آمریکا: یک موشک کروز را در یمن منهدم کردیم

به گزارش رکنا ، از "تارنمای سنتکام", در این بیانیه آمده است: در ۱۳ فوریه، حدود ساعت ۲:۳۵ بعد از ظهر (به وقت صنعا)، نیروهای فرماندهی مرکزی آمریکا (CENTCOM) با موفقیت یک حمله دفاعی را علیه یک موشک کروز ضد کشتی متحرک در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن که آماده شلیک علیه کشتی‌ها در دریای سرخ بود, انجام دادند.

در ادامه این بیانیه آمده است: به طور جداگانه، تقریباً در ساعت ۲۱:۲۰ (به وقت صنعا)، یک موشک بالستیک ضد کشتی از مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن به سمت خلیج عدن پرتاب شد. کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا موشک را ردیابی کردند، اما هیچ اقدامی انجام ندادند زیرا این موشک در نزدیک هیچ کشتی نبود. گزارشی از تلفات یا خسارت در کشتی های حاضر در منطقه اعلام نشده است.

 پایگاه‌های نظامی ایالات متحده آمریکا در عراق و سوریه از ۱۷ اکتبر (۲۵ مهرماه) هدف حملات پهپادی، راکتی و موشکی قرار گرفته اند. گروههای مقاومت اسلامی در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) از جمله در عراق و سوریه و نیز نیروهای یمنی به دنبال اقدام رژیم اسرائیل در تلافی عملیات طوفان الاقصی و بمباران نوار غزه و حمایت واشنگتن از این حملات، به ایالات متحده هشدار داده اند که پایگاه‌های آمریکا در منطقه را مورد هدف قرار خواهند داد.

نیروهای ارتش یمن متعهد شده‌اند تا زمانی که رژیم اسرائیل، حملات خود به غزه را متوقف نکند، حملات به کشتی‌های این رژیم یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ ادامه خواهند داد اما کشتیرانی در خیلج عدن و دریای سرخ برای سایر کشتی ها آزاد است و آنها از امنیت کامل برخوردار هستند.

آمریکا و انگلیس با همراهی ۸ کشور دیگر، از ۲۱ دی ماه جاری برابر با ۱۱ ژانویه ۲۰۲۴ در پی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، حمله به مواضع انصارالله یمن را آغاز کرده اند.

شورای امنیت سازمان ملل ۲۰ دی ماه جاری برابر با ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴، قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده آمریکا و ژاپن را با شماره ۲۷۲۲ علیه انصارالله یمن درباره حملات در دریای سرخ بدون اشاره به دلیل اصلی این حملات و حمایت‌های واشنگتن از رژیم اسرائیل در بمباران غزه، تصویب کرد.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا ۱۸ ژانویه ۲۰۲۴ برابر با ۲۸ دی ماه ۱۴۰۲ در بیانیه ای اعلام کرد واشنگتن بار دیگر جنبش انصارالله یمن را در فهرست گروه‌های به اصطلاح تروریستی خود قرار داده است و این تصمیم از ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۲) به بعد اجرایی خواهد شد.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز با بیان این ادعا که «آمریکا در واکنش به تهدیدها و حملات مستمر در دریای سرخ، انصارالله یمن را که به حوثی‌ها نیز معروف است، به عنوان تروریست ویژه جهانی معرفی کرد»، گفت: اگر انصارالله حملات خود را در دریای سرخ و خلیج عدن متوقف کند، آمریکا فورا در این نامگذاری ارزیابی مجدد خواهد کرد.

متیو میلر سخنگوی وزرات خارجه آمریکا گفت که انصارالله یمن یک گروه «تروریست جهانی ویژه» از ۱۶ فوریه برابر با ۲۷ بهمن ماه معرفی خواهد شد.

منبع : ایرنا

کدخبر: 972494 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟