زلنسکی خواستار تشدید تحریم‌ های کشورهای اروپایی علیه ایران شد

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین در نشستی با وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا که روز گذشته برای نشان دادن حمایت از اوکراین به کی‌یف، پایتخت این کشور سفر کردند با تکرار ادعاهایش مبنی بر «حمایت نظامی ایران از روسیه از طریق عرضه پهپادهای جنگی» به آن برای استفاده در جنگ اوکراین، گفت: گسترش تحریم‌ها علیه ایران در زمینه صنایع حساس، از جمله واردات تجهیزات و مواد شیمیایی حائز اهمیت است.

وی ادعا کرد: هر پهپاد جنگی ایرانی که به شهرهای اروپایی در اوکراین اصابت می‌کند، دلیلی برای اعمال فشار تحریم‌ها است.

زلنسکی همچنین ادعای انتقال دارایی‌های مسدودشده روسیه در اثر تحریم‌های غرب را به عنوان دلیل دیگری برای ارائه این درخواست مطرح کرد.

اظهارات زلنسکی در حالی مطرح می‌شود که ایران با رد ادعاهای آمریکا و متحدان آن مبنی بر عرضه این پهپادها به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، همکاری‌های نظامی ایران و روسیه را در چارچوب روابط دفاعی دو کشور و بی‌ارتباط به جنگ اوکراین دانسته است. ایران در عین حال، با تاکید بر این که جنگ را راهکار مناسبی برای حل مناقشه میان کی‌یف و مسکو نمی‌داند، اعلام کرده است که برخلاف مداخله‌جویی‌های غرب، از هیچ یک از طرفین این جنگ حمایت نمی‌کند و آماده میانجیگری برای رسیدن به راهکاری دیپلماتیک برای حل‌وفصل این مسئله است.

دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین در نشستی با وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا، ۲ اکتبر در کی‌یف

روسیه نیز با رد این ادعا گفته است، برخلاف اوکراین که در میدان به کمک‌های نظامی شرکا و متحدان غرب خود وابسته است، مسکو از تسلیحات ساخت صنایع داخلی در جنگ اوکراین استفاده می‌کند.

با این وجود، کشورهای اتحادیه اروپا پیش از این با استناد به همین ادعا تحریم‌های متعددی را علیه سپاه پاسداران و صنایع پهپادی ایران اعمال کرده‌اند.

ادعای زلنسکی درباره دریافت حمایت‌های نظامی مسکو از کشورهایی مانند ایران و کره شمالی در حالی است که کشورهای غربی از زمان آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ به اوکراین کمک‌های نظامی ارائه کرده‌اند. این کمک‌ها از مهمات توپخانه‌ای و آموزش نظامیان در سال ۲۰۲۲ به تسلیحات سنگین‌تری از جمله تانک‌ها، در همان سال و در سال ۲۰۲۳ رسید. کرملین بارها درباره تداوم کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین هشدار داده است.

روز گذشته نیز وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در سفری سرزده به پایتخت اوکراین رفتند و قرار بود با دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه این کشور دیداری غیررسمی داشته باشند. آن‌ها همچنین قرار بود با زلنسکی دیدار کنند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست وزرای امور خارجه اوکراین و اتحادیه اروپا، ۲ اکتبر در کی‌یف

وبگاه خبری یورو اکتیو گزارش داده بود که ‌ پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا، نشان دادن حمایت از اوکراین در مرحله مهمی از ضد حملات این کشور علیه روسیه و بررسی دقیق برخی اقدامات مهم، مانند کمک نظامی و سخت‌تر کردن تحریم‌ها در دستورکار گفت‌‎وگوهای وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا و اوکراین قرار داشته است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از این دیدار در کی‌یف و در جمع خبرنگاران گفت: «حمایت ما به چگونگی پیش رفتن جنگ در روزها و هفته‌های آتی بستگی ندارد.»

بورل ادامه داد: «باید دید که در آمریکا چه اتفاقی می‌افتد، اما ما از طرف خودمان به حمایت و افزایش حمایت‌مان ادامه خواهیم داد.»

این دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا ادامه داد: ما باید حمایت دائمی و بنیادین ارائه کنیم؛ چراکه با تهدیدی علیه موجودیت اروپا مواجه هستیم.

منبع: ایسنا

کدخبر: 933776 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟