بانک اطلاعات هویت ژنتیک راه‌اندازی شد

احمد شجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونی، با تأکید بر اینکه تشکیل این بانک از مراحل اولیه و مقدماتی عبور کرده است، اظهار کرد: در سال آینده با توجه به نمونه‌گیری و تهیه پروفایل‌های ژنتیکی باید میزان عملکرد بانک در پیشگیری از وقوع جرایم و به ویژه تکرار جرم توسط مجرمان سابقه‌دار ارزیابی شود.
به‌گزارش رکنا: در چهارمین جلسه هیأت مدیره بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران که با حضور رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی کشور، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، معاون رییس پلیس آگاهی ناجا، رییس مرکز تشخیص هویت ناجا، معاونان سازمان پزشکی قانونی برگزار شده بود، رئیس سازمان زندان‌ها راه‌اندازی بانک ژنتیک را پاسخ به بخشی از دغدغه‌های حوزه پیشگیری از جرایم دانست. وی گفت: هرچند با تشکیل این بانک تمام مشکلات کشور در حوزه وقوع جرایم برطرف نمی‌شود اما می‌تواند در پیشگیری از وقوع و تکرار جرایم مؤثر باشد.
وی با تأکید بر همکاری سازمان زندان‌ها با پزشکی قانونی در تشکیل بانک ژنتیک تصریح کرد: به نظر می‌رسد به منظور تحقق اهداف بانک لازم است نمونه‌گیری‌ها به شکل جدی‌تر و در تعداد بیشتر از زندانیان گروه هدف به عمل آید و سازمان زندان‌ها آماده هر گونه همکاری در سراسر کشور برای فراهم کردن شرایط نمونه‌گیری از زندانیان است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه نیز در این جلسه پیشنهاد کرد نمونه‌گیری‌ها عمدتا در حوزه جغرافیایی استان‌های جرم‌خیز و با اولویت جرایم خطرناک متمرکز شود تا به نتیجه بهتری در پیشگیری از وقوع و تکرار جرم دست یابیم.
وی همچنین تأکید کرد که باید در مورد فعالیت‌های بانک اطلاع‌رسانی هر چه بیشتری صورت گیرد تا مجرمان از تشکیل چنین بانکی مطلع شوند و بدانند که در صورت تکرار جرم به راحتی قابل شناسایی خواهند بود.
در این جلسه دکتر رئوفیان رییس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران نیز گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته در بانک طی ماه‌های اخیر و تهیه نمونه‌های ژنتیکی از زندانیان یکی از زندان‌های کشور بر اساس اولویت‌های تعیین شده ارائه داد.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟