دادستانی کارگردانان معروف را ممنوع‌الکار کرد/سینماگران قربانی شبکه جم شدند +عکس

از پاییز سال گذشته برخی تیزرهای فیلم ‌های سینمایی ایران به صورت محدود از شبکه GEM پخش شد. در ابتدا خیلی با این موضوع مخالفت نشد، چون تنها یک یا دو فیلم بودند که تیزر‌های فیلم‌هایشان را برای تبلیغ به این شبکه ماهواره‌ای ارسال کرده بودند که از قضا پخش کننده واحدی هم داشتند. اما بعد از پخش این تیزرها، فیلم‌ها با فروش غافلگیر کننده‌ای مواجه شدند. بعد از فروش غافلگیر کننده آن دو فیلم، بسیاری از پخش کنندگان و تهیه کنندگان به پخش تیزرهای فیلم‌هایشان از شبکه‌های ماهواره‌ای تمایل پیدا کردند و به همین دلیل از اواخر سال گذشته تقریبا بیشتر آنونس‌ها و تیزرهای فیلم‌های در حال اکران از این شبکه به روی آنتن رفت.
حتی مدیران شبکه GEM در ادامه به سینماگران ایرانی پیشنهاد دادند که بدون هیچگونه مبلغی حاضرند تیزرهای فیلم‌های ایرانی را پخش کنند. این اتفاق در حالی رخ داد که صداوسیما برای پخش تیزر فیلم‌ها شرط و شروط عجیبی می‌گذاشت و قیمت بسیار بالایی را هم طلب می‌کرد. اما با نزدیک شدن به اواخر سال گذشته و اکران فیلم‌های نوروزی، پخش تیزرهای ماهوراه‌ای به اوج خود رسید و باعث شد سینمای ایران در اکران نوروز به فروش بسیار بالایی دست یابد.
اما در حالی که تبلیغات ماهوراه‌ای باعث رونق سینمای ایران شده بود، به طور ناگهانی قوه قضاییه وارد عمل شد و اعلام کرد که دیگر هیچ سینماگری حق ارسال آگهی‌های خود به این شبکه را ندارد، در غیر اینصورت فیلم‌های سینمایی متخلف شناخته شده از روی پرده سینماهای پایین کشیده می‌شوند. در ابتدا شاید کمتر کسی این موضوع را جدی گرفت و همچنان تیزر فیلم‌ها از شبکه‌های ماهوراه‌ای پخش می‌شد. اما به طور ناگهان قوه قضاییه به دلیل پخش تیزر «عادت نمی‌کنیم» از شبکه GEM چند روزی اکران این فیلم را به حالت تعلیق درآورد و همه به جدیت قوه قضاییه در مورد این موضوع پی بردند.
بعد از این اقدام قوه قضاییه، تیزرهای فیلم‌های سینمایی ایران از شبکه‌های ماهوراه‌ای پخش نشد، اما با گذشت یک ماه از این موضوع، مدیران شبکه «GEM» مجددا پخش تیزرهای فیلم‌های سینمایی را آغاز و اعلام کردند که از این به بعد و بدون هیچ‌گونه هماهنگی به تبلیغ تمامی آثار نمایشی تولیدی ایران خواهند پرداخت.
این موضوع در ابتدا با واکنش سینماگران همراه بود و آنها اعلام کرد که شبکه GEM بدون هیچ هماهنگی اقدام به پخش تیزرهای فیلم‌های ایرانی کرده و حتی برخی از مدیران سینما این شبکه را به دلیل پخش این تیزرها تهدید به شکایت کردند که بعدها مشخص شد این شکایت راه به جایی نخواهد برد.
امروز خبرگزاری ایسنا خبر داده که برخی سینماگران در پی پخش تیزرهای فیلم‌های‌شان از شبکه‌های ماهواره‌ای به دستور دادستانی «ممنوع‌الکار» اعلام شدند. و سپس با مسئولان این خبر را در میان گذاشته است. حبیب ایل بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در پاسخ به این خبرگزاری، صحت این خبر را تایید کرده و صحبت کردن در این زمینه را به بعد از جلسه‌ای که با سینماگران خواهد داشت، موکول کرده است.
این اتفاق بی‌سابقه می‌تواند سینمای ایران را وارد بحران جدیدی کند. ممنوع کردن فعالیت هنرمند ان تا پیش از این از طرف نهادهایی مانند وزارت ارشاد و صدا و سیما اعمال می‌شد. ورود قوه قضاییه به حوزه مجاز یا ممنوع دانستن فعالیت سینماگران اقتدار وزارت ارشاد را کاملا از بین می‌برد، آن هم در شرایطی که مجوزهای این وزارتخانه مدتی‌ست که اعتبار گذشته را از دست داده است.
همچنین باید منتظر واکنش سینماگران هم بود. بخصوص خانه سینما که در سه سال اخیر در برابر هجمه‌ها به سینما معمولا سیاست سکوت را در پیش گرفته است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.
آخرین خبر های حاشیه ای المپیک 2016 ریو در رکنا.

کدخبر: 192364 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟