درخواست ارمنستان برای صلح با آذربایجان/ روسیه برای میانجیگری اعلام آمادگی کرد

به گزارش رکنا ، آرارات میرزویان، وزیر خارجه ارمنستان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای استونیایی خود، مارگوس تساهکنا، گفت: دولت ارمنستان امیدوار است که آذربایجان برای پایان دادن به مناقشات و عادی سازی روابط به میز مذاکرات برگردد.

وی ضمن اعلام آمادگی کشورش برای برقراری مجدد صلح با کشور آذربایجان خاطر نشان کرد: همه کارها انجام شده و تنها حلقه‌ای که برای تکمیل زنجیره اجرای صلح باقی مانده، اراده سیاسی آذربایجان است.

پیشتر باکو پیشنهادهایی برای ملاقات با نمایندگان کشور ارمنستان در کشورهای غربی را رد کرده بود. الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان، نیز پیشنهاد مذاکره با نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در شهر گرانادای اسپانیا را رد کرد.

ایروان اصرار دارد در مذاکرات صلح تعیین حدود مرزها باید از نظر سیاسی بر اساس اعلامیه آلماآتا در سال ۱۹۹۱ باشد. مقامات ارمنستان ادعا می کنند که نقشه های ۱۹۷۴-۱۹۹۰ ستاد کل نیروهای مسلح اتحاد جماهیر شوروی باید برای این منظور استفاده شود. از دیگر موضوعات مورد منازعه، گشایش کریدورهای حمل و نقل منطقه ای است.

پیش از این پاشینیان و علی اف با میانجیگری روسیه و اتحادیه اروپا چندین دیدار حضوری داشتند.

میخائیل گالوزین، معاون وزیر خارجه روسیه نیز گفته است کشورش آماده میزبانی مذاکرات بین ارمنستان و آذربایجان است و انتظار دارد باکو و ایروان زمان مناسب پیشنهادی برای محل برگزاری مسکو را در نظر بگیرند.

منبع : ایرنا

کدخبر: 954932 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟