پیش‌نویس قطعنامه آمریکا درباره غزه از سوی چین و روسیه وتو شد / واکنش ها به وتوی قطعنامه

به گزارش رکنا به نقل از وبگاه الجزیره، نماینده روسیه در سازمان ملل پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره غزه را وتو کرد.

«واسیلی نبنزیا» در سخنرانی خود پیش از رأی‌گیری گفت پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا درها را به‌روی آتش‌بس می‌بندد، دستان اسرائیل را باز می‌گذارد و باعث کوچ اجباری مردم غزه می‌شود.دیپلمات ارشد روسیه همچنین گفت پیش‌نویس قطعنامه پیشنهاد آمریکا خواستار آتش‌بس در غزه نمی‌شود.

نماینده روسیه در شورای امنیت گفت: «غزه پس از ۶ ماه ویران شده و نماینده آمریکایی اکنون به ضرورت آتش‌بس پی برده است. پیش‌نویس قطعنامه آمریکا در مورد غزه خواستار آتش‌بس نیست. مذاکراتی که آمریکایی‌ها در مورد غزه در آن شرکت کردند، تنها هدفش به تعویق انداختن امور بود. در صورت تصویب این قطعنامه، بحث درباره وضعیت غزه بسته می‌شود و دست اسرائیل در آنجا باز می‌شود. اعضای غیردائم شورای امنیت قطعنامه غیرسیاسی دیگری در مورد غزه تهیه کرده‌اند.»

مخالفت چین و روسیه و استفاده از حق وتو، موجب شد تا قطعنامه مدنظر آمریکا به رای گذاشته نشود. یازده عضو شورای امنیت سازمان ملل رای موافق، سه عضو رای مخالف و یک عضو رای ممتنع دادند.

این پیش‌نویس مورد نظر آمریکایی‌ها، «ضرورت آتش‌بس فوری و پایدار را تعیین می‌کند» اما از مطالبه آن کوتاهی می‌کند.هیات روسیه در سازمان ملل امروز در جلسه شورای امنیت گفت: «روسیه از این پیش‌نویس به دلیل عدم درخواست آشکار برای آتش‌بس در غزه انتقاد کرد. این سند حاوی تمام تحریفات گذشته و محکومیت‌های یک‌طرفه غیر قابل قبول است که نشان‌دهنده فریبکاری آمریکایی است.»

آمریکا پیش از این سه مرتبه قطعنامه‌های ارائه شده از سوی دیگر کشورها را که خواستار آتش‌بس فوری در غزه شده بودند، وتو کرده است.

منبع: مهر

واکنش ها به وتوی قطعنامه آتش بس در غزه از سوی چین و روسیه

چین و روسیه قطعنامه ارایه شده از سوی آمریکا را سیاسی خوانده و گفتند این قطعنامه در حکم چراغ سبزی به اسراییل به منظور حمله برنامه ریزی شده اش به منطقه رفح است.

قطعنامه آمریکایی آتش بس در غزه روز جمعه از سوی دولت های روسیه و چین در شورای امنیت ملل متحد وتو شد و به تصویب نرسید.

به گزارش عصرایران به نقل از رویترز، شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه قطعنامه‌ ارایه شده از سوی آمریکا را که خواستار آتش‌بس فوری در غزه و مبادله گروگان ها بین اسراییل و حماس بود، پس از وتوی روسیه و چین رد کرد.

این قطعنامه که الجزایر نیز به آن رای منفی و گویان نیز به آن رای ممتنع داد، خواستار آتش بس فوری و پایدار به مدت تقریبا 6 هفته شده بود که از غیرنظامیان محافظت کند و امکان ارسال کمک های بشردوستانه را فراهم کند.

11 عضو از 15 عضو شورا به این قطعنامه رای دادند، اما وتوهای روسیه و چین مانع تصویب آن شد.

این قطعنامه خواستار آتش‌بس فوری برای ماه رمضان جاری، آزادی همه گروگان‌ها و گسترش جریان کمک‌های بشردوستانه به غزه بود.

روز جمعه اولین باری بود که واشنگتن از متنی حمایت کرد که برای رای گیری با کلمه "آتش بس" در آن در طول جنگ غزه ارایه شد، که نشان دهنده سخت تر شدن موضع دولت بایدن در قبال اسراییل است.

پیش از این در طی بیش از 5 ماه جنگ، ایالات متحده از واژه آتش بس در قطعنامه ها گریزان بود و  3 قطعنامه پیشنهادی مختلف را که شامل درخواست برای آتش بس فوری بود، وتو کرده بود.

"لیندا توماس گرینفیلد" سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد به شورای امنیت گفت: اکثریت قریب به اتفاق این شورا به این قطعنامه رای مثبت دادند، اما متاسفانه روسیه و چین تصمیم گرفتند از وتوی خود استفاده کنند.

او روسیه و چین را متهم کرد که قطعنامه را به دلایل "بدبینانه" و "نازل" وتو کرده اند. او گفت که آنها صرفا به این دلیل که قطعنامه توسط ایالات متحده نوشته شده بود با آن مخالف بودند و از هر دو کشور به دلیل محکوم نکردن حمله حماس در 7 اکتبر به اسراییل انتقاد کرد.

او پس از رای‌گیری به شورا گفت: با وجود تمام لفاظی‌های آتشین، همه ما می‌دانیم که روسیه و چین از نظر دیپلماتیک کاری برای پیشبرد صلح پایدار یا مشارکت معنادار در تلاش‌های بشردوستانه انجام نمی‌دهند.

ایالات متحده می‌خواهد هرگونه حمایت شورای امنیت از آتش‌بس با آزادی اسرای اسراییلی در اختیار حماس مرتبط باشد.

به گفته مقامات بهداشتی در منطقه تحت کنترل حماس در غزه، در طی مدت قریب به 6 ماه گذشته، نزدیک به 32 هزار فلسطینی در حملات اسراییل به این منطقه کشته شده اند.

مخالفت روسیه و چین با قطعنامه آمریکا

"واسیلی نبنزیا" سفیر روسیه در سازمان ملل متحد، گفت: قطعنامه تحت رهبری ایالات متحده "بیش از حد سیاسی" است و حاوی چراغ سبز موثری برای اسراییل برای انجام عملیات نظامی در رفح است، شهری در منتهی الیه جنوبی نوار غزه که بیش از نیمی از جمعیت 2.2 میلیون نفری غزه به آن پناه برده اند.

نبنزیا در این نشست گفت: "این قطعنامه دست اسراییل را باز می گذارد و باعث می‌شود که غزه و کل جمعیت آن با ویرانی یا اخراج مواجه شوند."

او گفت که در عوض وتوی روسیه، تعدادی از اعضای غیردایم شورای امنیت پیش نویس قطعنامه جایگزینی را تهیه کرده اند و گفت که دلیلی برای عدم حمایت اعضا از آن وجود ندارد. رای گیری درباره این قطعنامه جایگزین قرار است روز دوشنبه انجام شود.

"ژانگ جون" سفیر چین در سازمان ملل نیز از متن پیشنهادی ایالات متحده به دلیل عدم اعلام مخالفت خود با عملیات نظامی برنامه ریزی شده توسط اسراییل در رفح انتقاد کرد که به گفته او می تواند عواقب شدیدی به دنبال داشته باشد. او گفت پکن نیز از این قطعنامه جایگزین حمایت می کند.

اما سفیر آمریکا درباره قطعنامه پیشنهادی جایگزین گفت:" در شکل کنونی آن، این متن از دیپلماسی حساس در منطقه حمایت نمی کند. بدتر از آن... می تواند در واقع بهانه ای برای حماس برای کناره گیری از توافق روی میز باشد."

"امانوئل مکرون" رییس‌جمهوری فرانسه روز جمعه گفت که کشورش با اردن و امارات متحده عربی برای متقاعد کردن روسیه و چین برای حمایت از یک قطعنامه جایگزین دیگر در سازمان ملل برای آتش‌بس در غزه همکاری خواهد کرد.

منبع: عصر ایران

کدخبر: 982460 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟