هواپیماهای فرامنطقه‌ای را 24 ساعته در رصد داریم/ عملیات دستگیری عبدالمالک ریگی با مشارکت پدافند هوایی ارتش

امیر سرتیپ دوم عباس عظیمی درباره عملیات های پدافند هوایی اظهار کرد :  ماموریت پدافند هوایی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و پیش از آغاز جنگ تحمیلی ، ماموریت محدودی بود یعنی پدافند هوایی ماموریت داشت از آسمان فرودگاه‌های کشور و پایگاه‌های شکاری نیروی هوایی حفظ و حراست کند. اما، با شروع جنگ تحمیلی شاهد بمباران و موشک‌باران ناجوانمردانه‌ از طریق هواپیماهای رژیم بعثی علیه شهرهای بزرگ، فرودگاه‌ها، سدها، پالایشگاه‌ها، مراکز حساس و حیاتی خود بودیم. به همین دلیل، پدافند هوایی ماموریت یافت تا سامانه‌های پدافندی خود را در پیرامون این مراکز مستقر و از آسمان این مراکز حفظ و حراست کند.

علاوه بر از آن، در جبهه‌ها برای پشتیبانی از عملیات‌های سطحی و دریایی رزمندگان اسلام حضور پیداکرد. به همین دلیل، ماموریت پدافند هوایی بسیار گسترده شده بود،‌ اما با دلاورمردی‌ها، ابتکارات، خلاقیت‌ها و با تاکتیک‌های مختلف توانست از عهده ماموریت‌های خود در طول هشت سال دفاع مقدس با سرافرازی بیرون بیاید.

اگر بخواهیم مصداق آن را عنوان کنیم، ما در طول هشت سال دفاع مقدس به خاطر ناامن بودن فضای جمهوری اسلامی ایران شاهد حتی یک روز بسته شدن فرودگاه‌های کشور نبودیم و در اثر امنیت هوایی که پدافندیان قهرمان در طول هشت سال دفاع مقدس ایجاد کردند، ما شاهد لغو پرواز یکی از مسئولان عالی رتبه کشوری یا خارج از کشور به خاطر ناامن بودن جمهوری اسلامی ایران نبودیم.

در طول هشت سال دفاع مقدس، در اثر رشادت و دلاورمردی‌های پدافند قهرمان بیش از ۴۸ هزار عملیات کشف اهداف هوایی، بیش از ۲۵ هزار عملیات رهگیری، بیش از ۲۳ هزار و ۸۰۰ عملیات و تهاجمات رژیم بعثی توسط پدافند قهرمان دفع شد.

پدافند هوایی در این دوران، بیش از ۳ هزار و ۱۴۵ کشتی را اسکورت کرد تا امنیت آن‌ها برای انجام فعالیت در چرخه تجارت و صادرات نفت از جزایر به ویژه جزیره خارک تامین شود، این رشادت‌ها موجب شد صادرات نفت برای یک روز هم قطع نشود.

همچنین،‌ در طول هشت سال دفاع مقدس بیش از دو میلیون پرواز با هدایت پروازی پدافند هوایی و از طریق رادارهای کشور هدایت شدند تا سلامت به مقصد خود برسند. جابجایی موفق و سلامت بیش از ۵۶ میلیون نفر مسافر از طریق هوا در دوران جنگ تحمیلی نیز از دیگر افتخارات پدافند هوایی ارتش در این دوران است.

چگونگی انجام عملیات دستگیری عبدالمالک ریگی با مشارکت پدافند هوایی ارتش

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال غرب ارتش در خصوص مشارکت در دستگیری عبدالمالک ریگی گفت : نیروی پدافند هوایی ارتش به عنوان دومین نیروی ارتش جمهوری اسلامی ایران یک نیروی جوان و نوپا میان نیروهای چهارگانه ارتش به شمار می‌رود. قدمت این نیرو به ۱۴ یا ۱۵ سال می‌رسد و در این ۱۴ سال توانسته است ظرفیت‌ها، پتانسیل‌ها و توانمندی‌های خود را در حوزه‌ ماموریتی به منصه ظهور برساند.

اگر بخواهیم مصداقی از این موفقیت‌ها را به محضر ملت شریف و بزرگ ایران اسلامی بیان کنیم باید به کشف، شناسایی و نشاندن هواپیمای حامل تروریست بین‌الملل عبدالمالک ریگی اشاره کنیم. این ماموریت یک عملیات بی‌نظیر در سطج جهان بود که با همکاری وزارت اطلاعات و نیروی هوایی با محوریت پدافند هوایی انجام شد.

اهمیت ماموریت دستگیری عبدالمالک ریگی اینجاست که پدافند هوایی توانست هواپیمای حامل او را از میان یکصد فروند هواپیما که به طور همزمان در آسمان در حال پرواز بودند، شناسایی کرده و با هدایت پروازی توانست این هواپیما را تشخیص داده و با اطمینان خاطر به زمین بنشاند.

کشف، شناسایی و نشاندن اجباری هواپیمای ایساف متعلق به کشورهای ناتو که می‌خواست در نقش هواپیمای مسافربری از آسمان جمهوری اسلامی ایران بدون مجوز عبور کند که بعد از تشخیص و نشاندن این هواپیما، شاهد بیش از ۱۲۰ سرباز کشورهای ناتو از جمله کشور آمریکا در داخل هواپیما بودیم که بعد از عذرخواهی و اخذ مجوزهای لازم اجازه‌ پرواز به آن داده شد.

کشف و جلوگیری از ورود هواپیمای مسئولان حامل مسئولان عالی رتبه‌ کشورهای اروپایی، آسیای شرقی و آسیای غربی بودیم که می‌خواستند با قلدری بدون اخذ مجوزها و رعایت قوانین هوانوردی از آسمان جمهوری اسلامی ایران عبور کنند که توسط پدافند هوایی جلوگیری شد و پس از اخذ مجوزهای لازم اجازه‌ ورود به فضای کشور جمهوری اسلامی ایران داده شد.

در نهایت در اثر دلاورمردی‌ها، هوشیاری‌ها و وجود چشمان تیزبین پدافند هوایی در سال ۱۳۹۵ آسمان کشور جمهوری اسلامی ایران از طریق سازمان بین‌المللی هوانوردی به عنوان امن‌ترین آسمان جهان معرفی شد که در طول عمر صد ساله‌ این سازمان سابقه نداشت که آسمان یک کشور از طریق این سازمان به عنوان امن‌ترین آسمان معرفی شود.

 رصد ۲۴ ساعته تحرکات کشورهای فرامنطقه‌ای در مرزهای شمالی و غربی

امیر عظیمی درباره رصد هواپیماهای نظامی فرامنطقه‌ای بیان کرد : ما همه پروازها را در رصد خود داریم ولی این پروازها از کریدور ما عبور نمی‌کنند. همه این هواپیماها را رصد، کشف و به مبادی ذی‌ربط اعلام می‌کنیم.

صلح و جنگ برای پدافند هوایی معنا ندارد و ما به صورت ۲۴ ساعته در حال رصد و پایش مرزهای هوایی هستیم. پدافند هوایی برخی اوقات این وظیفه را برعهده دارد که به هواپیمایی که سیستم ناوبری خود را از دست داده، کمک می‌کند تا به سلامت راه خود را پیدا کرده و به سلامت فرود بیاید.

هنگام جنگ و صلح یکی دیگر از وظایف این است که در زمان عدم حضور دشمن به هواپیمایی که سیستم ارتباطی خودش را از دست داده است، کمک کنیم و آن را هدایت کرده و به یکی از پایگاه‌ها برسانیم و بازیگوشی‌های کشورهای فرامنطقه‌ای در مرزهای شمالی و غربی حضور دارند. به محض کوچک‌ترین حدی که می‌خواهند به مرزهای هوایی نزدیک شوند با اخطار به موقع شبکه‌ پدافند هوایی اقدام به فاصله گرفتن از مرزهای هوایی می‌کنند.

منبع : فارس

کدخبر: 932872 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟