تصویب قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه در مجمع عمومی سازمان ملل/ حمله موشکی به مواضع رژیم صهیونیستی در شمال اراضی اشغالی

۲۳ کشور عضو مجمع عمومی به این قطعنامه رای ممتنع و ۱۰ عضو هم رای منفی دادند که شامل رژیم صهیونیستی و آمریکا می‌شود. البته این قطعنامه‌ای الزام آور نیست اما به منزله ایده و باور شاخص جهانی محسوب می‌شود.

مقابله نیروهای مقاومت فلسطین در غزه با متجاوزان ارتش اسرائیل در شمال غزه، شهادت ۹ نفر از اعضای خانواده‌ای در شهر خان‌یونس و رأی مجمع عمومی سازمان ملل به قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه از مهمترین تحولات بامدادی پیرامون فلسطین اشغالی است.

 جنگنده‌های رژیم اسرائیل بامداد امروز( چهارشنبه ) مناطق مختلفی از نوار غزه به ویژه محله‌های از شهر خان‌یونس را بمباران کردند که در اثر حملات، در یک  مورد، اعضای 9 نفر از یک خانواده در این شهر به شهادت رسیدند.

مقابله نیروهای مقاومت فلسطین در غزه با متجاوزان ادامه داشت و آن‌ها توانستند در بخش‌هایی از شهر غزه وارد درگیری شدید با ارتش صهیونیستی شده و مانع پیشروی نظامیان صهیونیست شوند.

مجمع عمومی سازمان ملل در جلسه خود به پیش نویس قطعنامه انسانی که خواهان توقف جنگ علیه غزه بود، رأی مثبت دارد و برخی از کشورهای غیرمعروف به همراه رژیم اسرائیل به این قطعنامه غیرالزام آور رأی منفی‌ دادند.

تصویب قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه در مجمع عمومی سازمان ملل

ترکیه: هر 5 دقیقه یک فلسطینی توسط اسرائیل کشته می‌شود

یک دیپلمات ارشد ترکیه گفت: حملات غیرانسانی اسرائیل در غزه ضربه بزرگ به حقوق اساسی مردم فلسطین و ارزش‌های مشترک همه بشریت است.

معاون وزیر امور خارجه ترکیه روز سه شنبه شکست شورای امنیت سازمان ملل در تصویب قطعنامه آتش بس در غزه را «ناامیدی کامل» خواند.

به گزارش خبرگزاری « آناتولی » یاسین اکریم سریم، معاون وزیر خارجه ترکیه در نشستی درشهر ژنو درباره وضعیت حقوق بشر در سرزمین‌های اشغالی گفت:«اکنون هر پنج دقیقه یک فلسطینی کشته می‌شود. کودکان و زنان ۷۰ درصد از کشته شدگان را از ۷ اکتبر(۱۵ مهر) تشکیل می‌دهند .»

سریم تاکید کرد که عدم پایان دادن به «خونریزی»اعتبار نظام بین المللی مبتنی بر قوانین را تضعیف می‌کند. وی گفت: «آنچه نیاز است مکث‌های موقت نیست، بلکه یک آتش بس فوری و پایدار است. »

او تاکید کرد که این بار باید یک ساز و کار تضمینی برای نظارت برای اجرای تعهدات طرفین در صورت لزوم ایجاد شود.

اسرائیل نوار غزه را از زمین و هوا بمباران کرده، محاصره و حمله زمینی را به تلافی حمله فرامرزی حماس در ۷ اکتبر آغاز کرده است. به گفته مقامات بهداشتی غزه، از آن زمان تاکنون دستکم ۱۸۴۱۲ فلسطینی در حملات اسرائیل کشته و ۵۰۱۰۰ زخمی شده‌اند.

این مقام دولت ترکیه گفت: «درغیر این صورت، آنچه امضا شده است در حد اوراق باقی می‌ماند.»

این دیپلمات ارشد ترکیه  تاکید کرد که حملات غیرانسانی جاری در غزه ضربه بزرگ نه تنها به حقوق اساسی مردم فلسطین بلکه به ارزش‌های مشترک همه بشریت وارد می کند.

اشرف القدره سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین در غزه گفت که رژیم صهیونیستی با حملات به بیمارستانهای شمال غزه، در تلاش است به حضور کادر درمان پایان دهد و ساکنان این منطقه نیز مجبور به کوچ شوند.

القدره همچنین تأکید کرد که صهیونیستها بیمارستان العوده را محاصره کرده، آن را هدف قرار می‌دهند، اجازه ورود بیماران و افراد زخمی را نمی‌دهند و آب و برق را هم قطع کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه کادر درمان، 326 هزار مورد فرد مبتلا به بیماریهای مسری را شناسایی کرده است، گفت: وضعیت بهداشتی و انسانی در مراکز اسکان، به خاطر شیوع بیماریهای واگیردار، کُشنده است.

یورش اشغالگران به بیمارستان العوده همزمان با شلیک موشک از غزه

برای شصت‌وهشتمین روز، جنگ اشغالگران در نوار غزه در بحبوحه بمباران‌های شدید که اطراف بیمارستان‌ها، مراکز پناهگاهی، مدارس، خانه‌ها و تمامی زیرساخت‌ها را هدف قرار می‌دهد، ادامه دارد، در حالی که مقاومت در چندین منطقه به ویژه در خان یونس، شجاعیه و جبالیا با آنها وارد درگیری شده‌است.

گردان‌های شهید عزالدین القسام، شاخه نظامی جنبش حماس تاکید کرد که نیروهای ویژه صهیونیست را که در ساختمانی در پروژه بیت لاهیا مستقر بودند با گلوله‌های ضد استحکامات TBG هدف قرار داد که تلفاتی در میان آنها به جا گذاشت.

القسام همچنین اعلام کرد که رزمندگانش از فاصله صفر با نیروهای ویژه و نیروی زرهی اشغالگر در غرب اردوگاه جبالیا درگیر شدند.

گردان‌های القسام صحنه‌هایی از درگیری با رژیم اشغالگر در محله شجاعیه در شرق شهر غزه را منتشر کرد.

این صحنه‌ها حاکی از انهدام بیشتر تانک‌ها و خودروهای اشغالگران توسط گلوله‌ها و موشک‌های تولید شده در غزه بود.

گردان‌های شهدای الاقصی نیز اعلام کرد که رزمندگانش خودروی زرهی دشمن را در محور غربی جبالیا با موشک ضد زره هدف قرار دادند که منجر به انهدام آن و کشته و زخمی شدن افراد داخل آن شد.

همچنین گردان‌های القدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی امروز اعلام کرد، تجمعات دشمن را در اطراف مرکز فرهنگی در محور نفوذ در شرق خان یونس با موجی از خمپاره‌هایی با کالیبر ۶۰ هدف قرار داد. همچنین از صبح وارد درگیر شدید با دشمن در محورهای پیشروی در شجاعیه و زیتون شده‌است.

حمله موشکی به مواضع رژیم صهیونیستی در شمال اراضی اشغالی

منابع خبری از حمله موشکی به چند موضع نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در شمال سرزمین‌های اشغالی خبر دادند.

شبکه خبری المیادین اعلام کرد که موضع نظامی «جل العلام» دو بار طی امروز هدف حمله موشکی قرار گرفت. منابع میدانی نیز گزارش داد: دو موضع دیگر ارتش رژیم صهیونیستی در تپه های «کفرشوبا» و مزارع اشغالی «شبعا» هدف حمله مستقیم از لبنان قرار گرفت.

المیادین همچنین اعلام کرد که در پی حمله موشکی از خاک لبنان، آژیرهای خطر در شهر «عکا» در شمال سرزمین‌های اشغالی به صدا درآمده است. در مقابل ارتش رژیم صهیونیستی نیز با انجام حملات توپخانه‌ای شهرک «الناقوره» در جنوب لبنان را هدف قرار داد.

در همین حال، یونیفل از نیروهای خود خواست که تدابیر حفاظتی لازم را برای جلوگیری از آسیب وارد شدن به آنها در نتیجه حملات رژیم صهیونیستی اتخاذ کنند.

طی هفته‌های اخیر مرزهای لبنان و سرزمین‌های اشغالی شاهد تبادل آتش میان حزب‌الله و ارتش رژیم صهیونیستی بوده است. طی هفت روز آتش‌بس میان رژیم اشغالگر و مقاومت فلسطین آرامش نسبی در این منطقه حکم‌فرما شد، اما در پی ازسرگیری تجاوزات به نوار غزه، حملات متقابل میان حزب‌الله و رژیم اشغالگر نیز بار دیگر شدت گرفت.

بایدن: اسرائیل نمی‌تواند در آینده با تشکیل کشور فلسطین مخالفت کند

رئیس‌جمهوری آمریکا اظهار کرد که بنیامین نتانیاهو باید کابینه خود را تغییر دهد؛ زیرا حملات کورکورانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه باعث شده حمایت از این رژیم بسیار دشوار باشد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در اظهاراتی غیرمنتظره گفت که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی باید کابینه خود را تغییر دهد.

رئیس‌جمهوری آمریکا بیان کرد که در پی بمباران‌های کورکورانه‌ای که صهیونیست‌ها به نوار غزه انجام داده‌اند، حمایت جهانی از این رژیم اشغالگر کاهش شدیدی یافته و کابینه کنونی در تل‌آویو به نحوی رفتار می‌کند که همراهی جامعه بین‌المللی با خود را بسیار دشوار کرده است.

بایدن همچنین گفت که نتانیاهو نمی‌تواند در آینده با تشکیل کشور فلسطین مخالفت کند.

رئیس‌جمهوری آمریکا با بیان اینکه امنیت یهودیان در اراضی اشغالی در خطر است، ‌گفت: نتانیاهو باید دولت اسرائیل را تقویت کرده و تغییر دهد تا به راهکاری بلندمدت برای مناقشه اسرائیل و فلسطین برسد.

او همچنین مدعی شد که برای تبادل بیش از ۱۰۰ اسیر در بند حماس، ساعت‌ها با مقامات مصری و قطری گفت‌وگو کرده است.

این اظهارات بایدن در حالی مطرح شد که نتانیاهو و متحدانش پیش‌تر در حال رایزنی بر سر این بودند که بعد از پایان جنگ غزه، چه نهاد یا شخصی باید کنترل امور را در این منطقه به دست گیرد.

رسانه سعودی: قطر و اسرائیل درحال رایزنی‌های محرمانه درباره تبادل اسرا هستند

یک رسانه سعودی ادعا کرد که یکی از پایتخت‌های کشورهای اروپایی شاهد دیدارهای محرمانه‌ هیئت‌های قطری و رژیم صهیونیستی به منظور رایزنی درخصوص معامله جدید تبادل اسرا با جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) است.

وبگاه سعودی «ایلاف» به نقل از یک منبع ارشد دیپلماتیک اعلام کرد که هیئت‌های قطری و رژیم صهیونیستی درحال آماده‌سازی فرمول جدیدی

برای معامله تبادل اسرا هستند که شامل کودکان، زنان و مردان از جمله سه افسر ارشد ارتش رژیم صهیونیستی نیز می‌شود که نزد جنبش حماس هستند.

در مقابل این منبع مدعی شد که رژیم صهیونیستی متعهد شده‌است که حدود ۳۰۰ تن از اسرای فلسطینی و همچنین ۱۰ تن از اسرای قدیمی فلسطینی که از مدت زمان طولانی در زندان‌های این رژیم بازداشت هستند را آزاد کند که از جمله آنها «مروان البرغوثی» یکی از رهبران جنبش فتح است.

روزنامه صهیونیستی: مردم اسرائیل از نتانیاهو خسته هستند

روزنامه اسرائیلی "هاآراتص" بامداد امروز (چهارشنبه ) از کاهش محبوبیت بنیامین نتانیاهو گزارش داد و نوشت : اسرائیلی‌ ها از نتانیاهو خسته هستند، اما وی به حکومت چسبیده و آن را رها نمی‌کند.

هاآرتص در ادامه گزارش خود نوشت: نتانیاهو اسرائیل را در زمان جنگ دچار اختلاف کرده و اتحاد و ائتلاف با آمریکا را در معرض خطر قرار داده است.

اشاره این رسانه به اظهارات اخیر بایدن درخصوص رژیم صهیونیستی است.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه اذعان کرد که رژیم اسرائیل به دلیل بمباران بی رویه و گسترده به نوار غزه و کشته شدن هزاران غیرنظامی فلسطینی در حال از دست دادن حمایت جامعه بین المللی است.

وی که برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ این کشور کاندیدا شده است، در یک رویداد جمع آوری کمک های مالی در واشنگتن گفت: «آنها در حال از دست دادن این حمایت هستند.»

او افزود: نتانیاهو باید کابینه خود را تقویت و تغییر دهد تا راه حلی بلندمدت برای مناقشه اسرائیل و فلسطین پیدا کند.

بایدن اظهار کرد: کابینه کنونی، افراطی ترین کابینه است و راه حل دو کشوری را نمی خواهد. نتانیاهو نمی تواند در آینده به تشکیل دولت فلسطین نه بگوید. نتانیاهو باید تصمیم سختی بگیرد.

کدخبر: 954686 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟