جهان 97 درصد ببر خود را از دست داده است

جهان 97 درصد ببر خود را از دست داده استبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، 29 جولای که امسال مصادف با هشتم مرداد است، به عنوان روز جهانی ببر نامگذاری شده، این روز علاوه بر یک جشن جهانی، به منظور افزایش آگاهی عمومی نسبت به اهمیت حفظ این گربه سان زیبا تعیین شده است.
دوباره روز جهانی ببر، بزرگترین گربه سان دنیا فرا رسید تا به ما یادآوری کند با اینکه ایرانیان در عصر حاضر اقدام به انقراض این گونه کرده اند، اما دنیا در تلاش است تا ببر را به هر قیمتی حفظ کند.
در یک قرن گذشته، جهان 97 درصد ببر خود را از دست داده و با اینکه جمعیت این بزرگترین گربه سان کره زمین در سال 1913 بیش از 100 هزار قلاده بوده اما در سال گذشته این رقم به سه هزار قلاده رسیده است.
صندوق جهانی حیات وحش با کمک کشورهایی که هنوز ردپای ببر در بستر آنها وجود دارد، در تلاشند تا جمعیت این گربه سان باشکوه را تا سال 2022 به دو برابر افزایش دهند.
**تعرض انسان به حیات وحش و نابودی زیستگاه ببر
سالهاست انسان و ببر در حال رقابت برای فضای زندگی هستند طوریکه درگیری ببرهای وحشی و انسان ها،به دلیل کوچک شدن زیستگاه ها، خطر تقابل ببر را با انسان و شکار غیر قانونی اش را افزایش داده ونسل باقی مانده این گونه ارزشمند را به خطر انداخته است.
همزمان که جنگل ها کوچک می شوند، طعمه ببر کمیاب و این گونه مجبور به شکار دام های اهلی میشوند که بسیاری از جوامع محلی برای امرار معاش به آنها وابستگی دارند، بنابراین در اقدامی تلافی جویانه ببرها کشته و یا به دام می افتند.
علاوه بر این، وابستگی جوامع محلی به جنگل برای تامین سوخت، غذا و چوب، خطر حملات ببر و کشته شدن آنها را افزایش می دهد. در این بین شکار غیر قانونی و بازار سیاه پوست، از دیگر عوامل کشتار ببرها توسط انسان ها به شمار می رود.
۹۳ درصد از زیستگاه های طبیعی ببر با توجه به گسترش شهرها و جوامع انسانی از جمله فعالیت های کشاورزی از بین رفته این در حالی است که ببر نیاز به زیستگا ه های وسیع و پیوسته دارد و کمتر می تواند در زیستگاه های جزیره ای، پراکنده و کوچک زندگی کند.
**تغییرات آب و هوا و کاهش جمعیت ببرها
یکی از بزرگترین جمعیت های ببر در جهان در منطقه ای به نام Sundarbans زندگی می کنند. منطقه ای پوشیده از جنگل های حرای بزرگ در ساحل شمالی اقیانوس هند که مابین کشورهای هند و بنگلادش مشترک است.
افزایش سطح آب دریا به دلیل تغییرات آب و هوایی، تهدیدی برای از بین بردن این جنگل ها و نابودی زیستگاه آخرین باقی مانده از این جمعیت پویای ببر به شمار می رود. مطالعات نشان می دهد اگر تلاشی برای کاهش سطح آب دریا صورت نگیرد، افزایش آب در سال ۲۰۷۰ به حدود به یک پا می تواند تقریبا تمام زیستگاه ببر در منطقه Sundarbans را از بین ببرد.
**ببرهای باقی مانده در جهان
ببر سیبری(ببر آمور یا ببر شمال شرق چین) ببر بنگال ، ببر هندوچین ، ببر مالایا ،ببر سوماترایی و ببر جنوب چین از ببرهای باقی مانده در جهان هستند.
تاکنون پنال، هند، روسیه و بوتان برنامه آمار برداری از ببر را در سطح ملی انجام داده اند ولی هیچ اطلاعاتی از کره شمالی در دسترس نیست.
تعداد ببرهای مالزی در سال های اخیر از 500 قلاده به 250 قلاده کاهش یافته و در نخستین آمار برداری در بوتان نیز تعداد ببرها، 103 قلاده برآورد شده است.
**ببرهای منقرض شده
ببر بالی ، ببر مازندران ، ببر جاوان از زیر گونه های منقرض شده ببر در جهان هستند .
آخرین حضور ببر مازندران در ایران ، مربوط به سال 1332 است. در آن سال سروان "احمد هنرور" در سفر به مینو دشت و کلاله، در مسیر روستای "آق قمیش" متوجه حضور یک ببر بزرگ در بیشه زار شده، بلافاصله با شلیک گلوله این حیوان زیبا را از پای درآورده و با همران خود در کنار لاشه ببر عکس یادگاری میگیرند. پس از آن دیگر هیچ کس نتوانست از ببر ایران عکسی بگیرد برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 159755 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟