عامل تخریب منطقه حفاظت شده آق‌داغ خلخال جریمه شد

به گزارش  رکنا از اردبیل،  رامین جمشیدی معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت از محیط زیست استان  گفت:یکی از اهالی ساکن در روستایی واقع در محدوده حفاظت شده آق‌داغ بدون اخذ مجوز اقدام به تخریب منطقه از طریق احداث جاده کرده بود که با اقدام به‌موقع ماموران یگان حفاظت محیط زیست از ادامه روند تخریب توسط نامبرده جلوگیری شد.

وی اظهار کرد: ماشین‌آلات فرد متخلف توقیف و نامبرده با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی و در نهایت با پیگیری‌های بعمل آمده توسط واحد حقوقی و ارائه مدارک و مستندات قانونی به دادگاه رسیدگی کننده، فرد متخلف به پرداخت جریمه نقدی و اعاده وضعیت به حالت سابق محکوم شد.

وی بیان کرد: ماموران یگان حفاظت محیط زیست استان با هرگونه تخریب و تصرف مناطق تحت مدیریت با قاطعیت برخورد و از طریق مراجع قضایی پیگیری‌های لازم را جهت احقاق حقوق محیط زیست انجام می‌دهند.

جمشیدی از مردم، همیاران و دوستداران محیط زیست خواست در صورت مشاهده و یا اطلاع از هر گونه تخلفات زیست محیطی مراتب را به اولین پاسگاه محیط‌بانی، پاسگاه انتظامی و یا به سامانه ارتباط مردمی ۱۵۴۰ حفاظت محیط‌زیست استان گزارش کنند.

منطقه حفاظت شده آق‌داغ خلخال در جنوب استان اردبیل به مساحت ۸۸ هزار هکتار، زیستگاه گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری از جمله پلنگ ایرانی، خرس قهوه‌ای، سیاه‌گوش، کل و بز کوهی و پرندگانی همچون کبک، تیهو و انواع پرندگان شکاری است.

منطقه حفاظت شده آق داغ پیش از این در سال ۱۳۷۸ به عنوان منطقه شکار ممنوع و در سال ۱۳۸۹ طی مصوبه ۳۲۲ شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور به منطقه حفاظت شده ارتقا یافت.

این منطقه بهترین مکان حفاظت شده استان اردبیل است که با داشتن شرایط آب و هوایی و اقلیمی خاص، وجود گونه‌های نادر گیاهی و جانوری، واقع شدن در بین ۲ رودخانه پرآب قزل‌اوزن و شاهرود و جاذبه‌های طبیعی فراوان می‌تواند سالانه بیش از ۲ میلیون گردشگر را جذب کند.

 

کدخبر: 904300 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟