امیرعبداللهیان در اسلام‌آباد؛ ایران و پاکستان دوستی دیرینه را کنار نمی‌گذارند

به گزارش رکنا، در ساعات پایانی یکشنبه شب هشتم بهمن ماه هواپیمای حامل وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حسین امیرعبداللهیان و هیأت سیاسی و امنیتی همراه فرودگاه مهرآباد تهران را به مقصد اسلام‌آباد ترک کرد. وزیر امور خارجه که قبل از ترک تهران در فرودگاه مورد بدرقه مدثر سفیر پاکستان قرار گرفت، در پاسخ به دعوت جلیل عباس جیلانی همتای پاکستانی راهی همسایه شرقی شد. 

وی پیش از ظهر یکشنبه هشتم بهمن ماه با اعلام اینکه بزودی به اسلام‌آباد سفر می‌کند، گفته بود که دشمنان با استفاده از ابزار تروریسم و گروه‌های تروریستی تلاش کرده‌اند سیاست همسایگی ایران را هدف قرار دهند. همانگونه که بر سیاست همسایگی تمرکز ویژه‌ای داریم، امنیت را در دل سیاست همسایگی دیده و تعریف کرده‌ایم و هرگز اجازه نخواهیم داد که دشمنان دوستی، صلح و امنیت منطقه را هدف قرار دهند.

سفر این دیپلمات عالیرتبه ایرانی در پی تحولات اخیر در مناسبات ایران و پاکستان و حملات انجام شده به مقر جیش الظلم و واکنش پاکستان با حمله به نقطه‌ای در منطقه مرزی ایران، صورت گرفت. پس از این تحولات، سفیر پاکستان در تهران به اسلام‌آباد فراخوانده شد و سفیر ایران هم که برای همراهی با هیأتی پاکستانی در ایران حضور داشت، به پاکستان مراجعت نکرد و کاردارهای دو کشور نیز به وزارت خارجه‌ها احضار شدند. تا اینکه وزارت امور خارجه‌های ایران و پاکستان دوشنبه دوم بهمن ماه در بیانیه‌ مشترکی آن هم در پی دو تماس تلفنی وزرای خارجه، از توافق برای بازگشت سفرا به پایتخت‌ها خبر دادند.

براساس این توافق مقرر شد سفرا تا ششم بهمن به محل کار خود باز گردند که این امر روز جمعه عملیاتی شد و سفرا به پایتخت‌ها مراجعت کردند و به دعوت جلیل عباس جیلانی وزیر خارجه پاکستان، اعلام شد که حسین امیرعبداللهیان دوشنبه نهم بهمن ماه (۲۹ ژانویه) به پاکستان سفر می‌کند.

پس از رخدادهای اخیر دو بار تماس تلفنی بین دو وزیر خارجه برقرار شد. بار اول و در پی حمله ایران به مقر گروهک جیش الظلم، امیرعبداللهیان با همتای پاکستانی گفت‌وگو کرد و پس از حمله پاکستان به نقطه‌ای در مرز ایران نیز جلیل عباس جیلانی با همتای ایرانی خود تماس برقرار کرد. وزیر خارجه پاکستان در تماس تلفنی روز جمعه ۲۹ مرداد با امیرعبداللهیان گفت که نباید به تروریست‌ها و دشمنان روابط، اجازه سوءاستفاده داد و وزیر خارجه ایران هم همکاری‌های ۲ کشور برای نابود کردن اردوگاه‌های تروریستی در خاک پاکستان را ضروری خواند. عباس جیلانی در آن تماس تلفنی از امیرعبداللهیان برای دیدار رسمی از اسلام آباد دعوت کرده بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی پاکستان هم پیش از انجام این سفر هم در گفت‌وگویی با ایرنا به روابط بسیار نزدیک و برادرانه دو کشور پرداخت و با اشاره به دعوتی که از همتای ایران به عمل آورده بود و ابراز خرسندی از اینکه پذیرای امیرعبداللهیان در اسلام‌آباد خواهد بود، گفت که دو کشور از فرصت انجام این سفر برای تقویت روابط دوجانبه استفاده خواهند کرد.

کدخبر: 968397 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟