سخنگوی شورای نگهبان: قانون اساسی نیاز به تبیین و ترویج دارد

مراسم بزرگداشت سالروز تصویب قانون اساسی عصر روزشنبه ( 11 آذر) در پژوهشکده شورای نگهبان با حضور شخصیت‌های حقوقی، سیاسی و فرهنگی برگزار شد.

کدخدایی: پژوهشکده شورای نگهبان تلاش ‌می‌کند مردم را با قانون اساسی آشنا کند

عباسعلی کدخدایی عضو حقوقدان شورای نگهبان و رئیس پژوهشکده این شورا در این مراسم با بیان اینکه «قانون اساسی به عنوان یک سند مهم در کشور ما و به عنوان یک سند مترقی در بین قوانین اساسی کشورهای مختلف مطرح است»، اظهار کرد: پژوهشکده شورای نگهبان درصدد است تا در کنار وظایفی که برای این پژوهشکده در نظر گرفته شده است، در بخش ترویج قانون اساسی، حقوق اساسی و حقوق عمومی گامی اساسی بردارد.

وی با اشاره به حوزه‌های مختلف فعالیت پژوهشکده شورای نگهبان، گفت: در پژوهشکده بخشی از وظایف ما ارائه بررسی‌های کارشناسی به اعضای شورای نگهبان است. در بخش پژوهشی که دوستان جوان و متخصص در آن فعال هستند نیز در حوزه تبیین مبانی نظام جمهوری اسلامی ایران و تبیین قانون اساسی و ترویج قانون اساسی در تلاش هستند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با انتقاد از عدم ترویج قانون اساسی در کشور طی سال‌های متعدد، تأکید کرد: با وجود اهمیت زیاد قانون اساسی، متأسفانه همه ما در ترویج قانون اساسی تلاش‌های مؤثری نداشته‌ایم و در این جهت نیز مقصریم؛ در این زمینه تلاش‌هایی شده است اما حق مطلب ادا نشده و ما در حوزه ترویج قانون اساسی، حقوق اساسی و ترویج حقوق عمومی به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم.

کدخدایی با اشاره به برگزاری جلسات شبیه‌سازی فعالیت‌های شورای نگهبان در پژوهشکده شورای نگهبان، گفت: امروزه شبیه‌سازی در غالب کشورها برای ترویج مباحث مربوط به آن موضوع یا مربوط به آن مرجع اهمیت به‌سزایی دارد و در دانشگاه‌ها این موضوع به‌صورت جدی پیگیری می‌شود؛ ما نیز در پژوهشکده شورای نگهبان تلاش کردیم این موضوع را پیاده‌سازی کنیم، این موضوع بسیار مهمی بود که با استقبال خوبی مواجه شد.

وی ادامه داد: بخش دیگری از فعالیت‌هایی مغفول، این بود که مباحث قانون اساسی رواجی در کشور نداشته است و به جز اوایل انقلاب که طرح مباحث مربوط به قانون اساسی خیلی رایج بود، کمتر به موضوع ترویح قانون اساسی پرداخته شده است؛ خوشبختانه در پژوهشکده شورای نگهبان در این زمینه برنامه‌ریزی‌هایی شده است و مقرر شده برخی از متون حقوق اساسی و قانون اساسی به صورت صوتی در اختیار مردم قرار گیرد.

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان در پایان، به برنامه‌های این مجموعه جهت ترویج قانون اساسی برای کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت:  یکی از مسائلی که در کشورهای دیگر به خوبی از آن استفاده نشده، ترویج مباحث نظام سیاسی و قانون اساسی برای کودکان است و ما در این زمینه متأسفانه کار چندانی نکردیم؛ یکی از برنامه‌های پژوهشکده ترویج مباحث در حوزه کودکان و نوجوانان است.

آیت‌الله کعبی: ادعاها و عمل غربی‌ها در حوزه حقوق بشر متناقض است

آیت‌الله عباس کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری در این مراسم با بیان اینکه  قانون اساسی ما محصول فقه اهل بیت است ، اظهار کرد: از آغاز عصر غیبت حضرت ولی‌عصر (عج) تاکنون تنها جایی که فقه اهل بیت (ع) ساز و کار حقوقی پیدا کرد و در قالب یک سند معتبر حقوقی تبیین شد، در دوران جمهوری اسلامی ایران بوده است؛ قانون اساسی ما هم به مسأله دین در دوران معاصر و هم نسبت به رأی، مشارکت و حضور مردم که در انتخابات تجلی می‌یابد، توجه دارد.

وی همچنین به تمایزات قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با قوانین اساسی برخی کشورهای غربی اشاره کرد و گفت: قانون اساسی ما دارای ویژگی‌هایی است که از جمله آن‌ها می‌توان به تفاوت در زمینه حقوق بشر از دیدگاه اسلام و غرب اشاره کرد؛ رعایت حقوق متقابل دولت و ملت در منظومه حقوق بشر اسلامی بزرگترین فریضه الهی محسوب می‌شود و به عنوان یک امر مقدس شاخصه‌ دینداری در اسلام رعایت حق‌الله، حق‌الناس عمومی و حق‌الناس فردی است؛ بنابراین حقوق بشر با نگاه دینی قداست و ضمانت اجرایی خاصی پیدا می‌کند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد:  رعایت حقوق متقابل دولت و ملت عامل انسجام‌بخشی، پیشرفت و تحقق عدالت است و سامان‌بخشی به منظومه حقوق بشر در اسلام، منجر به ارزش‌گذاری برای حق و برپا شدن روش‌های دین و و آشکار شدن عدالت می‌شود.

آیت‌الله کعبی با بیان اینکه یکی از مشکلات حقوق بشر غربی این است که دچار تناقض هستند و ادعاها و عمل‌شان متناقض است، عنوان کرد: آنچه که امروز در غزه مشاهده می‌کنیم، ناشی از این تناقضات در عرصه حقوقی بشر است. علم بدون ایمان نه تنها تضمین‌کننده حقوق نمی‌شود، بلکه منجر به جنایت نیز می‌شود؛ ایمان منهای علم نیز عقب‌ماندگی را به همراه دارد، اما  ارمغان عقلانیت و معنویت، علم و ایمان و عدالت و آزادی، حقوق بشر واقعی است.

وی تأکید کرد: منظومه حقوق بشر و حقوق ملت در اسلام  یک منظومه سه ضلعی متشکل از حق‌الله، حق‌الناس عمومی و حق‌الناس فردی است که میان آن‌ها ارتباطی منطقی و منظومه‌ای میان آن‌ها برقرار است.

 آیت‌الله کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنرانی خود با تقدیر از اقدامات انجام شده در پژوهشکده شورای نگهبان، گفت: آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی سنگ بنای کار تحقیقی در شورای نگهبان را گذاشت و من افتخار داشتم که جزو آن گروه بودم، بعدها این کار با عناوین مختلفی ادامه داشت تا اینکه پژوهشکده شورای نگهبان تأسیس و روند تکاملی آن طی شد تا جایی که این پژوهشکده امروز در زمینه کادرسازی برای انقلاب اسلامی در عرصه حقوقی یکی از مجموعه‌های موفق و کم‌نظیر است. کارهای پژوهشی، آموزشی و ترویجی این پژوهشکده ستودنی و پژوهشکده مباحث خوبی را سامان داده است.

طحان نظیف: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیاز به تبیین و ترویج دارد

همچنین هادی طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان در سخنانی کوتاه در این مراسم، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت: همچنان قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیاز به تبیین و ترویج دارد و خیلی بیشتر باید در این زمینه تلاش کنیم و ان‌شاءالله هر ایرانی به قانون اساسی خودش افتخار کند.

وی همچنین اظهار کرد: از زحمات عزیزان‌مان در پژوهشکده شورا تشکر می‌کنم، چراکه در سال‌های گذشته در جهت ترویج قانون اساسی اقدامات خوبی را انجام داده‌اند.

در این مراسم کتاب تحلیل مبانی نظام جمهوری اسلامی ایران اثر آیت‌الله عباس‌کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری، همچنین از اثر فاخر کتاب صوتی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که با همت مجموعه رسانه‌ای ایران‌صدا و پژوهشکده شورای نگهبان و با صدای گوینده نامدار کشور، بهروز رضوی روایت شده است و کتاب محشای قانون اساسی با صدای گویندگان توانمند کشور، سیدحسین حسینی و سودابه آقاجانیان رونمایی شد.

کدخبر: 951700 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟