خراسان جنوبی خانه امید ابراهیم رئیسی است / کسی رقبای حذف شده رئیسی را نمی شناسد

خبر آنلاین در ادامه آورده است ، هرچقدر که رد صلاحیت حسن روحانی در انتخابات مجلس خبرگان تعجب برانگیز بود، بی رقیب بودن رئیسی در انتخابات مجلس خبرگان مایه کنایه و انتقاد به شورای نگهبان شد، هرچند این رویه شورای نگهبان مسبوق به سابقه است و این نهاد ناظر انتخابات در انتخابات ۱۴۰۰ نیز با ردصلاحیت کاندیداهای اصلی و شاخص انتخابات و تایید صلاحیت چند کاندیدای کم رأی و پوششی فضا را برای رأی آوری رئیسی فراهم کرده بود اما این بار با ردصلاحیت همه رقبای رئیسی در انتخابات مجلس خبرگان در حوزه انتخابیه خراسان جنوبی تعجب برانگیزتر ظاهر شد.

بمب خبری منفجر شد، رئیسی بدون رقیب ماند

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور

بمب خبری درباره ابراهیم رئیسی را روز گذشته، دبیر ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی منفجر کرد؛ او در گفتگویی با ایرنا درباره کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان در این حوزه انتخابیه ، اظهارکرد: «طبق نتایج اعلام شده از سوی شورای نگهبان، از مجموع پنج نفر ثبت نام کننده انتخابات مجلس خبرگان رهبری در حوزه استان خراسان جنوبی، صلاحیت یک نفر تایید شده است.» هر چند که نام کاندیداها از سوی ستاد انتخابات اعلام نشد اما کاملا مشخص بود تنها کاندیدای تایید صلاحیت شده کسی نیست جز «ابراهیم رئیسی.»

خبری که با واکنش‌هایی از سوی اهالی رسانه و سیاسیون مواجه شد و کار به جایی رسید که خبرگزاری دولت و فارس خبر خود را از سایت شان حذف کردند.

 واکنش‌های چپ و راست به حذف رقبای ابراهیم رئیسی

احمد زیدآبادی، فعال سیاسی اصلاح طلب، با اشاره به رقیب نداشتن رئیسی در انتخابات خبرگان، نوشت: «وقتی سید ابراهیم رئیسی فقط با رای یک نفر می تواند از حوزه خراسان جنوبی خبرگان شود، دیگر بر اساس کدام تعریف می‌توان چنین پدیده‌ای را انتخابات نامید؟ وقتی شورای نگهبان اصرار دارد ظاهر یک امر را هم رعایت نکند، دیگر چه ضرورتی برای تحمیل نام انتخابات به آن امر است؟ »

سعید شریعتی فعال سیاسی اصلاح طلب هم در توئیتی نوشت؛« آن داستان «یک کیلو گلابی» بود که در توییت قبل گفتم! در خراسان جنوبی اتفاق افتاد: وقتی فقط یک کیلو گلابی در مغازه موجود است شما ناگزیرید فقط «یک کیلو گلابی» بخرید! (مرحوم احمد آذری قمی صاحب عضو فقید جامعه مدرسین حوزه علمیه قم)

او در توئیتی دیگر نوشت؛« می‌دانستید که انتخابات خبرگان نصاب ندارد و در همان دور اول هر کس رای بیشتری بیاورد حتی اگر به پنجاه درصد آرا هم نرسد منتخب است؟ می‌دانستید اگر همه واجدان شرایط رای هم در انتخابات خبرگان خراسان جنوبی شرکت نکنند و فقط ابراهیم رییسی به خودش رای دهد با همان یک رای انتخاب می‌شود؟ »

در میانه این انتقادات، علی نادری، مدیرعامل خبرگزاری ایرنا، در شبکه اجتماعی ایکس توئیتی عجیب منتشر کرد و نوشت؛ «یک پیشنهاد به شورای نگهبان؛ آقای روحانی را به شرط حضور در خراسان جنوبی، تایید صلاحیت کنید. هم مشکل ایشان حل می‌شود، هم مساله رقابت در استان خراسان جنوبی . »

توئیتی که با واکنش محمد مبین، مدیرعامل سابق خبرگزاری برنا، همراه شد و او در پاسخ به نادری گریزی به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و رقابت ابراهیم رئیسی با آرای با طله زد و در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «اگر آقای رئیسی اهل رقابت بود از همین تهران کاندیدا می شد، شما حواستان باشد از آرای باطله شکست نخورد.» اشاره مبین به انتخابات ۱۴۰۰ بود که بعد از ابراهیم رئیسی بیشترین آرا مربوط به آراء باطله بود و دیگر کاندیداها در رده های بعدی قرار گرفته بودند.

رجانیوز، سایت جبهه پایداری و برادر داماد رئیسی، نیز به توجیه این موضوع پرداخت و نوشت: «رسانه‌های اصلاح‌طلب با اعلام اینکه رییسی تنهای کاندیدای تایید صلاحیت شده مجلس خبرگان از حوزه انتخابیه استان خراسان جنوبی است، طوری وانمود می‌کنند که  گویی شورای نگهبان تعمدا چنین  کاری کرده تا رئیس جمهور بی رقیب باشد .

اما بررسی حوزه‌های انتخابیه مختلف نشان می‌دهد که این موضوع به استان خراسان جنوبی اختصاص ندارد و در برخی حوزه‌های انتخابیه نیز چنین اتفاقی افتاده است. »

رقیب فرضی و پوششی مقابل رئیسی

با اوج گرفتن انتقادات از رقابت ابراهیم رئیسی با خودش در انتخابات مجلس خبرگان، هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان، در واکنش به انتقادات گفت: «در خصوص مباحثی هم که این روزها نسبت به برخی حوزه‌های انتخابیه مطرح می‌شود باید بگویم براساس قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری، شرط برگزاری انتخابات در تمام حوزه‌های انتخابیه برخورداری از فضا و شرایط رقابتی است لذا تا شرایط لازم برای برگزاری انتخابات وجود نداشته باشد، انتخاباتی برگزار نخواهد شد. »

وی ادامه داد: «نسبت به حوزه‌هایی هم که احیاناً تعداد به اندازه کافی وجود ندارد باید عرض کنم هنوز فهرست نامزدها نهایی نیست و داوطلبانی که صلاحیت آنها تایید نشده است، ۳ روز فرصت اعتراض دارند و ما از دیروز در حال دریافت شکایات و اعتراضات آنها هستیم و پس از اتمام مهلت، به اعتراضات رسیدگی می‌شود. همچنین مانند رویه ادوار گذشته و البته مشابه انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز امکان جابجایی کاندیداها از حوزه‌ای به حوزه دیگر وجود دارد که این مهلت هم تا ۷۲ ساعت قبل از رای‌گیری است. بنابراین شرایط در چنین حوزه‌هایی باید فراهم شود؛ لذا با نکاتی که عرض شد باید بگوییم بر اساس قانون امکان ندارد انتخابات خبرگان در حوزه ای که به تعداد کافی داوطلب وجود نداشته باشد ، برگزار شود . »

این اظهارات طحان نظیف که بلافاصله بعد از موج انتقادات مطرح شد برخی را به این گمانه رسانده است که در انتخابات پیش رو نیز قرار است برخی رقبای فرضی یا پوششی مقابل رئیسی قرار گیرند. پیش از این نیز برخی احتمالات در فضای سیاسی کشور حکایت از آن داشت که الگوی انتخابات ۱۴۰۰ قرار است در انتخابات مجلس خبرگان در حوزه انتخابیه خراسان جنوبی تکرار شود.

رقبای رئیسی چه کسانی بودند؟

اگر چه پیش از این اعلام شده بود که تعداد کاندیداها در حوزه انتخابیه خراسان جنوبی ۵ نفر است اما تلاش‌ها و پیگیری‌های خبرگزاری خبرآنلاین برای کسب اطلاع از اسامی این کاندیدا ها با عدم پاسخ از وزارت کشور و روابط عمومی مجلس خبرگان رو به رو شد.

حتی بعد از اعلام خبر ردصلاحیت رقبای ابراهیم رئیسی، همچنان هویت ۴ کاندیدای دیگر همچنان مجهول است. هر چند که از همان ابتدا، برخی روایت‌ها حکایت از آن داشت که رقبای رئیسی در این دوره از انتخابات جدی و قَدر نبوده و رئیسی راه آسانی را برای رسیدن به صندلی مجلس خبرگان در پیش دارد.

مسیری راحت و آسان که رئیسی پیشتر هم تجربه کرده است. در دو انتخابات خبرگان که ابراهیم رئیسی از حوزه انتخابیه خراسان جنوبی نامزد شد و رأی آورد، فضایی که نام ابراهیم رئیسی از آن صندوق‌های رای بیرون آمد، حداقل ملزومات رقابتی بودن، را داشت.

در انتخابات خبرگان چهارم که سال ۱۳۸۵ برگزار شد، محمد ابراهیم ربانی، سید ابراهیم رئیس الساداتی (رئیسی) و قربانعلی شهمیری سه کاندیدای تایید صلاحیت شده در خراسان جنوبی بودند. ابراهیم رئیسی در آن انتخابات توانست از مجموع ۲۹۰ هزار رای، ۲۰۰ هزار عدد را از آن خود کند.

در انتخابات خبرگان پنجم هم که سال ۱۳۹۴ صورت گرفت، دیگر همین ۳ نامزد هم نبودند و به ۲ نفر تقلیل یافت. ابراهیم رئیسی این بار هم با محمدابراهیم ربانی رقیب بود که نهایتا تک صندلی خبرگان خراسان جنوبی را از آن خود کرد.

گویا خراسان جنوبی همچنان برای ابراهیم رئیسی، خانه امید است.

کدخبر: 967530 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟