به آمریکا هم آب سنگین فروختیم / ایران طبق بند ۲۶۳۶برجام عمل می کند

محمد اسلامی امروز (چهارشنبه ) در حاشیه جلسه هیات دولت اظهار داشت: با فناوری جدید هسته‌ای به دنبال پاکسازی آفات موجود در نخلستان‌های کشور هستیم و در این رابطه سامانه‌ای طراحی شده است.

وی افزود: کارشناسان سازمان انرژی اتمی به صورت میدانی در نخلستان‌های کشور در حال آزمایش این آفت‌کش های جدید هستند که کسانی که با این مشکل روبرو هستند از آن استفاده کنند.

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه سند راهبردی ۲۰ ساله برای این سازمان  تنظیم و تدوین شده است، گفت: تا پایان امسال سه مرکز در راستای تامین سلامت و امنیت غذایی راه‌اندازی می‌شود.

اسلامی یادآورشد: موضوع مهم برای ما تامین سلامت مردم و امنیت غذایی است ولی نسبت به دیگر کشورها دیر شروع کرده‌ایم.

وی ادامه داد: البته از دهه ۸۰ این ظرفیت ایجاد شده اما گسترش پیدا نکرده بود که در این رابطه تلاش می شود تا پایان سال سه مرکز افتتاح شود که گام مثبتی در حفظ سلامت مردم و زدودن آفات از محصولات کشاورزی خواهد بود.

رییس سازمان انرژی اتمی یادآورشد: یکی از برنامه ها و دستاوردهای این سازمان استفاده از فناوری هسته ای برای آفت نخلستان ها است.

آژانس طبق پادمان بر فرایندهای هسته ای ایران نظارت دارد

اسلامی درباره سطح دسترسی بازرسان آژانس انرژی اتمی به تاسیسات هسته‌ای کشورمان، گفت: ما عضو پادمان هستیم و مطابق پادمان با آژانس همکاری داریم و آژانس نیز طبق پادمان بر فرایندهای ما نظارت دارد و دوربین نصب و کارشناس اعزام می‌کند.

وی اظهار داشت: سروصدایی که کشورهای اروپایی و به ویژه سه کشور اروپایی هر سه ماه یک بار به پا می کنند گزارش های مربوط به سند برجام است که همانند قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که ایران نیز به موجب قانون اقدام راهبردی رفتار می کند.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: گزارش هایی که آژانس انرژی اتمی ارائه می دهد عدم انطباق براساس یکسری از بندها است اما ما به بند ۲۶۳۶ در برجام عمل می کنیم. وظیفه آژانس نیست که عدم اجرای تعهدات طرف های برجام را گزارش کند این در حالی است که ما خودمان باید گزارش بدهیم که چه کارهایی انجام می دهیم که این کار هم انجام می دهیم اما صدای ما و ملت ایران شنیده نمی شود.

اسلامی خطاب به آژانس گفت: ما این محدودیت ها و ضوابط را پیاده کردیم که شما تحریم ها را لغو کنید وقتی تحریم ها را لغو نمی کنید به تعهداتان پایبند نیستید ما در همان ظرفیت برجام و مطابق پادمان عمل می کنیم و آژانس هم نظارت می کند و تا کنون هم هیچ گونه عدم انطباقی وجود نداشته و نخواهد داشت.

وی درباره اینکه آب سنگین ایران مشتری دارد، گفت: آب سنگین ایران مشتری های زیادی دارد. همه کشورهایی که «های تک» کار می کنند و پیشرفته هستند به آب سنگین نیاز دارند بنابراین به آنها صادرات داریم. همچنین مشتقات آب سنگین هم متقاضی دارد که در این زمینه هم صادرات داریم و آمریکا هم یکبار آب سنگین خریداری کرده است.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره دخالت نمایندگان در انتصابات سازمان انرژی اتمی گفت: تا کنون دخالتی نشده است. من در وزارت راه هم که بودم اجازه ندادم که کسی در کارها دخالت کند.

اسلامی درباره وظیفه این سازمان برای روز هوای پاک نیز گفت: پاک‌ترین و پایدارترین انرژی شناخته شده دنیا، انرژی هسته‌ای و برق اتمی است. دنیا و به ویژه کشورهای صاحب فناوری اراده کرده اند که نیروگاه‌های اتمی‌شان را سه برابر کنند بر همین اساس تاسیس نیروگاه‌های اتمی در مقیاس بزرگ و کوچک را هدف‌گذاری کرده‌ایم تا گازهای گلخانه‌ای به صفر برسد.

کدخبر: 964592 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟