۳۲ میلیارد دلار خسارت کرسنت علیه شرکت نفت ایران صفر شد

« محمد دهقان » در نشستی با عنوان «پیشگامان رهایی» که در محل دانشگاه امیرکبیر به دعوت از بسیج دانسجویی برگزار شد، اظهار کرد: حضرت امام(ره) پیش آغاز جنگ تحمیلی دستور تشکیل بسیج را دادند و بعد از جنگ هم بسیج دانشجویی و طلبه را تشکیل دادند که یکی از برکات انقلاب اسلامی، تشکیل بسیج و بسیج دانشجویی بود.

بسیج جهان اسلام، فقط مختص به شیعه نیست

وی تصریح کرد: امام خمینی(ره) به این موضوع تاکید داشتند که بسیج جهان اسلام، فقط مختص به شیعه نیست بلکه همه مسلمانان را در بر می‌گیرد؛ این بسیج سبب ذلت رژیم صهیونیستی شد و این بسیج، قدرت خود را در عراق و سوریه نشان داد که به رغم اینکه همه کشورهای غربی به دنبال‌گرفتن این سرزمین‌ها بودند، اما در نهایت شکست خوردند.

دهقان با اشاره به حوادث اخیر در غزه گفت: کشورهای دیگر نسبت به رژیم صهیونیستی، همیشه موضع آرامی در پی گرفتند و بیشتر مدارا کردند اما جمهوری اسلامی ایران و امامین انقلاب، از همان ابتدا رژیم صهیونیستی را رژیمی جنایتکار و کودک‌کش عنوان کردند که با اشغالگری، سرزمین فلسطینیان را تصاحب کرده است.

وی ادامه داد: یکی از مسئولان گذشته کشور مدعی بود چرا وقتی فلسطین و رژیم صهیونیستی حاضر به سازش هستند، ما در این خصوص دخالت می کنیم اما امام(ره) تاکید داشتند که این رژیم، جعلی و کودک‌کش است و امروز این کودک‌کشی در غزه عیان شد.

دهقان با اشاره به قراداد کرسنت که در دولت هشتم به امضاء رسید و دولت نهم و دهم به دلیل فسادآمیز بودن آن را اجرا نکرد، یادآور شد: شرکت کرسنت از جمهوری اسلامی ایران به دلیل عدم اجرای آن، خسارت عدم النفع را مطالبه کرد و در سال ۹۳ شرکت نفت درباره مسئولیت در این قرارداد محکوم شد.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور ادامه داد: برای این موضوع، دو هیات داوری تشکیل شد که یکی برای خسارت ناشی از سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ و دومی نیز هیات داوری برای خسارت از ۲۰۱۴ تا ۲۰۳۰ بود؛ چراکه طبق این قرارداد باید تا ۲۰۳۰ از گاز استخراجی ایران استفاده می‌کردند؛ بر همین اساس دولت قبلی از سال ۹۳ تا ۱۴۰۰  این موضوع را مدیریت کرد، اما در اواخر دولت آقای روحانی، حکم محکومیت صادر شد که طبق آن، ۲ میلیارد و ۴۲۹ میلیون دلار خسارت برای این ۹ سال علیه شرکت نفت ایران صادر شد.

دهقان با اشاره به کرسنت ۲ گفت: در این بخش، طرف مقابل تقاضا کرده بود که ۳۲ میلیارد دلار خسارت علیه شرکت نفت ایران مصوب شود که پیگیری حقوقی آن به دولت سیزدهم رسید؛ بر همین اساس در ۲ سال گذشته و با کار سنگین حقوقی و غیر حقوقی انجام شده، رقم پرونده را به صفر رساندیم و فعلا کل پرونده فروپاشیده است.

کدخبر: 949232 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟