کدخدایی : پیدایش دولت نامشروع اسرائیل یک انحراف تاریخی است

به گزارش رکنا از همایش " طوفان الاقصی و غزه؛ روایت‌ها و واقعیت‌ها"، عباسعلی کدخدایی ، رئیس پژوهشکده شورای نگهبان امروز( دوشنبه ) در افتتاحیه همایش بین‌المللی"طوفان الاقصی و غزه؛ روایت‌ها و واقعیت‌ها"   ضمن تسلیت ایام فاطمیه، اظهار کرد: حوادث غزه و جنایات رژیم صهیونیستی که در حال ارتکاب است، ابعاد مختلفی داشت و در این نوع نشست‌ها این ابعاد از زوایای گوناگون مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان بیان کرد: یک بحث حقوقی در خصوص شروع این اقدامات مطرح است و نکته دوم در خصوص توصیف جنایات از نگاه  حقوق بین‌الملل و  قواعد بشری است. رژیم صهیونیستی در ابتدای پیدایش خود متعارف نبود و با اعلام غیرقانونی یک دولت نامشروع شکل گرفت و جنایات از همان زمان شروع شد.

کدخدایی پیداش دولت نامشروع اسرائیل را یک انحراف تاریخی خواند و اظهار کرد: بر خلاف قواعد بین‌المللی رژیم صهیونیستی با یک تصرف غاصبانه و جنایت‌آمیز شروع شده است؛ غصب زمین و قتل و عام مردم فلسطین در منطقه و شهرک‌سازی در مناطق فلسطینی نقض سیستماتیک قوانین بین‌المللی است.

عضو حقوقدان شورای نگهبان بیان کرد: با تحولاتی که در سرزمین فلسطین به وجود آمد، از ابتدای این تجاوز به خاک فلسطین گروه‌های مقاومت شکل گرفت، اما روند تصرف به کرانه باختری و سایر نقاط سرایت کرد و با این اقدامات از اجرای حق تعیین سرنوشت مردم جلوگیری شد.

به گفته وی، کوچ اجباری مردم فلسطین بخشی دیگر از تصرف غیرقانونی سرزمین است که طی این کوچ اجباری حدود ۷ میلیون فلسطینی در کشورهای دیگر آواره شدند.

کدخدایی بیان کرد: شهرک‌سازی در سرزمین فلسطین به صورت غیرقانونی انجام می‌شود و در کنار آن با ساخت دیوار حائل بخشی دیگر از خاک فلسطین و سرزمین‌های متعلق به مسلمانان را تصرف کردند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان ادامه داد: رژیم صهیونیستی یک رژیم نژادپرست است، در اسناد بین‌المللی این موضوع نیز عنوان شد، اما بعدها برای ادامه مذاکرات در خصوص کرانه باختری این عنوان برداشته شد، اما به حق قانونی مردم برای دفاع اشاره شده است، اقداماتی که مردم غزه در یک ماه اخیر انجام دادند، اقدام مشروعی است که مورد تایید است.

وی افزود: رژیم صهیونیستی بر خلاف تمام قوانین بین‌المللی در حملات نظامی به فلسطین به اصل تفکیک نظامیان از غیرنظامیان توجهی نکرد و در جریان حملات خود جمعی از زنان و کودکان را با بمب‌های غیرمتعارف به شهادت رساند.

کدخدایی بیان کرد: مقام معظم رهبری تعبیر مناسبی از جنایات رژیم صهیونیستی داشت، ایشان فرمودند وقتی در بازی نمی‌توانند حریف را مغلوب کنند، به تماشاچیان حمله می‌کنند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان تصریح کرد: بسیاری از قوانین که رژیم اسرائیل به آن بی‌توجه است، توسط شرکای غربی خود تنظیم شده است، بحث حمایت این کشورها در کمک‌های نظامی برای کشتار مردم فلسطین نیز مطرح است. کشورهای حامی رژیم اسرائیل همدست این رژیم نامشروع در جنایات صورت‌گرفته هستند.

وی افزود: اصل اشغال سرزمین‌های فلسطین یک عمل نامشروع بوده است، دفاع فلسطین مشروع است و جنایت‌هایی که در مخاصمه مسلحانه صورت گرفته، نیازمند پیگیری مراجع بین‌المللی برای محاکمه سران جنایتکار رژیم صهیونیستی است.

کدخبر: 950001 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟