آزادی مردی که ۴ سال زیر تیغ بود

این درگیری مرگبار سال 91در یکی از روستاهای کلاله در استان گلستان اتفاق افتاد. ماجرا از این قرار بود که 2برادر بر سر یک قطعه زمین با یکدیگر دچار اختلاف شده بودند. آنها چندین‌بار برای برطرف کردن اختلافات‌شان تلاش کردند اما وقتی این تلاش‌ها به نتیجه نرسید با یکدیگر درگیر شدند. در جریان این نزاع درحالی‌که برادر کوچک‌تر قصد فرار داشت، برادر بزرگ‌تر یک کلوخ برداشت و به طرف او پرتاب کرد که کلوخ به سر وی خورد و او بی‌حال روی زمین افتاد.
به‌دنبال این حادثه ، مرد مجروح به بیمارستان انتقال یافت اما بعد از 3هفته جان خود را از دست داد. با مرگ این مرد، برادرش به اتهام قتل عمد بازداشت شد. او در اظهارات اولیه اتهامش را انکار کرد و گفت که قصدی برای قتل برادرش نداشته است. با وجود این پس از محاکمه در دادگاه کیفری یک استان گلستان به قصاص محکوم شد. مرد محکوم به این رأی اعتراض کرد و پرونده برای بررسی به دیوان عالی کشور فرستاده شد. قضات دیوان با بررسی محتویات پرونده به‌دلیل گنگ‌بودن نظریه پزشکی قانونی درباره علت تامه مرگ، همچنین اظهارات ضد‌و نقیض شاهدان حادثه، رأی را نقض کردند. به این ترتیب بار دیگر پرونده به دادگاه فرستاده شد.
پیش از رسیدگی مجدد قضات دادگاه بار دیگر نظر پزشکی قانونی را درباره علت تامه مرگ مقتول جویا شدند. در تازه‌ترین نظریه علت مرگ شکستگی جمجمه و بیماری ریوی مقتول اعلام شد. به این ترتیب چند روز قبل پس از گذشت 4سال از وقوع این حادثه متهم در شعبه اول دادگاه کیفری یک استان گلستان محاکمه شد. در ابتدای جلسه اولیای دم بار دیگر خواستار قصاص متهم شدند و در ادامه متهم نیز بار‌دیگر قتل عمد را انکار کرد.
سپس یکی از شاهدان آنچه را که دیده بود، بازگو کرد و گفت: در جریان درگیری متهم کلوخی را برداشت و 3بار به سر برادرش کوبید. شاهد دیگری گفت که متهم کلوخ را به سوی برادرش پرتاب کرد که به سر او برخورد کرده است. در چنین شرایطی عبدالصمد خرمشاهی، وکیل مدافع متهم در دفاع از موکلش گفت: اگر کلوخ یک‌بار پرتاب شود از بین می‌رود.
از سویی کلوخ نوعا کشنده نیست و متهم نیز قصد ارتکاب جنایت و آگاهی از عملی که مرتکب شده را نداشته است. اینها در حالی رخ داده که متوفی نیز سابقه بیماری داشته و پزشکی قانونی نیز بیماری را یکی از علل فوت وی اعلام کرده است. در پایان این جلسه قضات دادگاه وارد شور شدند و این حادثه را قتل شبه‌عمد تشخیص دادند و قرار بازداشت متهم را فک کردند تا وی بعد از 4سال که به اتهام قتل عمدی برادرش در زندان بود، آزاد شود. براساس این گزارش، بررسی‌های قضایی درخصوص این پرونده همچنان ادامه دارد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.
آخرین خبر های حاشیه ای المپیک 2016 ریو در رکنا.

کدخبر: 192329 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟