اسرائیل برای نابودی حماس به اهداف خود نرسید / ایران خواهان پایان جنگ علیه غزه است

ناصر کنعانی امروز (دوشنبه) در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در خصوص آینده غزه و دخالت‌های آمریکا در این رابطه، اظهارداشت: در ارتباط با موضوع فلسطین آمریکا در چند دهه گذشته بخشی از مشکل بوده نه بخشی از راه حل و در جنگ اخیر غزه هم دولت آمریکا عملا بخشی از این جنگ بوده و بلکه تمام این جنگ، اگر نبود دولت آمریکا معتقدیم این جنگ اتفاق نمی افتد چرا که توان اثرگذاری بر رژیم صهیونیستی را داشت که این جنگ و کشتار علیه مردم بی دفاع غزه اتفاق نیافتد.

وی گفت: آمریکا در مجامع بین‌المللی از رژیم صهیونیستی حمایت کرده، بنابراین بزرگترین کمک آمریکا به مساله فلسطین برداشتن حمایت‌های بی بدیلش از رژیم صهیونیستی است. طرح‌های آمریکا در این خصوص هیچ کدام واقع بینانه و مبتنی بر عدالت و انصاف نبوده و هیچ گاه به منطقه و فلسطین کمکی نکرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: آمریکا در این ۵۰ روز نتوانسته اهداف نظامی خود را تامین کند و آنچه که از دلایل و شواهد نشان بر می‌آید این است که رژیم صهیونیستی تمایل به ادامه ماجراجویی دارد و جامعه جهانی باید جلوگیری کند.

کنعانی افزود: دولت آمریکا مایل است که آنچه در جنگ علیه غزه محقق نکرده از طریق شورای امنیت و در مسیر سیاسی محقق کنند. ملت فلسطین اجازه تحقق اهداف نامشروع را به هیچ طرفی نخواهد داد و سرنوشت فلسطین بدست مردم آن رقم خواهد خورد.

 وی تصریح کرد: مردم فلسطین حق دارند نسبت به آینده خود تصمیم بگیرند و بهتر است دولت آمریکا از گذشته تجربه کسب کند و اگر می‌خواهد کمکی کند باید واقع گرایانه راهکار ارائه دهد.

پاسخی به بیانیه ضدایرانی اروپا

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص بیانیه سه کشور اروپایی و طرح برخی اتهامات علیه ایران، تصریح کرد: پاسخ این مساله توسط نمایندگی ایران در وین داده شده و در این بیانیه مواضع ایران دیده شده است. بندهای مندرج در برجام مبتنی بر تعهدات متقابل است و از همه اعضا میخواهد که به طور یکسان به تعهدات خود عمل کنند.

وی ادامه داد: عمل متقابل به تعهدات یک اصل در توافقات بین‌المللی است و نکته بعدی اینکه فعالیت‌های هسته‌ای ایران و به خصوص غنی سازی کاملا صلح آمیز است و در راستای حقوق ایران بر اساس «ان پی تی »است و فعالیت‌های صلح آمیز هسته ای ایران همواره نزد نظارت پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار داد.

کنعانی افزود: ایران به همه تعهدات خود در قالب برجام عمل کرده اما برخی طوری رفتار می‌کنند که گویی ایران با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ از برجام خارج شده است و مشخص است که انگیزه‌های سیاسی برای بیان این مواضع وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: برخی طرف‌های تعمدا تعهدات داوطلبانه را با تعهدات قانونی مخلوط می‌کنند و تلاش می‌کنند با پنهان کردن برخی واقعیات اتهاماتی علیه ایران وارد کنند. برجام دارای ضمیمه‌هایی است که باید همه طرف‌ها به آن تعهدات پایبند باشند.

وی بیان داشت: همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت شعاع اظهارات برخی طرف‌ها قرار نمی‌گیرد و همکاری دو طرف بر اساس توافق امضا شده میان یکدیگر ادامه پیدا خواد کرد. مسیر مذاکرات و گفت‌وگوهای دیپلماتیک در بحث مذاکرات برجامی باز است و ایران برای انجام مذاکرات برای بازگشت متعهدانه همه طرف های برجامی به توافق محدودیتی ندارد.

ایران خواهان پایان جنگ علیه غزه است

کنعانی در خصوص تداوم آتش بس در غزه و تلاش‌های ایران در این خصوص بیان داشت: با مقامات قطر در سفر اخیر وزیر خارجه موضوع آتش بس را مورد گفت وگو قرار دادیم و یکی از اهداف اساسی ما این است که آتش بس موجود شکل پایدار به خود بگیرد و تجاوزات رژیم صهیونیستی تکرار نشود.

وی افزود: رژیم صهیونیستی نشان داده که نسبت به عبور از قوانین و حقوق بین الملل از هیچ کوششی فروگذار نمیکند و پاسخگوی آن هم نیست. ما خواهان پایان این جنگ هستیم و رایزنی‌های خود را در سطح عالی، در سطح آقای رئیس جمهور و وزیر امور خارجه با سایر مقامات کشورهای مختلف و دبیرکل سازمان ملل ادامه می‌دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: رژیم صهیونیستی به نطر می‌رسد باتوجه به اینکه هیچ دستاوردی نداشته مایل است که این جنگ را ادامه داد و آمریکا هم اراده‌ای برای متوقف کردن رژیم صهیونیستی ندارد.کنعانی بیان داشت: بر اساس اطلاعاتی که داریم دولت قطر تلاش‌های جدی را در خصوص آتش بس در حال انجام دادن است و امیدواریم که آتش بس کنونی پایدار باشد.

نقش دولت آمریکا در منطقه در راستای حمایت از رژیم صهیونیستی است

وی گفت: نقش دولت آمریکا در منطقه همواره کمک کننده به بی ثباتی و ناامنی بوده و حضور ناوگان آمریکا در منطقه هم در راستای استمرار حمایت از رژیم صهیونیستی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ایران به امنیت و ثبات در منطقه متعهد بوده و همواره نقش مثبتی را در این خصوص ایفا کرده است. افکار عمومی جهان دیگر فریب برخی اظهارات فرافکنانه و اتهامات واهی آمریکا علیه ایران را نخواهد خورد.

کنعانی در خصوص هدف قرار گرفتن برخی پایگاه‌های آمریکا در منطقه توسط گروه‌های مقاومت اظهارداشت: ما بارها اعلام کردیم که در این ارتباط نقشی نداریم و این اقدامات واکنش طبیعی مردم و گروه‌های مقاومت به نقش غیرسازنده و غیرقانونی آمریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی و البته واکنشی طبیعی به حضور غیرقانونی در خاک برخی کشورهای منطقه از جمله سوریه است و آمریکا باید مسئولیت اقدامات خود را در منطقه بپذیرد.

با آتش بس سیل جمعیت به شمال غزه آمد

وی در خصوص ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه نیز، گفت: ارسال کمک‌های بشردوستانه از ابتدای شروع جنگ مورد توجه و پیگیری‌ ایران بوده و تلاش‌های زیادی را در سطوح محتلف انجام دادیم. در چارجوب توافق آتش بس انسان‌دوستانه توافقاتی شده که چه تعداد کامیون روزانه به غزه انتقال داده شود و بدیهی است که انتظار ایران و همه کشورهای حامی فلسطین این است که امکان ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به صورت نامحدود باشد.

 سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: میزان کامیون‌های وارد شده به غزه در مقابل نیازی که وجود دارد به مثابه قطره در برابر دریا است. غزه در ۱۶ سال گذشته یک زندان بزرگ بدون سقف بوده و بدیهی است که تلاش‌های ما در این زمینه با مقامات ذی ربط صلیب سرخ جهانی و مصر در حال انجام است و باید دید در عرصه عمل چه میزان می‌توان به نتیجه این تلاش‌ها امیدوار بود.

کنعانی افزود: رژیم صهیونیستی جز در برابر زور تمکین نخواهد کرد و هنوز فشارهای بین المللی برای بازگشایی مسیرهای ارسال کمک‌های بشردوستانه کافی نبوده و این مطالبه جدی از جامعه جهانی تا زمانیکه این اتفاق بیافتد ادامه دارد.

اسرائیل نتوانست به اهداف خود درنابودی حماس محقق کند

 وی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی نتوانست اهداف و اظهارات اولیه خود از جلمه نابودی حماس را محقق کند و نهایتاً مجبور به توافق با طرفی شد که قصد نابود کردن آن را داشت که این نیز بیانگر شکست آن رژیم و عدم دستیابی به هیچ یک از اهداف اعلامی مد نطر خود شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: پس از شروع آتش بس ۴ روزه دیدیم که سیل جمعیت از جنوب به شمال غزه آمدند و به تهدیدات رژیم صهیونسیتی توجهی نکردند که این نیز بیانگر استمرار روحیه مقاومت در میان مردم غزه است. میدانی که رژیم صهیونیستی در این مدت تجربه کرد نشان داد که این میدان برای آنها آسان نبوده و نخواهد بود.

سفر رئیسی به ترکیه / ترکیه نقش مهمی در موضوع فلسطین دارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر آیت‌الله رئیسی به ترکیه نیز خاطرنشان کرد: این سفر در زمان خودش توسط جهات ذیربط و نهاد ریاست جمهوری اطلاع رسانی خواهد شد.

خبرنگار رسانه ترکیه درباره همکاری ایران و ترکیه در آزادی اسرای غیرنظامی در دست حماس هم اظهار داشت: مبتنی بر درخواستی که برخی از کشورها از جمله تایلند از ایران داشتند و در گفت‌وگوهای وزرای خارجه به صورت تلفنی و حضوری در زمان دو وزیر خارجه در دوحه انجام شد و درخواست‌هایی که دیگر مقامات تایلند داشتند این موضوع مورد پیگیری ایران قرار گرفت و در همان چارچوب و نگاه انساندوستانه حماس تعدادی از شهروندان تایلندی هم از بازداشت نیروهای حماس آزاد شدند و این تلاش‌ها ادامه خواهد یافت. موضوع فلسطین از موضوعات مهم مورد توجه ایران با کشورهای دیگر از جمله ترکیه است. ترکیه نقش مهمی در موضوع فلسطین دارد و می‌تواند نقش‌های موثری را ایفا کند.

کسی حق ندارد و نمی‌تواند برای ملت فلسطین تعیین تکلیف کند

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره رضایت برخی سران کشورهای منطقه درباره حضور صلحبانان، نیروهای ناتو و ارتش آمریکا در غزه گفت: کسی حق ندارد و نمی‌تواند برای ملت فلسطین تعیین تکلیف کند. راهکارهای سیاسی غیرعادلانه و یکجانبه طرفدارانه از رژیم صهیونیستی در سالیان گذشته توسط برخی کشورها از جمله آمریکا و برخی طرف‌های اروپایی به عنوان راه‌حل مطرح شد و نشان داد راه‌حل نبوده بلکه طرحی برای استمرار بحران بوده است و نتیجه آن را شاهدیم.

وی گفت: ایران این گونه طرح‌ها و ایده‌ها را راه‌حل نمی‌داند و این‌ها طرح‌هایی برای استمرار بحران است. این ملت فلسطین هستند که حق دارند راجع به سرنوشت خود تصمیم بگیرند. ایران راهکار دموکراتیک برای بحران فلسطین پیشنهاد کرده است.

تهدیدی بالای سر ایران نیست

بحث مکانیسم ماشه نیز از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مطرح شد و کنعانی در این خصوص اظهار داشت: تهدیدی بالای سر ایران نیست و ایران نشان داده کشور تهدیدپذیری نیست و به اندازه کافی اقتدار دارد که در حوزه سیاسی و منطق حقوقی و بین‌المللی و هم حوزه نظامی است. ایران منطق تهدید را نپذیرفته و نخواهد پذیرفت.

وی در پاسخ به سؤالی درباره دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه برای حضور در اقتصاد دریا محور و کریدورهای دریایی نیز بیان کرد: این یک پروژه ملی تلقی می‌شود. نگاه راهبردی مقام معظم رهبری مورد توجه و اهتمام دولت خواهد بود و تحقق این ایده و نگاه به عنوان رویکرد راهبردی نیازمند طراحی راهبردی توسط همه دستگاه‌های دولتی است و آنچه مربوط به دستگاه دیپلماسی باشد آن را انجام خواهد داد. دولت ایران این موضوع را مورد توجه قرار داده و خواهد داد.

حملات  مقاومت به پایگاه‌های آمریکا ارتباطی به ایران ندارد

کنعانی در پاسخ به سؤالی اظهار داشت: ایران همواره از روند سیاسی داخلی عراق حمایت کرده و می‌کند و این بخشی از دموکراسی و مردمسالاری در داخل عراق است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی گفت: اطلاعاتی داریم که دولت آمریکا از پایگاه‌های نظامی منطقه‌ای خود برای کمک رسانی نظامی و ارسال تجهیزات و تسلیحات برای رژیم صهیونیستی به صورت مستمر استفاده می‌کند. این اطلاعات توسط جهات ذیربط ایران داده شده و اطلاعات لازم به آنهایی که نیاز بود منتقل شد و این امر پنهانی نیست.

وی گفت که حملات گروه‌های مقاومت به پایگاه‌های آمریکا ارتباطی به ایران ندارد.

این دیپلمات ارشد ایرانی افزود: بازگشت رژیم صهیونیستی به رویکرد نظامی بدون واکنش نخواهد بود و گروه‌های مقاومت در منطقه نشان دادند دست بسته نمی‌مانند و در حمایت از مردم فلسطین تردید نخواهند کرد. این هشدار به دولت آمریکا داده شده و علنی هم ما این موضوع را اعلام کردیم.

حمایت ایران از تشکیل دولت فراگیر در افغانستان

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تحولات افغانستان هم گفت: فارغ از تحولات مربوط به نشست‌ها و سطح حضور ایران، ما یک اصل اساسی داریم، ما به دنبال کمک به ثبات و امنیت در افغانستان برای زندگی توام با آرامش مردم افغانستان هستیم.

وی افزود: ما امنیت افغانستان را امنیت ایران قلمداد می کنیم و در همین چارچوب معتقد به مفید بودن سازوکارهای منطقه‌ای برای تحکیم صلح و ثبات در افغانستان هستیم و اینکه دولتی شکل بگیرد که نماینده همه مردم افغانستان باشد.

کنعانی تصریح کرد: تمامی تحرکات دیپلماتیک ایران هم در همین چارچوب تعریف شده است و اگر با طالبان مذاکره می کنیم، دیدگاهای خود را بیان می کنیم. ما به ملت افغانستان متعهد هستیم و معتقدیم همه باید به شکل گیری یک دولت فراگیر کمک کنند.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی گفت که روابط با آذربایجان خوشبختانه در مسیر خوبی قرار دارد. گفت‌وگوهای سیاسی و همکاری‌های اقتصادی و همکاری‌های نیروهای نظامی و ... رو به جلو و پیشرفت و رضایت بخش است و خوشبین هستیم این همکار‌‌ی‌ها ادامه یابد و این اراده جدی وجود دارد.

توقیف یک کشتی صهیونیستی توسط یمن و حمله پهپادی به یک کشتی دیگر

سخنگوی وزارت خارجه درباره توقیف یک کشتی صهیونیستی توسط یمن و حمله پهپادی به یک کشتی دیگر توسط انصارالله یمن و مرتبط خواندن آن به ایران اظهار داشت: طرفی که اقدام کرده اعلام کرده و مسؤولیت آن را پذیرفته و من چه توضیحی بدهم؟ این موضوع ارتباطی با ایران ندارد.

اتهامات مجدد رئیس جمهور اوکراین درباره ایران

کنعانی درباره اتهامات مجدد زلنسکی رئیس جمهور اوکراین درباره ایران و موضوع ارسال پهپادها به روسیه برای استفاده در جنگ گفت: موضع روشنی در ارتباط با بحران اوکراین داریم. نباید اجازه دهیم که فضاسازی‌های رسانه‌ای بر مواضع رسمی و سیاسی مقامات دولت اوکراین تاثیر بگذارند و روابط ایران و اوکراین را بیش از این متاثر کنند. بارها گفته‌ایم روابط نظامی ما با روسیه در حوزه‌های مختلف نظامی سیاسی و اقتصادی در چارچوب منافع دو کشور و همکاری‌های متعارف و شناختاه شده و به زیان هیچ کشوری هم نیست.

این دیپلمات ارشد ایرانی با بیان اینکه اوکراین و برخی کشورهای غربی با تکرار برخی ادعاها به دنبال منافع خاص خود هستند، اظهار داشت: جای تاسف دارد مقامات اوکراین با طرح این ادعاها به دنبال اهداف سیاسی و جذب هر چه بیشتر کمک‌های مالی و تسلیحاتی و نظامی از کشورهای غربی هستند.  از ابتدا و از زمان آغاز جنگ در اوکراین به صراحت اعلام کردیم مخالف جنگ و کشته شدن و آوارگی انسان‌ها و از بین بردن زیرساخته‌ها هستیم و اینکه خواستار توقف جنگ هستیم. این را بارها به مقامات اوکراین اعلام کردیم و علاقه‌‌مندیم روابط دوستانه با اوکراین و روسیه حفظ و تقویت شود و روابط نظامی ایران با روسیه به معنای تقابل با اوکراین نیست و از همکاری‌ها با روسیه در زمینه‌های مختلف به قبل از جنگ برمی‌گردد.

برای جنگ پهپادی به روسیه نفرستادیم

کنعانی تصریح کرد: در بحث پهپادها به صراحت اعلام کردیم ما پهپادی را به روسیه برای استفاده در جنگ نفرستادیم و ادعاها در این باره را بارها قاطعانه و صریح رد کردیم. مواضع ما روشن است.

حمله مسلحانه به سه دانشجوی فلسطینی تبار در آمریکا

وی درباره حمله مسلحانه به سه دانشجوی فلسطینی تبار در یکی از ایالت‌های آمریکا گفت: چنین اتفاقی رخ داده و اخبار نگران کننده‌ای منتشر شده است. این اقدام تکان دهنده‌ و ناظر بر وجود ریشه‌ها و زمینه‌های افراط گرایانه در داخل آمریکاست. این جنایات باید محل توجه و پیگیری و رسیدگی فوری و جدی مقامات دولت آمریکا قرار بگیرد و روشنگری لازم را انجام دهند.

کدخبر: 949931 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟