برگزاری نشست گفتمان دولت اسلامی با حضور آیت الله اراکی

مجتبی اعلایی دبیر جبهه دولت اسلامی در نشست تبیین گفتمان دولت اسلامی، اظهار کرد: جبهه دولت اسلامی متشکل هست از جامعه اسلامی مدیران به دبیرکلی محمد ناظمی، کانون دانش آموختگان هند به دبیرکلی منوچهر متکی، جمعیت یاران انقلاب اسلامی به دبیرکلی مسعود زریبافان و حزب خدمتگزاران انقلاب اسلامی به دبیرکلی مجتبی اعلایی.

وی ادامه داد: موضوع تبیین گفتمان دولت اسلامی را از سال ۹۹ آغاز کرده و با تعدادی از علما در قم درباره این موضوع دیدار داشتیم. از آن سال با همراهی آیت الله اراکی جلسات متعددی برگزار کردیم و وی فقه نظام سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و مدیریت را برای ما تشریح کردند.

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه تاکنون بیست جلسه درباره تبیین گفتمان انقلاب اسلامی  برگزار کرده ایم، تصریح کرد: در ابتدا مفهوم دولت اسلامی برای ما مبهم بود و هر کسی از منظر خود، تعریفی داشت. پس از تشریح دیدگاه های آیت الله اراکی برای ما معلوم شد که در دولت اسلامی به انواع  زیرساخت ها از جمله زیرساخت های حقوقی، قانونی، اجتماعی نیاز داریم؛ البته منظور از دولت اسلامی، قوه مجریه نیست بلکه فراتر از آن است.

وی با اشاره به رسالت تاریخی برای تشکیل دولت اسلامی، گفت: ما در کجای تاریخ ایستاده ایم؟ آنجا که ما ایستاده ایم، تکلیف ما را روشن می کند. انقلاب اسلامی دریچه ای را برای بشریت برای آشتی با حکمرانی الهی باز کرد. اکنون انقلاب اسلامی خاطرخواهان زیادی در دنیا دارد و ما در دوران بازگشت به حاکمیت الهی و مکتب اهل بیت هستیم. دولت اسلامی مجموعه ای از ترکیب امت و ولایت است. تکلیف همه ما این است که برای جامعه امروزی، الگو و مدل دولت اسلامی ارائه کنیم تا مقدمه ای باشد تا بشریت حاکمیت الهی را بپذیرند. ما اگر این رسالت را انجام ندهیم، خداوند ما را کنار گذاشته و امت دیگری برای این رسالت بر می گزیند.

اعلایی خاطرنشان کرد: گفتمان دولت اسلامی سه رکن آشنایی با فقه اداره امور و بکارگیری آن در اداره جامعه، آشنایی با علم به عنوان قوانین تکوینی الهی، آشنایی با اخلاق برآمده از ایمان الهی و مبدا و معاد دارد.

وی افزود: ما احزاب سیاسی راه اصلی را گم کرده ایم و رفتار حزبی ما همان رفتار قبیله گرایی است. در این نقطه حساس تاریخی باید به تکلیف خود در ارائه مدل الگوی حکومت الهی به بشریت عمل کنیم. بشر تشنه این معارف است. در همین ماجرای طوفان الاقصی دیدیم که ملت ها چونه عمل کردند. رابطه بین دولت ها و ملت ها از هم گسیخته شده و ملت ها در برابر دولت های خود قرار گرفته اند.

در ادامه این نشست، منوچهر متکی دبیرکل کانون دانش آموختگان هند، گفت: نشست های گفتمان دولت اسلامی با این هدف است که درک درستی از سامانه های فقهی و قانونگذاری بدست آوریم تا نقشه راهی برای ما باشد.

وی ادامه داد: مبانی معرفتی زیرساخت یک نظام سیاسی را ایجاد می کند و قوانین نقشه راه را روشن می کنند.در این راستا ما دو مجموعه قابل تفکیک در دنیا داریم که یکی بلوک غرب و دیگری بلوک شرق است. در غرب، سکولاریزم مبنای نظام سیاسی و لیبرال دموکراسی نقشه راه شد. در بلوک شرق هم کمونیسم شکل گرفت ولی در اواخر دهه هشتاد این نظام فروپاشید اگر چه چین سعی کرد با تغییراتی، این نوع نظام را حفظ کند. غرب در این دوره نظام اقتصادی را بر مبنای لیبرالیسم و نظام اجتماعی را بر مبنای آزادی ها و حقوق بشر قرار داد و حتی مبنای نظام های بین المللی که بعد از جنگ دوم جهانی شکل گرفت را لیبرال دموکراسی قرار داد.

کدخبر: 956979 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟