاله ها توسط آنها موجب نابودی این جلوه های زیبا و خدادادی شده است.

محیط زیست مسوولیت حفاظت ندارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان در گفتگو با خبرنگار رکنا در خرم آباد در این خصوص گفت: منطقه دشت دالانی الیگودرز که منتهی الیه قسمت شرقی اشترانکوه قرار دارد، خارج از منطقه حفاظت شده است.

مهرداد فتحی بیرانوند با بیان اینکه این قسمت مرز بین منطقه حفاظت شده محیط زیست و منابع طبیعی است و بارها درخواست داده ایم که منابع طبیعی، آن را به محیط زیست واگذار کند افزود: با توجه به درخواست مکرر دوست داران محیط زیست چند سالی است با منابع طبیعی مکاتبه می کنیم و با وجود اینکه موافقت سازمان محیط زیست کشور را جهت ثبت این منطقه بعنوان اثر طبیعی و ملی گرفته ایم ولی منابع طبیعی به هر دلیلی با واگذاری این منطقه به محیط زیست موافقت نکرده است و در این راستا حفاظت از این منطقه در حوزه اختیارات ما نیست.

جلسه واجبی دارم و بعدا صحبت می کنم!!!

خبرنگار رکنا در ادامه جهت روشن شدن موضوع با مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان تماس تلفنی برقرار کرد، تا در خصوص چرایی کوتاهی عوامل منابع طبیعی در صیانت از این لاله های کمیاب گفتگو کند.

شیرزاد نجفی در این گفتگو با بیان اینکه در حال حاضر اطلاعی از این موضوع ندارم گفت: سریعا ابعاد موضوع را بررسی خواهیم کرد.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار رکنا در خصوص دلایل عدم واگذاری این منطقه به محیط زیست بیان کرد: واگذاری منطقه که به همین سادگی نیست و نیاز به مصوبه هیات وزیران دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با اشاره به اینکه با توجه به یک سری شرایط، مناطق به محیط زیست واگذار می شود افزود: محیط زیست لرستان در حال حاضر بیشتر از مصوبات، اراضی تحت نظر دارد و لزومی ندارد وقتی منابع طبیعی می تواند خودش امور را انجام دهد، این منطقه را واگذار کند.

شیرزاد نجفی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار رکنا در خصوص اینکه خب در حال حاضر منابع طبیعی نتوانسته مسوولیت صیانت را انجام دهد بیان کرد: ابتدا باید ببینیم که منطقه ای که شما می گویید جز اراضی ملی است یا نه، در ضمن جلسه واجبی دارم و بعدا با شما صحبت خواهم کرد...

به هرحال لاله های واژگون که به گل افسانه ای ایران معروف است و یکی از گیاهان نادر دنیا بشمار می آید، امروز حیاتش در دست تصمیم گیرانی است که شاید بر سر اراضی ملی و حفاظت شده با هم لجبازی می کنند و نشستن در اتاق جلسات را به حضور جهادی و در صحنه بودن ترجیح می دهند. 

قطعا دوست داران محیط زیست و منابع طبیعی هیچگونه کوتاهی در صیانت و حفاظت از رویشگاه های لاله واژگون را نمی پذیرند و از دستگاه های نظارتی و قضایی انتظار برخورد جدی با خاطیان و ناظران را دارند.

لرستان_خرم آباد، امین پارسا

کدخبر: 677597 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟