قضات دیوان در پرونده‌های مهم اقتصادی، امنیتی و ملی مشورت کنند

به گزارش رکنا از روابط عمومی دیوان عالی کشور ، حجت الاسلام محمدجعفر منتظری در جلسه هیئت عمومی با تسلیت سالروز شهادت حضرت امام محمد الهادی النقی علیه السلام اظهار داشت: روز گذشته مصادف با شهادت دهمین اختر تابناک امامت و ولایت بود، شهادت این امام بزرگوار را به محضر نورانی حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا له‌الفداء و همه پیروان مکتب ولایت و امامت تسلیت عرض می‌کنم.

وی در ادامه با بیان اینکه اصل مشورت در فرهنگ قرآنی و احادیث و روایت بسیار مورد تاکید قرار گرفته است، گفت: استقلال قاضی در مقام رسیدگی به پرونده‌ها امری مسلم است، اما این امر منافاتی با مشورت و هم فکری به ویژه در پرونده‌های مهم و حساس ندارد.

رئیس دیوان عالی کشور افزود: یکی از مهمترین مولفه‌‎های مرتبط با کار قاضی استقلال است که در شرع مقدس اسلام و قوانین و مقررات مورد تاکید قرار گرفته است، اما مشورت کردن هیچ تعارضی با اصل استقلال ندارد.

منتظری تصریح کرد: من در دادستانی کل کشور هم که بودم به قضات دادسرا و دادیاران دادسرای دیوان عالی کشور تاکید می‌کردم در مورد پرونده‌های مهم که آثار و تبعات اجتماعی و سیاسی بسیاری در پی دارد. پیش از اینکه به قرار و تصمیم قضایی برسند در این خصوص با دیگر مسئولین قضایی مشورت کنند، قضات دیوان عالی کشور نیز در مورد پرونده‌های مهم اقتصادی، امنیتی و ملی قبل از اینکه پرونده منتهی به صدور رای شود، اصل مشورت را مد نظر داشته باشند.

وی همچنین اضافه کرد: قاضی در هر تصمیمی که می‌گیرد باید در محضر خداوند متعال پاسخگو باشد لذا در هنگام صدور رأی باید بسیار دقت کرد و شرع مقدس و قانون را در نظر گرفت.

رئیس دیوان عالی کشور خطاب به قضات ادامه داد: بدنه دستگاه قضایی (اعم از دادسراها و محاکم) از لحاظ علمی و تخصصی، نیازمند تجربیات ارزنده و توانمندی‌های شما است، قضات دیوان عالی کشور گنجینه‌ای ارزشمند از تجربیات قضایی، حقوقی و کیفری هستند و با انتقال این تجربیات می‌توانند به توانمندسازی هر چه بیشتر دستگاه قضا کمک کنند.

وی تشکیل کارگروه‌های تخصصی آسیب شناسی آرا را امری مهم در توانمندسازی قضات سراسر کشور عنوان کرد و گفت: خروجی این جلسات به عنوان یک محتوای آموزشی پر محتوا در اختیار سایر قضات در سراسر کشور قرار می‌گیرد و این مهم در جلوگیری از نقض آرا و افزایش اتقان آن بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

منتظری تصریح کرد: مسئولیت نظارت بر حسن اجرای قوانین در محاکم بر عهده دیوان عالی کشور است و ما در این زمینه وظیفه سنگین و تکلیف جدی داریم و امیدواریم به فضل خداوند متعال بتوانیم به منویات رهبر حکیم و فرزانه انقلاب در ارتقا قوه قضاییه جامه عمل بپوشانیم.

رئیس دیوان عالی کشور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به انهدام مقرهای جاسوسی و تجمع گروهک‌های تروریستی در عراق و سوریه توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: شب گذشته، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به جنایات اخیر گروهک‌های تروریستی، در به شهادت رساندن مظلومانه جمعی از هموطنان در کرمان، در حمله موشکی به محل‌های تجمع فرماندهان و عناصر اصلی مرتبط با عملیات‌های تروریستی اخیر آن‌ها را منهدم کردند و این بخشی از پاسخ جمهوری اسلامی ایران به کسانی بود که امنیت کشور را مورد هدف قرار داده بودند.

 منتظری در پایان گفت: انتقام از عاملین جنایت‌های حوادث اخیر، مطالبه جدی مردم بود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اقدامی قاطع و دندان شکن به این مطالبه پاسخ دادند.

کدخبر: 964554 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟